Hallo Ron. Wat een K - kwaal he? Ik kwam er ook niet uit. Na 4 Bmw 5-series was dit de eerste die een echte kwaal had. Bij mij zijn 3 bobine's vervangen, 2 Injectoren, een paar bougies, enz.. Helaas geen effect. Ook is er nog een relais vervangen (weet niet meer welke). Bij mij is ook reiniger toegevoegd en het leek dan even goed. Maar na een paar keer in de file rijden stak het euvel de kop weer op, vooral als ik langere tijd stil stond in die file. Als het lampje ging branden leek de auto op 5 cilinders te lopen. Uitzetten en opnieuw starten hielp dan een tijdje. Na 3 specialisten gesproken te hebben (de dealer kon het niet vinden) vertelden zij dat de 520i van dit model (facelift) problemen heeft met de computer. Probleem is dat je dat niet kunt testen dus je moet een computer kopen en maar hopen dat dat ook echt de oplossing is (misschien kun je die van iemand lenen?). Mijn auto gebruikte geen druppel olie trouwens. Gekke is wel dat je tijdens het rijden niets merkte van het probleem, alleen als ik langdurig stilstond of bij koude start (soms). Rijden deed de Bmw super en ik ben ook gewoon een paar keer op vakantie geweest, een enkele keer stak het probleem dan weer de kop op. Opnieuw starten en doorgaan….
Er was ook nog een specialist die vertelde dat deze Bmw twee temperatuur sensoren (koelvloeistof) heeft en dat als die niet goed “praten” dat ook invloed heeft op de gegevens die de computer verwerkt. Na uitlezen bij de dealer (specialist kan dit niet) bleek dat de ene sensor idd niet goed werkte, de andere wel. Volgens de dealer kon dat helemaal geen kwaad, de specialist zei van wel (vakman Ruud).
Ik heb niet meer geprobeerd dit op te lossen maar heb de auto weggedaan. Mocht je het nog niet gedaan hebben zou ik de auto eens bij de dealer laten uitlezen, die computer is veel uitgebreider dan die van de specialist en het kost helemaal niet veel geld. Je komt dan wel veel te weten over je auto hoewel ook zij mijn probleem uiteindelijk niet hebben opgelost. Misschien heb jij ook wel sensoren die het niet goed doen, dan weet je in ieder geval waar je kunt beginnen met zoeken.
De injectoren kun je nog proberen te vervangen maar dan alleen van de cilinders die problemen geven. Ik zou eerst de dealer laten uitlezen.
Als je de auto graag wilt houden zou ik die eens naar vakman Ruud brengen, dan werkt er echt een liefhebber aan je auto, het is het proberen meer dan waard!
Jammer dat ik je niet 100% kan helpen maar misschien heb je wat aan mn tips. Ik hoop het! Mocht je tegen de oplossing aanlopen ben ik natuurlijk heel niewsgierig…
Heel veel sterkte en succes!