kabelboom trekhaak e39

  • tobycorn

    hallo,

    ik heb een vraagje over het aansluiten van de aanhangwagen verlichting.

    het aansluiten van kabelboom voor de verlichting….. 7 of 13 polig?

    klopt het dat bmw hier op voorbereid is en dat de stekker gereed ligt achter/in de bumper?

    onder mijn bmw heeft al een trekhaak gezeten maar de vorige eigenaar heeft deze er afgehaald.

    zijn er dingen waar ik in het byzonder rekening mee moet houden?

    bmw 323i aut.`97

    m.v.gr.

    rvg

  • Vakman Ruud

    Altijd 13 polig monteren er is een verloop te koop naar 7 polig.

    Het aansluiten is een dag werk de kabelboom moet naar de rechter A stijl op de Lichtcomputer.

    Dus bekleding van de bak, achterbank en alle bekleding van de A en B stijl moet eruit.

    Dit is geen klusje voor een amateur zonder de juiste kennis.

    Trekhaak 5 uur en de kabelboom ook.

    Dus totaal 10 uur werk.

    Groeten.

    Ruud

  • Rob530DH2002

    Ongelooflijk dat er af fabriek zo weinig rekening wordt gehouden met zo zoiets normaals als een trekhaak, je moet dus je halve auto afbreken om een reguliere accessoire te monteren.

  • tobycorn

    ja ok ruud….dank voor je antwoord alvast

    mijn vraagstelling was ook niet een van de beste denk ik .

    waar ik op doelde:

    er heeft dus al ooit eens een trekhaak opgezeten….

    welke plaats gebruikt men normaal om de module te plaatsen?

    ik heb een site gevonden waar dit uitgebreid beschreven staat maar deze meneer heeft hem er ook zelf ingebouwd…zie:

    http://www.gunsmoke.com/cars/540i/hitch/index.html

    maar als dit officieel uitgevoerd word, waar plaatst bmw cq garagist dan de module?

    bvd

  • fsmit79

    De meneer van de link heeft het keurig aangepakt maar de elektrische unit niet op de originele manier aan de verlichting gekoppeld. Als het werkt, dan gaat het prima, maar ik kan me zo voorstellen dat er in de computer de nodige foutmeldingen kunnen komen, wanneer er ineens een hoger wattage wordt verbruikt dan normaal. Misschien dat Ruud daar mee over weet. Ik verwacht echter dat hij het zal afkeuren omdat het eigenlijk niet zo hoort.

    Via deze website kost een vaste 195 en een demontabele 375,-.

    Trekhaak

  • Max

    Hallo allen

    Ik zit ook met een elektriciteitsprobleem van de trekhaak. Ik heb een E39 520D uit 2000. Ik heb een nieuw trekhaak Bosal gekocht met een 7 polig kabelboom voor E39 dus catalogus. Ik heb het aangesloten volgens instructie. Er zit ook een klein module bij, waarschijnlijk om die computerfouten te voorkomen. Echter, verlichting doet het niet goed. Bijvoorbeeld, knipperlichten en positielichten doen het wel maar remlicht doet het niet. Of, als ik de lichten aanzet dan brandt de mistlicht op de aanhangwagen ook. Als ik de mistlicht in de auto aanzet dan gaat die op de aanhanger uit (!?). Ik heb het op verschillende aanhangwagens en lichtbalken geprobeerd en overal werkt het anders. Dus het ligt aan de kabelboom cq. auto. Is er een optie om dit op te lossen zonder dat het nog eens €500 kost? Alvast bedankt voor de tips!

    Gr. Max

  • domat

    hallo,

    ik heb ongeveer het zelfde probleem bij mijn e39, ook een bosal 7 polige stekker.

    remlicht werkt niet en mistlicht werkt ook niet.

    ik hoop dat iemand raad weet!

  • Vakman Ruud

    Altijd 13 polig er is namelijk een losse verloop naar 7 polig die daar weer inpast, indien nodig.

    Trekhaak moet aangemeld worden.

    Succes.

    Ruud

  • Ad

    Hallo beste BMW vrienden,

    Als je voldoende kennis hebt van de auto techniek, dan is die trekhaak niet eens zo'n groot probleem.

    Ik heb dus een trekhaak gekocht via ebay.de bij de firma Stefan Bertelshofer in Weichering bij Munchen.

    De hele set is geheel compleet, alles er op en er aan.

    Trekhaak met een 13 polige E-set van Jaeger, met daarbij een verloopstekker die geschikt is voor Multicon en 7 polig, bestemd voor mijn E39 525 touring.

    De beschrijving van deze hele set kan men al direct downloaden van de site van Stefan Bertelshofer, ik heb dit reeds al eerder vermeld op het forum.

    De set prijs bedroeg schrik niet beste forum leden, slechts 399.90 inclusief verzendkosten, en dat is mirakels weinig.

    De trekhaak is een Westfalia, de orginele die BMW ook onderbouwt als men deze af BMW fabriek besteld met trekhaak, ja en ook de E-set van Jaeger word daar gebruikt.

