M3 e46 2001 bonkend geluid

  • Bert-M3-2001

    Beste lezers

    Ik heb sinds kort een M3 e46 uit 2001 handgeschakeld (115d km) ( dealer onderhouden 3e eigenaar )

    De auto rijd en ziet er prima uit echter als ik schakel dan hoor ik een zware bonk achterin de auto.

    Als ik bijvoorbeeld weg rijd en overschakel in z’n 2e of 3e enz versnelling dan druk ik de koppeling in (logisch  ) en zodra ik de pook in zijn versnelling zet en ik voel dat hij de versnelling pakt ( nog steeds de kopeling ingedrukt ) dan hoor ik de bonk achterin  ik ben al bij de dealer geweest en deze heeft er snel naar gekeken en zegt het cardan . Ook ben ik bij een andere garage geweest en deze zij het ligt aan je dubbele vliegwiel, ik heb toen een afspraak gemaakt om deze te laten vervangen samen met de drukgroep. Na 3 dagen niets meer vernomen te hebben, heb ik gebeld met de garage en ze vertelde dat de schuif toch niet defect bleek te zijn dit hebben zij getest (?). Ze konden mij niet verder helpen met mijn probleem. Ik heb vervolgens de auto weer opgehaald en het probleem is nog niet verholpen.

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen via dit forum.

    Alvast bedankt.

    Bert

  • Peter

    Laat het tussenaslager en de hardyschijf eens controleren op speling.

  • Frank Co Yuen

    vervang de motorsteun

  • Guy van Coesant

    hallo…

    ik heb een E36 met precies het zelfde een bonk achterin…

    heb mijn E36 ook net gekocht en dacht dat het een rubbetje was maar nee…

    bij mij bleek dat de diff van het carisorie is gescheurt (de bouten zijn uit het carisorie getrokken door driften)

    al ik mijn auto start zet hem op de handrem en ik laat rustig de koppeling op komen zie ik mijn achterwiel naarbuiten komen… en als je dan onder de auto kijkt zie je het diff naar beneden komen…

    kijk daarna ik heb gehoord dat dit vaker voor komt bij een M3 en bijna nooit mij een E36 van de BMW dealer bij mij uit de buurt.

    MVG Guy van Coesant

  • Sinan

    hallo,

    misschien is het al verholpen maar toch..dit geluid komt vaak voor bij deze modellen en bij de m5 is het 5 maal zo erg. het geluid komt van de overbrenging van de bak, cardan naar de differentieel. de cardanas schuift heen en weer en bonk daarom soms hard tegen de rubbers die na jaren verslijten. het is niks ergs. cardanas vervangen of de rubbers ervan vervangen. ik rij al 3 jaar een e46 m3. en deze komt van de dealer. dit geluid heb ik sinds ik em heb. je kan dit ook oplossen door te schakelen in zijn hoge toeren. hoe lager de toerental bij het schakelen hoe harder het geluid. na de 4000 hoor je vrijwel niets.

    gr,

    Sinan

  • sti

    Klopt wat je daar zegt. Cardanas vervangen is iets meer dan 1000 euro. Wat kost rubbers vervangen en geeft dat hetzelfde resultaat?

  • HAK E46

    kijk eens onder zoeken “ horror subframe” inzake mijn bmw e46

  • Vakman Ruud

    Omdat de primaire aandrijving rechts achter geschied kan het zijn dat het rechter lager van het cardan bij de M serie sneller slijt.

    De dealer vervangt dan het hele cardan (hoera kassa!!!!!!!!!!), maar het lager vervangen kan ook.

    En controle van de aandrijfas is ook nodig. MAW zoek een goede monteur.

    Groeten.

    Ruud