Gaan de turbo's van de 320D (2002) makkelijk kapot? en kan dat blijvende motor-schade opleveren?
De turbo kwaliteit heeft niets met BMW te maken.
De turbo is meestal van GARRET en dat is een van de grootste fabrikanten van Turbo's
De importeur is Turbo Hoet kijk op: www.turboshoet.nl of www.turboworld.nl ze zijn een bedrijf.
De grootste fout is om na een snelle rit de motor ditect uit te zetten, waardoor de turbo nog ca 100.000 toeren maakt en de olie toevoer stopt, geen koeling meer en smering. De rurboas draait namelijk in een oliefilm.
Dus eerst een minuut koelen voor het uitzetten.
Succes.
Ruud
Beste Mark,
graag vertel ik je wat over Bardahl Oil Booster + Turbo Protect. Natuurlijk 1 minuut aflaten koelen ideaal, echter de praktijk leert dat dat vaak niet gedaan wordt. Er is echter wel een smeermiddel dat auto's met turbo's goed beschermt. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Bardahl heeft onlansg een nieuw smeermiddel voor auto’s met en zonder turbo geintroduccerd: Bardahl Oil Booster + Turbo Protect. Deze olietoevoeging heeft een pakket aan antiwrijving + antislijtage eigenschappen en biedt een optimale bescherming aan de krukassen, nokkenassen, hydraulische klepstoters en zeker aan de turbo.
Kritiek punt is nog steeds de smering van turbo’s. Langere verversingstermijnen, om het jaar olie verversen, er zijn een hoop modellen waar dit voor geldt. De kwaliteit van de olie gaat langzaam achteruit wat voor de meeste motoronderdelen niet erg is. Echter de kwaliteit van de smering van de turbo neemt af. De kans op oxidatie van smeerolie neemt toe inclusief de afzetting zijn van hars (gom), lak en kool.
De turbo een kwetsbaar motoronderdeel, optimale smering daarvoor is cruciaal. Extreem hoge toerentallen vereisen juiste en goede smering bij alle motoren, en zeker die zijn uitgerust met turbo. Problemen ontstaan veelal bij hoge belastingen van de motoren. Niet alleen bij stevig rijden, ver in de toeren doortrekken, maar zeker ook in de bergen al dan niet met caravan. Het zijn slechts enkele voorbeelden die ervoor zorgen dat de thermische belastingen sterk toe nemen.
Geadviseerd wordt om na een rit de motor en dan met name de turbo even te laten afkoelen door deze stationair een minuut te laten draaien. In de praktijk gebeurt dit echter veelal niet. Dit zijn echter de momenten dat een turbo het zwaar krijgt. Hoge temperaturen betekenen olie oxidatie, waardoor de smering en bescherming van de lagers afneemt. Een extra bescherming is dan ook zeker welkom.
Oil Booster + Turbo Protect biedt die bescherming en voorziet turbo’s van een sterke smeerfilm. Dit product bezit natuurlijk Bardahl’s beroemde ‘polaire aantrekkingskracht formule’; een niet te doordringen smeerfilm ontstaat. Dit additief is mengbaar met de nieuwste oliesoorten, mineraal en synthetisch.
Gebruik Oil Booster + Turbo Protect tussen 2 olieverversingen, in plaats van olie bijvullen. Dit betekent een sterke verbetering van smering van uw kostbare turbo, krukas, nokkenas en hydraulische klepstoters.
Artikelnummer 11103
www.bardahl.nl
Tel 078-6512322
OCD Nederland BV
Maxwellstraat 41
3316GP Dordrecht
R. Jonker
Als de motor zeer heet is na een snelle rit is een minuut afkoelen ook niet genoeg. De enig juiste wijze is ervoor zorgen dat de motor de laatste km's met weinig belasting wordt gereden en er voldoende hitte wordt afgevoerd. Dus rustig warm rijden en voldoende en gelijkmatig laten afkoelen zijn de beste ingrediënten voor een lange levensduur voor turbo's.
Sorry meneer Jonker:
Een mooi marketing verhaal met deftige termen als: “polaire aantrekkingskracht formule” etc. Het lijkt wel een haarshampooreclame.
In normaal Hollands: zinloze verkooppraatjes, waarbij de topicstarter op het verkeerde been wordt gezet en wellicht allerlei overbodige
troep in zijn motor gaat gooien.
Een moderne auto gaat vandaag de dag 350.000 kilometer mee, mits normaal bereden en het juiste onderhoud. Dit laatste schort er om financiele redenen wel eens aan.
Aan Mark; gewoon de instructie van Ruud opvolgen en desnoods een keertje extra olieverversen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?