kuhlwasser prufen

  • lorenzo_7905

    Ik heb bij mijn 98 E39 520i iets raars, ik kreeg 5 weken geleden de melding Kuhlwasser prufen er zat nog redelijk wat in maar ja.. wat extra bijgegooid tot het streepje in het vat.

    Nu kreeg ik vandaag weer de melding, bij het starten.. verder mee gereden en op de temp. gelet (niks raars).

    thuisgekomen, motor uitgezet, even weer op contact en de melding is weg…

    dit was de eerste keer ook al zo (lees 5 weken geleden).

    Nu is mij opgevallen als ik de deksel van het vat eraf draai er lucht uit komt (net als je een fles frisdrank opendraaid)

    Anyway, betekent dit verlies van koelvloeistof? of een sensorfout?

    ik kan me niet voorstellen dat er een lek in het systeem zit, gezien er een ontluchting plaats vindt als ik de dop van het vat draai (dit klopt m.i. toch?).

  • gerard

    hallo

    deze melding had ik ook bij mijn e39. is gewoon een sensorfout. kan verder geen kwaad. aangezien je auto meer dan tien jaar is kan je dit soort sensorproblemen gaan krijgen

  • lorenzo_7905

    dus dat er een beetje minder in zat na 5 weken

    is normaal? (in de winter dan?)

  • sander 528I e39 1998 br40034

    nee dat is niet normaal dat betekend dat je wat kwijt raakt

    de lucht die ontsnapt was waarschijnlijk bij warme motor?

    das normaal de vloeistof zet nl iets uit

  • geertjo E39-528i&E30-325iC

    Mijn 528i geeft af en toe dezelfde melding. Genoeg koelvloeistof, motor wordt ook helemaal niet heet maar toch zegt ie “kuhlwasser prüfen”; bijna altijd een sensorprobleem.

    Groet,

    Geert

  • Getsmart2

    Heb ik ook gehad,

    Bij mij staat de auto een beetje schuin naar beneden op de oprit.

    Bij koud weer krimpt de koelvloeistof iets.

    De sensor van ons type E39 is zeer gevoelig.

    Dit is bekend bij BMW. De latere e39's hebben een aangepaste sensor gekregen.

    Ik dacht dat de boosdoener een soort vlottertje was in het vulreservoir.

    Ik heb destijds iets koelvloeistof bijgevuld en nooit meer de melding gehad.

    Het probleem staat dacht ik ook omschreven in de BMW TIS. In het gedeelte hoe de dealer moet handelen als klanten gaan mekkeren over garantie e.d.

    Groet.

    Martin.

  • lorenzo_7905

    het blijkt een lek in het thermostaathuis te zijn..

    dus vervangen van het huis => kosten 160,- euro, is dat acceptabel?

    - koelvin eraf halen

    - termostaathuis vervangen

    2 uur werk blijkbaar.

    kan iemand mij een indicatie geven of ik genaaid wordt of niet.

    bedankt

  • sander 528I e39 1998 br40034

    mwah klinkt correct zou ik zeggen

    misschien gelijk maar een nieuwe thermostaat laten monteren ?

    enne hoe lang zit je circulatiepomp er nu op je weet dat deze nog wel eens kapot willen gaan rond de 150.000km ?

  • lorenzo_7905

    bedankt voor de tips Sander, maar ik ben meer iemand van… als het niet kapot is hoeft het ook niet vervangen te worden…

  • Rob530DH2002

    Mee eens, preventief vervangen is met name interessant als je alles laat doen aan de auto (omdat de arbeidsuren er nou eenmaal het hardst inhakken). Ik vervang doorgaans zelf ook alleen maar dingen die aan vervanging toe zijn.