    Het onderbouwen is mij gelukt in goed 6½ uur, incl. E-set en het uitsnijden van de bumperbalk en de bumperhoes voor de uitneembare afdekplaat.

    Nog even een tip:

    Gebruik voor het uitsnijden van de alminium bumperbalk altijd een steenschijf, NOOIT geen staalschijf in de haakse slijpmachine ook wel Flex genaamd.

    Waarom dan zou u willen vragen?

    Een staalschijf kruipt vol met de alminium spanen, en knalt echt uit elkaar, en dat is levensgevaarlijk, de verwondingen liegen er echt niet om!!

    Bij een steenschijf worden deze fijne spaanders netjes afgevoerd en uitgeworpen.

    Natuurlijk kan men ook een decoupeerzaag/reciprozaag machine nemen, met een metaalblad er in, dat is nog veel veiliger.

    De E-set is erg gemakkelijk in te bouwen, lees uiteraard wel zeer aandachtig de gebruiksaanwijzing en de tips, Zeer belangrijk dus.

    Het naar voor leggen van de communicatie draad, wit/groen die aangesloten word op de zwarte stekker 54 polig van de lichtmodule op pen nummer 35 van de 54 polige zwarte stekker van de lichtmodule.

    dat is de communicatie pen voor de aanhanger verlichting, deze draad communiceert dus met de aanhanger module die in deze set is bijgeleverd.

    en geloof me, het werkt echt perfect, bij een defecte lamp op de aanhanger word dit feiloos weergegeven door de lichtmodule als dusdanig een defecte lamp, u krijgt dus de melding dat de verlichting gepruft dient te worden, ja, helaas is het in het Duits.

    Het mooie wat er bij komt, de mistachterlamp word netjes uitgeschakeld op de auto, als men de achtermistlamp inschakelt, op de aanhanger brand dan wel de mistachterlamp..

    Bij het inschakelen van de achteruit versnelling, word ook de achteruitrij verlichting van de auto uitgeschakeld, zodat u niet verblind word door deze weerkaatsing van de achteruitrij verlichting op de caravan.

    Voor een geschakelde plus draad voor de caravan heb ik een draad afgetakt van de versterker van de radio antenne, en heb deze draad dus netjes gesoldeerd en geisoleerd met een krimpkousje.

    Deze aftakking voor de geschakelde + gebruik ik dus als schakeldraad, er komt dus weinig ampères op deze draad, de reden daarvan is dat de draad voor de voeding van de antenne versterker is gewoon veel te dun.

    Dus dit is een schakeldraad geworden voor een relais, ook natuurlijk voor extra zekerheid.

    Je hoeft nu niet weer een draad naar voor te trekken voor die geschakelde + want je moet deze draad eigenlijk via de zekeringkast aftakken, maar op deze wijze kan het zeker zeer goed, en zeer veilig, zonder enige problemen op doorbranden van de bedrading.

    Bij de BMW dealer vonden ze het een hele goede oplossing, en veel minder werk dan weer een draad naar voor te trekken.

    Deze oplossing is naar voor getreden, omdat ik deze draad was vergeten, dom van mij, maar ik ben niet blond, sorry voor deze uitspraak! Ik hoop dat u mij dit kan vergeven.

    Bij de touring kan dus alles netjes aan de rechterzijde van de kofferbak worden ingebouwd, wat de bedrading en de aanhanger module betreft, zo ook de aftakking van de zekeringen kan aldaar geschieden, mooi centraal alles bij elkaar.

    De constante + dat spreekt voor zicht, gebruik altijd een juiste zekeringen die vaak worden aangegeven in de aansluit instructie, neem dus echt geen zwaardere zekeringen.

    Verder ben ik het dus helemal eens met Vakman Ruud.

    Heeft u er te weinig kaas van gegeten voor deze inbouw van deze gehele set, ga beter naar de vakman.

    Het scheelt u echt veel narigheid, en waarschijnlijk vele grote onkosten.

    De gratis verloop stekker dat is van Jaeger naar Multiconwest en in deze past dus weer de 7 polige stekker van de aanhangwagen.

    Mocht ik ondanks de grote zorg in deze beschrijving een fout hebben gemaakt in het schrijven of enig andere fout in de beschrijving, u mag dit natuurlijk altijd gewoon verbeteren of vermelden.

    We zijn er tenslotte om elkaar te helpen en aan te vullen in het verhaal.

    Succes.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • BMW L.A. CarParts

    Aangezien er velen zijn die dit toch gaan volgen zet ik hier de gegevens neer waar je goedkoop een complete set kan kopen..

    BERTELSHOFER.com

    -Kundenbetreuung-

    Anhängerkupplungen-Grosshandel

    Glockenbecherstr. 6

    D-86706 Weichering

    Tel.: 0 84 54/91 29-0

    Fax.: 0 84 54/91 29 -20

    e-mail: kontakt@bertelshofer.com

    www.bertelshofer.com

    Hier heb ik dus een VASTE trekhaak met complete kabelboom en module gekocht incl. verzendskosten voor 200 euro..

    Dus dus goedkoper als 399,90 euro ,Dus doe hiermee jullie voordeel..