bmw oldtimer 6 cilinder op gas?

  • **marc**

    hallo ,

    hoe zijn de ervaringen met de belastingvrije bmw 6cilinders op lpg? bouwjaren tot ongeveer 1985

    ik denk daarbij aan 5 serie e28 :520i/525i en 528i 525i eta 2.7

    en de e32: 728i 732i en 735i.

    wat is de levensduur van de cilinderkop/kleppen?

    zijn er nog aanpassingen nodig?

    wat zijn de te verwachten problemen?

    ik hoor graag de ervaringen. iets voor vakman Ruud ? of iemand anders die ervaring heeft mag natuurlijk ook reageren.

    grt Marc

  • bmw e28

    **marc** Schreef:

    ——————————————————-

    Hoi,

    De motoren van de m20 reeks (520i en 525 eta) zijn minder geschikt voor LPG. Deze cilinderkoppen willen soms gaan scheuren of de koppakking gaat lek.

    De m30 reeks is wel goed voor lpg (525i, 528i, 730i, 732i, 735i). Je moet wel uitkijken dat je geen backfire krijgt. Hier kan de luchthoeveelheidsmeter niet tegen. Zorg er dus voor dat de motor goed is afgesteld en de ontsteking, bougiekabels en bougies in goede conditie zijn. De 525i uit de e34 serie heeft trouwens ook een m20 motor, terwijl de 525i uit de e28 serie wel de voor lpg geschikte m30 motor heeft.

    Greetz BMWe28

    > hallo ,

    >

    > hoe zijn de ervaringen met de belastingvrije bmw

    > 6cilinders op lpg? bouwjaren tot ongeveer 1985

    > ik denk daarbij aan 5 serie e28 :520i/525i en 528i

    > 525i eta 2.7

    > en de e32: 728i 732i en 735i.

    >

    > wat is de levensduur van de cilinderkop/kleppen?

    > zijn er nog aanpassingen nodig?

    > wat zijn de te verwachten problemen?

    > ik hoor graag de ervaringen. iets voor vakman Ruud

    > ? of iemand anders die ervaring heeft mag

    > natuurlijk ook reageren.

    >

    > grt Marc

  • Vakman Ruud

    Er zijn drie dingen belangrijk.

    -kleppen niet bestand tegen de hogere verbrandingswaarde

    -koelkanaal cilinder 5 te krap, kop gaat daar scheuren

    -door de lange inlaat hoopt zich daar gas op en kan back-fire geven.

    Oplossingen:

    -kleppen vervangen door zogenaamde gaskleppen, of gokken en een tankje met loodvervanger plaatsen

    -niets aan te doen, alleen door vervanging van een kop van dezelfde motor die geschikt is voor loodvrije brandstof daar is het gat groter

    -kiezen voor een gassysteem waarbij het gas direct ingespoten wordt zonder verdamper.

    Ik heb een E12, E23, en een E32 op gas gehad en allemaal met veel km's gereden.

    De E32 zelfs tot 600.000 km.

    Maar iedere ca. 80.000 km een andere cilinderkop gemonteerd, alle slangen enz. zaten vast met draad om ze niet te verliezen na een backfire.

    Ook altijd een LMM in de kofferbak, de kapotte reviseerde ik zelf.

    Ach ja goede oude tijd.

    Succes.

    Ruud

  • Inge

    Hoi Marc,

    Ik heb een E30 en een E28 op LPG, beiden met een M20 motor.

    Geen problemen en ik bouw bijna al mijn auto's op gas.

    met de E30 heb ik nu bijna een ton gereden op gas en met de E28 60.000 km….

    Voordat ik de E30 op LPG bouwde heb ik de koppakking vervangen want dat ding had 10 jaar stilgestaan dus die was aan vervanging toe…

    Inge