BMW E60 530D Verkeerde brandstof getankt

• sander

yep detonatie is zeker mogelijk

laat ik het zo zeggen dat de keren dat ik zelf meegemaakt heb dat er benzine in plaats van diesel getankt was er tot op heden geen merkbare schade is opgetreden

maar uiteraard waren dat oudere eenvoudige diesels die vaak maar gedeeltelijk op benzine draaieden omdat er een deel in de tank nog diesel was

zodra er meer diesel als benzine in heeft gezeten is in mijn beleving het gevaar op genoemde schades al een stuk kleiner

ik vraag mij wel af wanneer nu iemand merkt dat hij of zij de verkeerde brandstof heeft getankt net na het tanken ervan of pas wanneer ze korte tijd na het tanken stil staan langs de weg????????

• Orientblau

Ha sandere39,

Uit ervaring:

Toen ik de auto pas had, ben ik wezen tanken bij Tango in Arnhem.

Mijn vorige auto Audi A4 uit 96 reed op benzine.

Na het tanken merkte ik dat ik benzine i.p.v. diesel had getankt.

gelukkig nog niet gestart.

De ANWB heeft toen het systeem leeggepompt.

Dit deed men vanonder de motorkap(ik meen voor het filter). Dit ging niet zo makkelijk, omdat de afzuiging na iedere 10 seconden stokte. Omdat het brandstof systeem steeds stokte bleef de auto na het starten (op diesel) in de noodloop draaien. Kennelijk een beveiligingsprocedure van de bmwcomputer. Na een x aantal maal normaal starten en rijden ging de auto vanzelf uit de noodloop en was het probleem schadevrij opgelost.

De noodloop was een normale beveiligingsprocedure volgens BMW.

Bij BMW vertelden ze mij dat zij in zo'n geval de achterbank demonteren en vandaaruit leeg pompten.

Ook vertelden ze mij dat je de motor echt naar z'n grootje helpt als je benzine tankt en start.

Als de motor ook nog eens vast loopt zit je heel dicht bij een ruilmotor.

Groet,

Martin

• sander

ok

dat klinkt niet best dan zeg

idd oppassen dus

• Zino

Ik zou het risico zelf niet nemen en voor een andere auto gaan kijken als het ook maar niet geheel duidelijk is of de reparatie geheel volgens de goede procedure is hersteld.

Vroegef bij de oudere diesels zonder hogedrukpomp en met pompverstuivers maakte het niet uit of de auto even per ongeluk op benzinde reed. Gewoon leegpompen en diesel erin en klaar.

De commonrail dieselmotoren met hogedrukpomp is een heel ander verhaal.

Diesel heeft een smerende eigenschap en als jij benzine tank en start en rijdt, dan krijgt de injectiepomp geen smering van de diesel. Met als gevolg dat er metaaldeeltjes van de pomp door het hele brandstofsysteem verspreid worden en door de motor.

Als dat het geval is dan zal het gehele brandstofsysteem gewoonweg vervangen moeten worden.

De brandstoftank kan gespoeld worden, maar alle leidingen, pompen, verstuivers en slangen, echt alles zal vervangen moeten worden. Gebeurd dit niet, dan blijf je klooten met een onbetrouwbare auto. Ik heb het al zo vaak gezien gewoon. Als een injectorleiding bijvoorbeeld niet vervangen wordt dan kunnen er nog flinterdunne metaaldeeltjea zwerven blijven en schade aanrichten. Er zijn genoeg bedrijven die er een andere pomp inproppen en evt gereviseerde verstuivers erin en evt. De rest spoelen, maar er blijft altijd troep achter op die manier. Dan zou ik niet aan die auto beginnen.

Repareer je de auto zoals het hoort en VERVANG je ook echt alles, dan kan het gewoon een goede auto zijn.

• Diederik

Zino, bedankt.

