E39 zoemend geluid uit middenconsol bij contact uit

• Edwin

Beste prikkers,

Gisteren de ANWB moeten inschakelen omdat mijn auto niet meer wilde starten. Oorzaak; defecte/lege accu. Accu vervangen en probleem opgelost…. dacht ik….

Vanochtend wilde ik wat werkzaamheden uitvoeren in mijn auto. Toen viel het mij op dat er een licht zoemend/brommend geluid komt uit de regelunit voor de verwarming/airco. Dit geluid is er constant, ook bij het contact uit! Na een beetje zoeken in de zekeringekast bleek dat bij het weghalen van zekering ‘9’ het geluid weg is. Dat is mooi, maar dan heb ik gelijk ook geen verwarming en airco meer. Weet dus nu ook waarom mijn accu leeg was. Ik rijd niet zoveel met mijn BMW omdat ik ook nog een auto van de zaak heb.

Weet iemand wat hier aan de hand is en heeft daar wellicht de oplossing voor?? Het is een E39 520 uit 1996.

Lees graag jullie antwoorden.

Groeten Edwin

PS Mochten er in mijn verhaal letters zijn weggevallen, dan komt dat door het toetsenbord van mijn laptop. Die is een beetje gaar, maar dat is voor een ander prikbord… :-)

• pieter_bmw

Ik heb een e46 uit 2002 met hetzelfde. Na afzetten contact zoemt hij een tijdje, maar het stopt wel.

Ik zou ook wel eens willen weten wat het is.

• Chris

Er zit een klein ventilatortje in die unit. Die laat lucht langs de temperatuursensor lopen. Hij loopt dus eigenlijk altijd.

De wagen moet wel na een kwartier in “slaapmodus” gaan, dat kan je checken. Dan worden veel circuits die niet direct noodzakelijk zijn spanningsloos.

Probeer een WDS DVD te pakken te krijgen daar staat veel uitleg in, naast alle schema's

• Rob530DH2002

Het is een standaard storing van de E39. De voorschakelweerstand van de aanjager is defect, ook wel egel genoemd. Die laat dan je aanjager zachtjes draaien met als gevolg een lege accu. Hij zit linksachter het handschoenenkastje en kost iets van 70,-.

• Edwin

Bedankt voor het meedenken!

Zojuist het volgende getest;

In de auto plaatsgenomen, deurenvergrendeld en 20 min. geluisterd. Geluid bleef. Radio verwijderd, en toen de unit voor de regeling van de verwarming/airco. Hier zit aan de linkerzijde een kleine ventilator (schoepenrad type) die continu draait. Dit is dus het probleem wat ik bedoelde. Zodra ik de blauwe stekker verwijderde stopte de ventilator. Ik ben dus eigenlijk nog geen stap verder….

Mocht iemand weten wat ik hieraan kan doen, dan lees ik dat graag.

Groeten Edwin

• Edwin

Hallo Rob,

Jouw bericht had ik net gemist!

Bedankt! Hier ga ik maandag mee aan de slag. Kan ik dat zelf doen? Of weet jij iemand die dit kan doen voor mij (tegen betaling uiteraard).

Groeten Edwin

• Rob530DH2002

Of je het zelf kan ligt er aan hoe handig je bent, maar de reparatie is eenvoudig.

Als je het laat doen bij de dealer kost het je ca. € 120,-. Succes.

• Edwin

Hallo Rob,

Via een site een tweede hands ‘Egel’ gevonden. Kost € 25,00 Is dat wijs om te doen of gaan die dingen snel stuk?

Gr Edwin

• Rob530DH2002

Als die voorschakelweerstand ouder is dan 2 à 3 jaar (m.a.w. een niet origineel ingebouwde maar een vervangingsexemplaar) zou ik 'm niet kopen, gewoon nieuw halen dus. Die van mijn auto is na 5 jaar stuk gegaan.