Airco probleem E34

  • Bob

    Hallo,

    Ik heb een probleem met mijn airconditioning.

    Het gaat om een bmw e34 518i, met airco dus.

    Het is een airco met microfilter ertussen, en nog de ouderwetse draaiknoppen voor temperatuur.

    De inschakel knop is met een groen ledje uitgevoerd.

    Nou dan het probleem, de airco schakelt in als ik de aircoknop indruk, maar ook als in de recirculatie knop indruk, het knopje met 3 pijltjes in de rondte.

    Ook loopt de druk te hoog op, deze loopt zo op tot 30 bar, en dan zet ik het hele spulletje maar weer uit, dit gebeurt in een tijd van ongeveer 40-60 seconden.

    Normaal gesproken hoort ook de vin aan de voorkant aan te slaan als de druk op een bepaalde waarde komt om het spulletje af te koelen en door te laten draaien.

    Dit gebeurt dus ook niet, nou heb ik van de meneer van ekris begrepen dat de airco in een e34 met behulp van een regelmodule en 2 relais wordt geschakeld.

    De regelmodule heb ik al vervangen maar het probleem blijft. Een nieuwe drukschakelaar is besteld maar deze heb ik verkeerd geleverd gekregen dus ik krijg een andere.

    Nou hoop ik dat het hele systeem verstoord wordt door de drukschakelaar maar weet het niet zeker, wie kan mij hiermee helpen?

    De relais die erin horen, weet ik ook niet precies hoe of de wat, ik heb wel een oranje relais op de plek zitten voor aanslingeren van de pomp, maar voor de condensor weet ik niet of dit ook de juiste is. Ook hier heb ik met meneer ekris over gebeld maar die zei dat ik eerst de nummers van de relais moest weten voordat hij er wat mee kon, maar dan moet ik dus wel de juiste relais hebben, en die heb ik waarschijnlijk niet?

    Kort samengevat dus, de druk loopt te hoog op, de vin slaat tot nu toe nog niet aan, drukschakelaar is een vraagteken, en dan het inschakelen op beide knopjes klopt ook niet.

    Het gekke is wel dat als ik het relais eruit heb dan kan ik in het begin als de auto net gestart is wel de knopjes van de airco en recirculatie aandoen, maar zodra je deze uitgezet hebt dan gaan ze niet meer aan als je zeg maar een minuutje wacht.

    Dit kan denk ik te maken hebben met dat de relais er niet inzitten, want nu met de relais erin doet die het wel gewoon steeds in en uitschakelen..

    Tot slot nog het hele systeem in afgevuld met R134a, zit zo'n 980 gram koudemiddel in, meer kon er nog niet bij omdat het hele systeem leeg was, en compleet gevuld moest worden met olie en dergelijke.

    Het gewicht dat er in hoort in 1,5 kg. Maar in principe mag het hier niet aan liggen.

    Wie heeft voor mij de oplossing, of kan mij bevestigen dat al deze storingen komen door een kapotte drukschakelaar?

    Groeten Bob

  • sander

    ik weet er niet zoveel van maar kun je dit niet beter even door een aircoboer laten nazien?

  • Bob

    Dat zou inderdaad kunnen ja, maar dit was ik eigenlijk niet van plan.

    Heb zelf de complete airco ook ingebouwd alleen loop ik nu tegen dit kleine probleempje aan.

    De airco wordt namelijk wel gewoon koud als je deze aanzet, het is dus iets met een aansturing van een relais of dergelijke.

    Om dit uit te laten zoeken door een aircoboer gaat me teveel kosten, vandaar dat ik het dus liever gewoon zelf oplos.

    Dat moet naar mijn weten ook zat kunnen, aangezien het naaar mijn idee iets kleins is wat ik over het hoofd zie.

    Gr Bob

  • Sven

    Je kan het denk ik beter zoals Sander zegt op laten lossen door een airco specialist. Ik denk dat het vele malen duurder is als je schade maakt als dat een specialist zegt dat je een ander relais moet installeren.

  • Bob

    Heren,

    Ik ben er al zo goed als zeker achter wat het is.

    De drukschakelaar zend geen signaal uit, deze is dus naar alle waarschijnlijkheid kapot.

    Schade zal er trouwens niet ontstaan, want ik heb een airco druk meter over de leidingen heen hangen om de druk in de gaten te kunnen houden.

