Hallo beste Ruud,
Dat de communicatie draad van de aanhangermodule naar de licht module dient aangesloten te worden, dat staat asl een paal boven water, daar kan men echt niet omheen.
Maar aanmelden, dat kan ik niet plaatsen, heb ik niet gedaan, en het werkt echt perfect.
Als er een gloeilamp op de caravan een slecht contact maakt, dan krijg ik netjes de melding, dat ik de lamp die aangegeven word even moet nakijken op de werking.
Het is dus echt een perfect systeem, en werkt echt 100 %
Maar waar u dus op doelt dat gebroddel met de blauwe/rode of welke kleur deze 3M verbindings blokjes ook mogen hebben, dat is echt broddelwerk, dat geeft vaak zoveel storingen od doorgehaalde bedrading, nee, dat hoeft echt niet voor mij.
Op deze wijze word je dus echt helemaal kierewiet van de storingsmeldingen.
Als men ziet dat een dergelijke kabelboom voor de E39 bij ons in het land te koop staan voor ergens tussen de 240,00 euro en de 260,00 euro, tja dan kan ik mer er iets bij voorstellen, maar zelfs dan nog neem ik die 3m rommel nog niet, dan zou ik nog eerder gaan solderen met een krimpkousje.
Maar nu kan men die zelfde kabelboom kopen via ebay.de voor slechts 120,00 euro, of wellicht nog iets goedkoper als men het treft als er op geboden kan worden. Dit scheelt toch enorm veel geld.
Zoals dus BMW L.A. Parts al aangeeft dat er een vaste trekhaak voor net 200,00 euro te koop is, met of zonder kabelboom, ik dacht zelfs met kabelboom.
Dan koop je toch niet in ons land een kabelboom van dat bedrag.
En net wat u al aangaf, alles word netjes rechts achter in de kofferbak ingebouwd, ruimte genoeg.
daar heb ik het tenminste ook ingebouwd bij de E39 touring, netjes bij de andere zekeringen en relais.
Wat is er nu nog gemakkelijker dan een draadje met de kleurcode wit/groen in pen 35 van de zwarte 54 polige stekker/connector te steken?
er dient wel even de dorpel bekleding en de bekleding van de A stijl los gemaakt te worden, haal er ook even de afdekplaat onder het dashboardkastje vandaan, en eventueel het dashboardkastje, de hoeveelheid werk is het eigenlijk niet eens.
natuurlijk dient het rechter gedeelte van de bekleding van de kofferbak even los gehaald te worden, maar dat stelt ook weinig voor.
Ik begrijp dat het soms knullig overkomt, dat men eerst zelf gaat zitten hannessen, en dat men er niet meer aan uit komt dat men dan pas naar de vakman gaat.
Daarom zeg ik altijd, lees de instructies goed, dit geld ook voor het instructieboekje van de auto.
ik maak er wel eens een geintje over, dan zeg ik wel eens “U weet wel, dat boekje wat men nooit leest, wat men bij de auto krijgt ”
Maar vaak is het precies zo, dat men de instructies niet leest, en dan komen ze in de problemen.
Gelukkig weten ze de weg nog naar Vakman Ruud, maar vrolijk word je er soms niet van.
Bekijk beter alles goed, denkt men er niet aan uit te komen, ga dan beter direct met een afspraak op zak naar de vakman.
Scheelt een berg geharrewar.
Maar het komt altijd wel weer goed, beste Ruud.
Met vriendelijke groet,
Ad