trillen stuur klinkerweg E46 320D

• pieter_bmw

Hallo,

Als ik op een klinkerweg rijdt en mijn stuur loslaat, dan lijkt het stuur de klinkers te volgen. Het schudt continu van links naar rechts, maar de auto blijft goed rechtdoor rijden.

En tijd geleden zijn de silentblocks voor al vervangen. Hij is ook pas uitgelijnd.

Is dit normaal?

Ik weet dat je in een BMW goed contact met de weg hebt, maar ik heb het gevoel dat het iets te is.

BMW E46 320D facelift uit 2002

• sander

eeh dat hangt er natuurlijk vanaf hoe ruw het wegdek daar is dat kunnen we onmogelijk weten dus of het normaal is geen idee

heb je de auto pas?

• Stefan

Ik snap wel precies wat je bedoeld, ik heb namelijk exact het zelfde. Bij mij zijn vervangen: silentblocks en draagarmen voor, OEM veren omgeruild voor Eibach rondom, nieuwe schokbrekers rondom en nieuwe veerpootlagers rondom. Daarna heb ik de auto laten uitlijnen bij Profile. Het lijkt erop of de voorwielen bij ieder klinkertje wegschieten, alsof er niet genoeg ‘kracht’ op staat om rechtdoor te gaan. Mijn auto is ook enorm gevoelig voor spoorvorming (225/45/R17), voor zijwind en zelfs de bolling van de weg is al teveel van het goede. Rijdend over een klinkerweg gaat het stuur ook flink te keer, uitsluitend in het gebied '10 voor 2". Wie het weet mag het zeggen!!!

• sander

dus je hebt m verlaagd ?

dan word alles zowiezo stugger toch?

• Stefan

Dat zou je wel denken Sander. Alleen het rare is dat de voorkant juist erg losjes voelt, alsof je voorwielen bij ieder steentje alle kanten opschieten. Overigens had ik die klachten ook al toen de orginele veren er nog onder zaten.

• pieter_bmw

Mijn auto is helemaal standaard, met de gewone 16" LM velgen van BMW.

• Stefan

Pieter, herken jij mijn verhaal ook? Heb jij die klachten ook allemaal?

• pieter_bmw

Ja, heel herkenbaar.

• Stefan

Wat ik nog wou vragen, die silentblocks zijn orgineel BMW of zijn ze van een ander merk? Mijn draagarmen en silentblocks zijn van Meyle, er schijnt veel kwaliteitsverschil te zijn.

• Marnix

Ten eerste zou dit kunnen komen door verkeerd uitlijnen:

Veel uitlijn bedrijven zetten visueel het stuur recht en zetten dan de wielen recht, harstikke fout.

Op de stuurstang zit een nok en op het stuurhuis ook, deze moeten tegenover elkaar gezet worden en dan de wielen in de juiste stand.

Als correct uitlijnen niet helpt dan kan het zijn dat het stuurhuis overleden is en moet er gedacht worden aan revisie daarvan.