    Het probleem van de vin die niet aanslaat is ook zo goed als verholpen, heb deze rechtstreeks op de accu aangesloten en de airco laten draaien

    deze blijft dan netjes op de werkdruk van +- 25 bar.

    Nou morgen dus ff de verkeerd geleverd gekregen drukschakelaar laten omruilen en deze erop zetten./

    daarna nog afvullen en als het goed is werkt dan alles weer naar behoren.

    Zo heb ik toch mijn zondagmiddag nog mooi nuttig gemaakt B)

  • Rob530DH2002

    Waarschijnlijk weet jij meer van airco's dan wij hier, mooi voor je dat het vrijwel zeker is opgelost.

    (tu)

  • sander

    aha ok

    ik wist idd niet dat je al zo ver was

    vaak gaan mensen rommelen aan dit oort zaken en dat is niet altijd verstandig

    dus vandaar

  • Bob

    Dat heb je ook mooi goed ja,

    als je er weinig tot geen verstand van hebt kun je het beter aan een vakman over laten.

    Het probleem is trouwens opgelost,

    Het was dus idd de druksensor die niks deed.

    En ik miste een themperatuursensor in de radiateur om de koelvloeistof te meten, deze aircocondensor dient namelijk tevens als 2de vin voor de gewone radiateur.

    Deze slaat ook netjes aan nu, en alles draait naar behoren.

    Nu alleen nog ff netjes afvullen en reinigen.

    Gr Bob

  • EJ

    Hoi Bob,

    Ik heb ook een e34 zonder airco en zit er over te denken om er eentje in te bouwen. Kun je mij vertellen welke onderdelen ik allemaal nodig heb?

    Gr EJ

  • Bob

    Hallo EJ,

    Sorry voor de wat late reactie maar ik was op vakantie B)

    Maar als je airco in wilt bouwen moet je het volgende hebben:

    * Kachelunit (deze zit in de auto) (deze moet je compleet met ventilator hebben, deze is namelijk net iets anders dan die van een niet airco uitgevoerde unit)

    * Afvoerslangetjes vanaf de kachelunit naar buiten, zijn 2 kleine pijpjes van rubber die door de tunnel naar buiten komen voor afvoer van het condenswater.

    * Airco pomp + STEUN

    * V-snaar, of multiriem.. Maar vervang deze gewoon, is een 15 euro maar dan weet je zeker dat die niet slap hangt, of snel knapt.

    * Condensor + vin ( deze zit voor de radiateur)

    * Rubbers waar de condensor op staat, NIET vergeten anders past het niet, en ik spreek uit ervaring, was de mijne vergeten..)

    * Airco leidingen, + steuntjes waarmee je de leidingen onder de kap vast zet, zijn er 2.

    * Droger + Drukschakelaar. ( ik heb zelf de droger vervangen en ook de schakelaar, dit omdat de droger zowieso eens in de 2 jaar vervangen dient te worden, maar dit zijn ook de kosten niet, droger is 40 euro en schakelaar

    35 euro)

    * Overdruk ventiel, deze zit al op de droger!

    * En vergeet het bedieningspaneel niet!!

    * ligt er aan wat voor type airco je pakt, dan heb je 2 of 3 relais nodig. ( 1x voor aansturing van de pomp)

    ( 1x voor aansturing lage stand vin airco)

    ( 1x voor aansturing hoge stand vin airco)

    * Dan als laatste moet je ook een (als je een 518i hebt) de koelvloeistof temperatuur sensor hebben, deze zit rechts aan de zijkant in de radiateur geschroefd.

    * En niet vergeten, vervang ALLE rubbers tussen de verbindingen met pomp e.d. dus ook tussen de leidingen..

    Daarna komt het of je het systeem af wilt vullen met R12 of R134a, hier moet je rekening mee houden met de keuze van de rubbers en de olie.

    En uiteraard de vulnippels, maar er zijn verloopnippels van R12 naar R134a, heb ik zelf er ook op zitten, zijn 10 euro.

    Houd er ook rekening mee dat als je een pomp hebt die geschikt is voor R12 je dan beter je systeem op R12 kan laten draaien, anders vreet de olie die voor R134a geschikt is de rubbers en de keering in de pomp op, als resultaat, kapotte pomp en lekkage!!

    Als je het inderdaad ook wilt gaan inbouwen, schrik niet, het gehele dashboard moet eruit, het werk valt reuze mee met het dashboard.

    Nou succes!

    Gr., Bob