Gele motormanagementlampje Bmw E39, HELP!

  • Martino

    Liefhebbers Help!

    Ik heb al een tijd het volgende probleem; af en toe gaat het gele motormanagementlampje branden en gaat de auto slecht stationair lopen. Soms gebeurt het elke dag een paar keer, soms drie weken helemaal niet. De garage heeft de auto uitgelezen, maar op de een of andere manier komt er niets tevoorschijn!? Ik dacht zelf meteen aan de lambdasonde, maar als de garage CO2 meet is alles normaal en volgens hun dus geen lambdasonde. Injectoren, bougies, bobine's zijn al vervangen, zonder resultaat helaas. Misschien moet ik toch een lambdasonde proberen voor de zekerheid, heeft een van jullie ervaring met dit probleem of herkent iemand dit?

    De garage zegt dat de computer kapot kan zijn maar ze hebben duidelijk geen zin in verder zoekwerk nu het niet lukt. De auto is een Bmw 520i uit okt 2001 (facelift model).

    Wie kan me helpen?

    Gr, Martino

  • Arvid

    Goede avond Martino,

    Ik heb sinds kort net hetzelfde probleem. Bij mij doet het zich voor bij koudstart bij vriestemperaturen als de wagen stationair draait, na een 15-tal seconden slaat cilinder 5 uit en begint de motor te daveren. Wanneer ik bij koudstart onmiddellijk vertrek of blijf gas geven gaat het lampje niet branden. In de garage werden de foutcodes uitgelezen, bougies + bobine van cilynder 5 vervangen, zonder resultaat. Opvallend is dat er bij koudstart in stationair toerental en bij koude temperaturen geen uitstootdamp te zien is, alsof die zo ver niet raakt. Wanneer ik lichtje gas geef kan je wel uitstootdamp zien.

    groetjes

    Arvid

  • Martino

    Hai Arvid,

    Klinkt idd als zelfde probleem, bij mij waren het cilinder 5 en 6. Beide bobines en bougies vervangen, zonder resultaat. Vreemd. Zodra het lampje gaat branden lijkt het alsof de motor op 5 cilinders loopt. Soms heb ik er weken geen last van, nu weer elke dag. Ik ga binnekort maar eens bellen met Vakman Ruud om een afspraak te maken, die zoekt tenminste echt goed volgens mij, die ziet de uitdaging van zoiets. Misschien heeft de Bmw wel geen updates uitgevoerd of is wel de Lambdasonde toch stuk ook al zeggen zij van niet. Je gaat van alles bedenken, heel lastig. Eigenlijk mn eerste echte probleem met een Bmw (dit is mn 6e!).

    Zodra ik iets weet zal ik het met je delen. Gr, Martino

  • Ron78

    Hallo Martino,

    Mijn BMW toevallig ook een 520i, uit 2002 heeft precies hetzelfde probleem. ook bij een koude start na ongeveer15 seconden. de laatste tijd steeds een misfire op bobine 2, bij uitlezen. Er zijn al 7 nieuwe bobine's opgegaan. Daarna is het benzinefilter vervangen en een reiniger in de tank gegooid, dit leek resultaat te hebben. Maar helaas te vroeg gejuigd. Daarna is er nogmaals een reiniger ingegooid, maar hij blijft rabberig lopen. Als ik de auto opnieuw start, is het over. Eerdaags wil de garage de injectoren vervangen. Overigens is de carterventilatie ook nagekeken, dit bleek in orde te zijn.

    Gebruikt jou auto ook olie, en dan vooral op de momenten dat hij slecht loopt?

    Graag hoor ik hoe het bij jou verder afgelopen is, ik word knettergek van dit probleem.

  • Martino

    Hallo Ron. Wat een K - kwaal he? Ik kwam er ook niet uit. Na 4 Bmw 5-series was dit de eerste die een echte kwaal had. Bij mij zijn 3 bobine's vervangen, 2 Injectoren, een paar bougies, enz.. Helaas geen effect. Ook is er nog een relais vervangen (weet niet meer welke). Bij mij is ook reiniger toegevoegd en het leek dan even goed. Maar na een paar keer in de file rijden stak het euvel de kop weer op, vooral als ik langere tijd stil stond in die file. Als het lampje ging branden leek de auto op 5 cilinders te lopen. Uitzetten en opnieuw starten hielp dan een tijdje. Na 3 specialisten gesproken te hebben (de dealer kon het niet vinden) vertelden zij dat de 520i van dit model (facelift) problemen heeft met de computer. Probleem is dat je dat niet kunt testen dus je moet een computer kopen en maar hopen dat dat ook echt de oplossing is (misschien kun je die van iemand lenen?). Mijn auto gebruikte geen druppel olie trouwens. Gekke is wel dat je tijdens het rijden niets merkte van het probleem, alleen als ik langdurig stilstond of bij koude start (soms). Rijden deed de Bmw super en ik ben ook gewoon een paar keer op vakantie geweest, een enkele keer stak het probleem dan weer de kop op. Opnieuw starten en doorgaan….

