Ik zou het risico zelf niet nemen en voor een andere auto gaan kijken als het ook maar niet geheel duidelijk is of de reparatie geheel volgens de goede procedure is hersteld.
Vroegef bij de oudere diesels zonder hogedrukpomp en met pompverstuivers maakte het niet uit of de auto even per ongeluk op benzinde reed. Gewoon leegpompen en diesel erin en klaar.
De commonrail dieselmotoren met hogedrukpomp is een heel ander verhaal.
Diesel heeft een smerende eigenschap en als jij benzine tank en start en rijdt, dan krijgt de injectiepomp geen smering van de diesel. Met als gevolg dat er metaaldeeltjes van de pomp door het hele brandstofsysteem verspreid worden en door de motor.
Als dat het geval is dan zal het gehele brandstofsysteem gewoonweg vervangen moeten worden.
De brandstoftank kan gespoeld worden, maar alle leidingen, pompen, verstuivers en slangen, echt alles zal vervangen moeten worden. Gebeurd dit niet, dan blijf je klooten met een onbetrouwbare auto. Ik heb het al zo vaak gezien gewoon. Als een injectorleiding bijvoorbeeld niet vervangen wordt dan kunnen er nog flinterdunne metaaldeeltjea zwerven blijven en schade aanrichten. Er zijn genoeg bedrijven die er een andere pomp inproppen en evt gereviseerde verstuivers erin en evt. De rest spoelen, maar er blijft altijd troep achter op die manier. Dan zou ik niet aan die auto beginnen.
Repareer je de auto zoals het hoort en VERVANG je ook echt alles, dan kan het gewoon een goede auto zijn.