Hoe kun je dan uiteindelijk testen of zo'n auto goed is of niet als gevolg van verkeerde brandstof tanken? Is dit op de een of andere manier mogelijk?

• Zino

Kijk, ik ken die auto niet, maar persoonlijk wil ik zo een auto niet als ik niet weet of ie ook 100% goed hersteld is zoals wij dat op ons bedrijf doen. En vooral niet als ie niet bij een officiele dealer staat, omdat dan toch vaak een beperkte garantie geldt, en ze ook vaak moeilijk doen na de koop als je een groot probleem hebt wat hun veel geld zou kunnen gaan kosten. Nu ken ik dit bedrijf nou natuurlijk ook niet.

Maar als alles volgens de procedure hersteld is hoef er niks aan de hand te zijn, als het gewoon slordig onzorgvuldig en zo goedkoop mogelijk gedaan is blijven klanten vaak zitten met een onbetrouwbare auto die uitkan vallen, beroerd kan gaan lopen of die niet meer wil aanslaan.

Als ie bij een dealer hersteld is kan je hun bellen of ook echt het hele brandstofsysteem vervangen is, misschien kan je langsgaam om de historie te bekijken. Als ie goed is is ie goed, maar een hoop centjes voor mij als ik een e60 zou kunnen kopen en als ik er eentje zou kunnen kopen wil ik gewoon zeker weten dat ik een goede koop, en hier zou ik zelf dan persoonlijk omheen lopen want het groeit mij niet op de rug en dit kunnen dure vervolgreparaties zijn als je daar geen goede garantie hebt bij dat bedrijf.

Is deze dan zoveel aantrekkelijker geprijsd dan de rest van de vergelijkbare uitvoeringen???

• Zino

Zat je eerste post nog ff door te lezen, maar ik weet niet hoe dat bij bmw zit, ik werk zelf bij landrover.

Maar ik ken geen systeen in een auto die brandstof kan onderschijden en daardoor bij een verkeerde brandstof niet aanslaat.

Volgens mijn logica wordt een brandstof gewoon hoe dan ook van achter naar voor in de motor gepompt en daar ontbrand het. Maar misschien kunnen de bmw die hards hier op het forum beamen of zo een systeem/techniek aanwezig is op de jongere bmw's.

Bij de nieuwere land rovers is het zo dat een klepje voor de ingang van de vulpijp dichtslaat als ie merkt dat er een benzine pistool in de vulpijp gestopt wordt inplaats van een dieselpistool zodat je de auto niet kan tanken met benzine. En benzinepistool heeft namelijk een andere maat dan een dieselvulpistool en daardoor merkt de auto dat.

• He-man

Je moet het zelf een keer mee hebben gemaakt maar een klein beetje benzine in de diesel tank kan geen kwaad, ik had toevallig zo'n 16 liter benzine getankt in mijn diesel (ik heb namelijk ook een benzine auto) en als je ligt te dromen bij de pomp dan kan het wel eens voor komen, maar ik heb het er niet uit gehaald want heb toen direct de garage opgebeld en die zij toen tank hem wel helemaal vol met diesel dan mengt het met de benzine en kan het niet kwaad, ik heb het gedaan en de motor loopt nog als een zonnetje. Ik ben na die tijd achter gekomen dat ze waar het heel koud is zoals in lapland of ijsland standaard een klein beetje benzine bij de diesel doen om het te makkelijk te laten smeren.

• sander

makkelijk smeren?

benzine is schraler dan diesel dus dat zal wel niet de reden zijn denk ik ,ze zullen het eerder tegen t vlokken doen of iets dergelijks.

• Vakman Ruud

Op het ogenblik zijn diverse autofabrikanten (oa BMW) bezig met de ontwikkeling van een klep die gestuurd wordt door een sensor in de vulleiding.

Zodra er verkeerde brandstof getankt wordt gaat de klep dicht en zal het vulpistool aflaan.

Groeten.

Ruud