Welke BMW?

• Rob530DH2002

In de zomer rij ik soms 1 : 18, in de winter rond de 1 : 17 maar het is voornamelijk met snelwegverkeer en een beetje stadsverkeer.

Het comfort van een automaat is een andere discussie, ik zou ook liever in een automatisch schakelende auto rijden maar niet met een conventionele automaat. Misschien in de toekomst een SMG bak als die leverbaar worden in courantere modellen dan M uitvoeringen.

Groeten Rob

• tjalling

1 op 18 rob? zo dat is best zuinig met de 530. Dat dat dan zoveel scheelt. ik denk enkel met snelweg dat ik op 1:15 a 16 uit kom. Zal ik eens een tijdje bijhouden.

groet, tj

• sander

wat denken jullie hiervan

De volgende gegevens stellen de gemiddelde verbruiken voor:

* 520d: 1:16,9

* 525d: 1:14,9

* 530d: 1:14,9

* 530xd: 1:13,2

* 535d: 1:12,5

van wikipedia

Benzine

De volgende gegevens stellen de gemiddelde verbruiken voor:

* 523i: 1:11,8

* 525i: 1:11,5

* 525xi: 1:10,4

* 530i: 1:11,4

* 530xi: 1:10,3

* 540i: 1:9,1

* 550i: 1:9,0

en voorzover ik zie zijn dit de nieuwere modellen die zuiniger zijn dan de e39,s dus zeg t maar

• Rob530DH2002

Verbruik op de snelweg ca. 1 : 16 automaat tegen ca. 1 : 18 handbak, wat in het BMW boekje staat klopt dus (daar twijfelde ik al niet aan maar de praktijk bevestigt het).

Het zijn niet alleen de verliezen in de automaatbak (o.a. koppelomvormer slip) die het meerverbruik genereren, ook het weinig op de motor kunnen afremmen bij een automaat zorgt ervoor dat de motor een hoeveelheid brandstof blijft krijgen om stationair te draaien, bij een handbak wordt dan geen brandstof ingespoten tot een bepaald minimumtoerental is bereikt, met name stadsverkeer geeft daardoor nog grotere verschillen.

Om diezelfde reden zie je ook een snellere slijtage van de remmen bij een auto met automaat, maarja da's weer een ander onderwerp.

Groeten Rob

• sander

ach als je dit soort auto,s wilt rijden moet je niet al te zuinig zijn ingesteld denk ik

• Rob530DH2002

Als ik voor mijn baas rijd hou ik het rustig, ben definitief afgestapt van het bekeuringen krijgen onder werktijd.

En in de situatie dat ik alleen maar zuinig zou willen rijden had ik wel een andere auto aangeschaft.

• sander

dat zeg ik

• Japie

We moeten het ook niet op de spits drijven, maar je ziet toch leuke reacties.

Ook valt op dat over de hele range van BMW weinig verschil in zit in het verbruik.

• Jaap

Heb 6 jaar een 316 touring gehad uit 1999 en die was zuiniger dan mijn 316 touring uit 2005 ondanks de specificaties van Autotrader, het valt mij wel op dat mijn huidige auto s'morgens de choke zeer aanwezig is, van de oude heb ik nooit iets van een choke vernomen.

Bij mijn oude 316 had ik wel de duurdere bougie's, maar als dat het verbruik verminderd dat weet ik niet zo, het loopt wel mooier.

Ben hier eigenlijk wel benieuwd naar, de gewone kosten ongeveer € 25,00 en de duurdere € 75,00

Hoe zijn jullie ervaring hier mee?

• Sven

Nou dan meld ik het ook maar even. Mijn E36 3.18is uit 1993 die doet op zijn zuinigste ongeveer 1 op 14+ (bijna 1 op 15). Als ik normaal(iets sportief) rij ongeveer 1 op 11-12. Hopelijk gaat mijn E46 dit ook halen 8-)