    Er was ook nog een specialist die vertelde dat deze Bmw twee temperatuur sensoren (koelvloeistof) heeft en dat als die niet goed “praten” dat ook invloed heeft op de gegevens die de computer verwerkt. Na uitlezen bij de dealer (specialist kan dit niet) bleek dat de ene sensor idd niet goed werkte, de andere wel. Volgens de dealer kon dat helemaal geen kwaad, de specialist zei van wel (vakman Ruud).

    Ik heb niet meer geprobeerd dit op te lossen maar heb de auto weggedaan. Mocht je het nog niet gedaan hebben zou ik de auto eens bij de dealer laten uitlezen, die computer is veel uitgebreider dan die van de specialist en het kost helemaal niet veel geld. Je komt dan wel veel te weten over je auto hoewel ook zij mijn probleem uiteindelijk niet hebben opgelost. Misschien heb jij ook wel sensoren die het niet goed doen, dan weet je in ieder geval waar je kunt beginnen met zoeken.

    De injectoren kun je nog proberen te vervangen maar dan alleen van de cilinders die problemen geven. Ik zou eerst de dealer laten uitlezen.

    Als je de auto graag wilt houden zou ik die eens naar vakman Ruud brengen, dan werkt er echt een liefhebber aan je auto, het is het proberen meer dan waard!

    Jammer dat ik je niet 100% kan helpen maar misschien heb je wat aan mn tips. Ik hoop het! Mocht je tegen de oplossing aanlopen ben ik natuurlijk heel niewsgierig…

    Heel veel sterkte en succes!

  • Vakman Ruud

    Min vraag is:

    Wat voor brandstof tanken jullie en zitten er wel superbougies?

    Groeten.

    Ruud

  • Martino

    Hallo Ruud. Leuk dat je reageert, het is een vervelend probleem. De bougies zijn gewoon origineel (door BMW dealer Poelgeest gemonteerd), dus ik ga er vanuit dat dat goed zit. Ook voor die bougie wissel was het probleem er al. Daarom nog injectoren en bobines vervangen, carterontluchting, etc. Computer gaf continue overslaan van cilinder 5 en 6 aan. Nog steeds. Vandaar de conclusie van een aantal verschillende specialisten dat de computer wel eens stuk zou kunnen zijn (schijnt bij de 520i met 2.2 motor vaker voor te komen?). Ik tank altijd Shell V power en heb ten einde raad zelfs een keer 100 octaan getankt in Duitsland. Vervolgens 1000 km hard gereden (200+) dus de motor is toen goed schoon geblazen. Resultaat: een continue brandend motormanagement lampje!? Na een paar dagen ging het weer uit om vervolgens af en toe weer aan te springen (soms 3 keer per dag, soms 3 dagen niet). Stationair liep de auto gewoon nooit mooi, na lang in de file staan zakte plotseling het toerental een paar honderd toeren en leek de auto op 5 cilinders te lopen (gele lampje gaat branden). Motor uitzetten en weer opnieuw starten zorgt dan voor een tijdelijke verbetering maar na enige uren of dagen begint het hele circus weer opnieuw. Stationair lijkt de auto te laag te lopen, maar als je een beetje gas bij geeft blijft het gevoel dat de onsteking niet goed staat. Hetzelfde gevoel als vroeger bij oude auto's als de verdelerkap of bougiedop lekte of de ontsteking niet goed op tijd stond. De versnellingspook trilt bij stationair draaien (dat voel en zie je) en je voelt (en ziet) het motorblok trillen als je onder de kap kijkt. Tijdens het rijden merk je verder niets, de auto rijdt en verbruikt zoals dat hoort.

    Ik ben inmiddels van het probleem verlost want ik heb de auto weggedaan maar misschien kunnen we op deze manier anderen helpen, ik werd er tenslotte ook niet vrolijk van. Hoort gewoon niet bij een Bmw! Ik heb nu een andere auto, uiteraard weer een Bmw….

    Ik ben benieuwd of jij nog ideeen/ervaringen hebt betreffende dit probleem. Hartelijke groet, Martino

  • Rob 520I E39 2001 GY49132

    Mogelijk een Vanos probleem???

    Rob

  • Ron78

    Hallo Martino,

    Bedankt voor je reactie, ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook niet meer weet. Het is een heerlijke auto, maar word er een beetje moedeloos van. Misschien de injector nog proberen, computer vervangen lijkt me een kosbare zaak.

    @ Ruud,

    Ik tank texaco euro 95. Voorheen tankte ik bij een witte pomp, dit moest ik volgens de garage niet meer doen, dus ben daar ook mee gestopt. Heb jij misschien nog enig idee wat het zou kunnen zijn?

  • Arvid

    Goede middag allen

    Ik heb nog eens verder gezocht op een duits bmw website, hieronder de link

    http://www.e39-forum.de/thread.php?threadid=22325&page=2&sid=9a173e5c02d2079

    Blijkbaar is dit een veel voorkomend probleem en is de oplossing gevonden zijn. De hydraulische klepstoters (hydrostösseln) zouden moeten vervangen worden. Heeft iemand deze al vervangen??

    groetjes

    Arvid