slechte ontvangst MK4

• brd

bespaar je de moeite van het zoeken. Uiteindelijk ligt het gewoon aan je radio/cdspeler.

• Chris

Vandaag in het probleem matige FM en ontbrekende AM ontvangst gedoken. Probleem lag bij mij aan de diversity antenne op de linker achterruit.

Mijn E39 Touring heeft TV en diversity FM antennes, met WDS plaatjes eens even uitgezocht wat wat is. ter lering en vermaak hier een kort verslag.

Blijkt dat de FM antenne in de (touring) achterruit zit, de verwarminglijntjes dus. Heeft een eigen FM antenne versterker bij de aansluitingen in het midden bovenaan de ruit. van hier gaat een coax kabeltje naar de diversity module in de linker achterstijl. Hier zit ook een 2 draads aansluiting van de ruitantenne aldaar. Dat is de diversity antenne. Tevens wordt deze voor AM ontvangst gebruikt. De diversity module heeft een plug met schroefring die gaat naar de radiomodule. Verder komt er nog een coax verbinding terug van de radio met een label ZF, dit is diversity informatie voor het schakelen tussen de antennes.

Beide waren bij mij onderbroken op de ruit, dus twee draadjes aan de connector gesoldeerd en langs de ruit weggewerkt. Ruisvlagen in de FM ontvangst ben ik nu kwijt en ik heb weer midden, lange en kortegolf radio.

De TV antennes hebben ook elk en eigen versterker vlak onder de aansluiting. Rechterruit TV antenne in de rechterachterstijl, links zit de TV antenne bij de stijl net voor de achterruit, versterker onder aan die stijl onder de bekleding van de wielkast. Ik gebruik er 1 voor mijn digitennebox dat werkt aardig.