ruitenwisser mechnica

• E39-E39

Vandaag met dit regenachtige weer stopt de ruitenwisser er mee.

Rechter ruitenwisser staat halverwege en de linker zit los.(kun je gewoon heen en weer bewegen)

Heb nu de rechter weer terug gezet in de start positie. Als ik hen dan aan zet gaat de wisser omhoog en als hij teruggaat stopt hij met een harde klonk.

De rechter doet helemaal niks meer en kan ik dan voor een deel heer en weer bewegen.

Zit er een soort van mechaniek tussen de linker en rechter wisser?

Heb al gebprobeert de wisser te demonteren maar dit lukt mij niet echt.

De 2 moeren die op de rechterwisser zitten heb ik verwijderd en dacht dat ik dan die wisser er af kon halen maar dit blijkt niet zo te zijn.

Wie o woe weet hier meer van en kan mij helpen ?

• sander

de ruitenwissers hebben een mechaniek onder de afdekplaat vlak voor de voorruit zitten

de wissers zelf moeten er na het demonteren van de moeren toch af kunnen

wees wel voorzichtig

de beschrijving van de werkwijze staat in tis

• E39-E39

Wat boedoeje je met

“ de beschrijving van de werkwijze staat in tis”

Is dit een handboek?

Die heb ik helaas niet.

De 2 moeren zijn er af maar krijg de wisser er niet af.

Mocht dit wel lukken kun je dan alle schroefjes van de afdekplaat verwijderen? of moet er nog meer los om bij de mechnieca te komen?

• fsmit79

Beste,

ik heb recentelijk het hele mechanisme open gehad om de motor te vervangen. Jouw probleem is alleen maar op te lossen door toch alles los te halen en het mechanisme zelf te controleren en dat wat los zit weer vast te maken. Het kost ongeveer een half uurtje tot drie kwartier en is eigenlijk niet moeilijk.

Begin met het verwijderen van de rubberen strip langs het schot bij de voorruit. Daarna de luchtinlaten aan beide zijden verwijderen (kap eraf, klemmetje voorop de bak loshalen en het stekkertje van de drukschakelaar loshalen). Doe voorzichtig met het losmaken van de plastic klemmen van de luchtkanalen, die breken makkelijk af. Daarna kan je de luchtslangen die het schutbord inlopen verwijderen door ze omhoog te draaien.

Vervolgens zie je een plastic kap zitten waar net de kanalen zaten, die kap zit vast met 2 pluggen die je met de hand kunt losdraaien. De ruitenwissers kan je verwijderen door de bouten bovenop de armen los te draain. Je hebt wel een kogeltrekker nodig om de borging van de wisserarmen los te halen. Je kunt nu de plastic kap langs de voorruit verwijderen. Die zit vast met een stuk of 8 schroefjes. Draai ze los en help ze omhoog met een schroevendraaier. Als de kap er eenmaal af is, en de bouten van de wisserarmen los zijn, kan je het mechanisme zien zitten.

Controleer goed of alle boutjes vastzitten. Let ook op dat de wissers in de rustpositie staan , voordat je alles vast zet en de armen terug plaatst.

Mocht je de oorzaak niet kunnen achterhalen, verwijder dan het hele mechanisme. Die zit vast met een aantal boutjes.

Laat even weten of het gelukt is! Succes!

• E39-E39

Het lukte me niet om de ruitenwisser te verwijderen.

Omdet het probleem bij de linker wisser zat heb ik het linker luchtfilterhuis verwijderd.

Nu kon ik zien dat de stang die naar de linkerwisser ging er af lag.

Er zit een nok aan de linker wisser dit in een dop hoort te zitten die aan die stang zit.

Ik heb de nok en dop weer inelkaar gedrukt maar de stand valt er telkens weer uit.

Ik heb de stang nu wat omhoog gebogen zodat het in elkaar blijft zitten.

Misschien wat onduidelijk verhaal maar misschien maakt dit plaatje wat duidelijker is.

Het gaat om onderdeel nummer 15

• Chris

Van die stang moet je ff een nieuwe halen. Die heeft dan weer een verse nylon bus en klikt weer goed vast. Hij kost niet veel, als ik ij goed herinnner onder €10

• fsmit79

Om de stang te vervangen zul je toch echt de rest ook weg moeten halen. De rechterkant zit namelijk met een boutje en moertje vast.

• E39-E39

Om die stang te vervangen hoef je volgens mij alleen maar een borgclip te verwijderen en de bovenste stang er af te halen en daarna de onderste stang.

Misschien ziiten er wat verschillen tussen de E46 en E39

Binnenkort toch maar even naar de dealert om het onderdeel te halen.

• Sander

Hallo,

ik heb exact het zelfde probleem, heb je het onderdeel (nr 15 van je tekening) kunnen krijgen bij de dealer?

Hoor het graag van je!

Sander

• ///Ramon

ik heb dit een jaartje geleden aan de hand gehad en hier toen een techdoc voor geschreven. ik hoop dat jullie er wat aan hebben:

TECHDOC RUITERNWISSER MECHANIEK