BMW E60 530D Verkeerde brandstof getankt

• Diederik

——————————————————————————–

Beste experts,

Ik ben aan het overwegen een bmw 530D te kopen, ik heb deze laten uitlezen bij de BMW dealer waar deze auto in onderhoud was. Tevens de historie nagevraagd. Het blijkt dat er 2x in de auto benzine was getankt ipv diesel. De dealer verzekerde mij dat dit opgelost is en dat de auto sowieso niet zou starten bij verkeerde getankte benzine.

Een aantal vragen wil ik u voorleggen:

1/ Is het inderdaad zo dat in de E60 uitvoering (2005) de motor niet aangaat bij verkeerde brandstof? Ik denk het nl. niet…

2/ Zijn de eventuele problemen die een verkeerd getankte brandstof kan veroorzaken, uit te lezen uit de BMW (-> Het uitleesrapport gaf geen bijzonderheden, anders dan dat de bougies vervangen moesten worden).

3/ Moet ik nog ergens specifieks op letten betreffende dit voorval?

Hoor graag van u.

Groet

Diederik

• sander

de motor start prima in 1e instantie maar zodra de benzine in gespoten word is dat over

misschien dat benzine schraler is dan diesel en dat dat niet goed is voor pompverstuivers maar verder zal het allemaal wel meevallen als het kortstondig is

denk ik

• Orientblau

Huh..?

Als er benzine is getankt i.p.v. diesel en de motor werd niet gestart, is er weinig aan de hand. Uiteraard moet alle benziene uit het systeem worden verwijderd.

Als de motor wel is gestart en de auto heeft een stukje gereden, maar is niet vastgelopen doordat er snel is gestopt, kan er al schade zijn ontstaan aan de CR pomp.

Er kan een spaan ontstaan die ernstige schade kan veroorzaken.

Ik heb zelf eenmaal benzine in mijn E39 530Da getankt. Gelukkig niet gestart. De anwb heeft mijn tank toen leeggepompt.

Mij hebben ze verteld dat als ik was weggereden er zomaar een schade van 5000 euro kan ontstaan.

De BMW dealer heeft een stappenplan wat te doen als er verkeerd is getankt.

Als zij dit stappenplan volgen en de auto als “goed” verklaren zal de auto echt wel goed zijn.

Ik zou wel extra korting en extra garantie willen hebben op eventuele schade alsgevolg van verkeerd tanken.

Zo'n auto zou ik niet kopen bij zo maar een handelaar.

Groet,

Martin.

• Diederik

Hoi,

bedankt voor de reacties.

Het is niet bekend of de eigenaar met de auto is doorgereden, het is 2x gebeurd in 2006.

Ik heb zelf een proefritje gedaan en heb niets bijzonders opgemerkt…

Het is inderdaad van een handelaar en niet van een BMW dealer…

Moeilijke keuze dus… Ik neig ernaar om het niet te doen.

• sander

wat voor “spaan” word er bedoeld ?? leg eens uit

cr pomp??

• Diederik

Wat ik me afvraag is of de evt. schade die zou ontstaan door een verkeerde brandstof te gebruiken, niet direct zichtbaar zou moeten zijn? Deze specifieke auto heeft nog 60-80000 km gereden.

Is bij dit soort problemen schade ook op de langere termijn te verwachten (een soort sluimerend / langzaam opkomend probleem) ? Hoe kan evt. problemen uitgesloten worden? dekt bijv. een ANWB aankoopkeuring ook dit soort risico's af (volgens mij niet!)…

Ben erg benieuwd.

Dank,

• BMWMaX

Als er al iets misgaat is het omdat je het weet. Hoevaak hebben mensen mogelijk al eens een diesel gekocht waar dit ook eens is gebeurd en van niets wisten ? Ik denk meer dan wij weten.

• sander

tja de de motor niet loopt op de verkeerde brandstof in mij duidelijk maar dat er schade ontstaat als gevolg daarvan niet

nu weet ik ook niet zoveel van de allermodernste dieseltechnieken maar is er iemand die het een beetje duidelijker kan maken waarom die evt schade kan ontstaan?

in de normale diesels is het nl verder geen probleem om per ongeluk even op benzine te draaien

afgelopen voorjaar nog een klant gehad die dat overkwam met een indirect ingespoten dieseltje maar verder geen gevolgen hoor (nog niet)

• Vakman Ruud

Ik ben van mening dat hier te makkelijk, met weinig kennis van zaken, over dit pobleem gedacht wordt.

Bij het gebruik van benzine in een diesel motor kan detonatie onstaan.

De technische term daarvoor is: “een snelle doch zeer ongecontroleerde verbranding, met mogelijk ernstige schade aan de motor”.

Dus als dit bekend is neem je zelf het risico.

De opmerking ik merk er niets van; heet struisvogel politiek.

Groeten.

Ruud

• Orientblau

Van wat ik erover heb gelezen is het volgende, en volgens mij staat dit ook in de BMW Technische handleiding (TIS) welke in de BMW garage wordt gebruikt.

En inderdaad ik ben geen deskundige,

De Hogedrukdieselpomp wordt door de diesel gesmeert en tevens gekoeld.

Als je benzine tankt is de smering van de pomp weg.

Hierdoor kan er een spaan (van de pomp) ontstaan en in het systeem terechtkomen.

Als dit gebeurt kan er ernstige schade ontstaan.

De ANWB vertelde mij dat de oude diesels een beetje benzine wel konder overleven.

De moderne commonrail motoren zijn naar de bliksem als je er op doorrijd en de motor vastloopt.

Lees de TIS er maar op na.

Groet,

Martin.