Paniek, ruitenwisser vast gevroren en werkt niet meer.

  • Vakman Ruud

    Al verschillende vragen gehad.

    Maar BMW heeft de ruitenwisser van een veiligheid (3 minuten) tegen doorbranden van de motor voorzien.

    Lees het onderstaande.

    Groeten.

    Ruud.

    Ruitenwisserschakelaar

    Alle wis-/wasfuncties kunnen m.b.v. de wisserschakelaar vanaf klem R (contactslot in stand 1) worden ingeschakeld.

    De wisserschakelaar kan in de stand Interval, snelheid 1 en 2 worden geplaatst. Deze standen zijn via twee kabels naar de basismoduul gecodeerd. Er wordt steeds massa geschakeld

    Bij auto's met de optie Automatische intervalregeling (AIC) (vanaf maart 1996) wordt in de schakelaarstand “Interval” de wisinterval door een regensensor aangestuurd (zie ook functiebeschrijving voor de automatische intervalregeling).

    Intervalwerking

    In de wisserschakelaar is een knop met een potentiometer gemonteerd. Hierdoor is het mogelijk vier verschillende intervaltijden in te stellen. Deze tijden worden bovendien afhankelijk van de rijsnelheid geregeld. Des te sneller de auto rijdt des te korter de intervaltijd.

    Bij voertuigen met de speciale uitrusting Automatische Interval Control (AIC) (vanaf maart 1996) kan de gevoeligheid van de regensensor met het kartelwiel worden beïnvloedt.

    Ruitenwissermotor

    De ruitenwissermotor is voor twee verschillende wisserstanden geconstrueerd. De lastschakeling vindt plaats via twee externe relais.

    De eindstand (ruststand) van de wissermotor wordt via een in de motor ingebouwd terugstelcontact geregistreerd. Dit contact schakelt massa aan de basismoduul als de motor de eindstand bereikt heeft.

    Het terugstelcontact wordt ook ter controle van de ruitenwissermotor gebruikt. Als bij een ingeschakelde ruitenwissermotor het signaal van het contact gedurende 16 seconden uitblijft (b.v. door drooglopen), wordt de wissermotor ter bescherming voor overbelasting uitgeschakeld.

    De ruitenwisser wordt pas weer na het uitschakelen en na een tijdblokkering van 3 minuten weer ingeschakeld.

    De wisserstand wordt met de ruitenwisserschakelaar ingesteld. Wanneer er geen Automatische Interval Control is gemonteerd, dan wordt de wisserstand bovendien afhankelijk van de rijsnelheid geregeld. Hier geldt:

    Snelheid

    Schakelaar in stand 1

    Schakelaar in stand 2

    < 6 km/h

    Intervalwissen

    Wissermotor in stand 1

    > 6 km/h

    Wissermotor in stand 1

    Wissermotor in stand 2

    Bij een ingeschakelde snelheid 2 wordt bij > 210 km/h teruggeschakeld in snelheid 1 om het loskomen van de ruitenwisserarm te voorkomen.

    Bij voertuigen met de speciale uitrusting Automatische Interval Control (AIC) (vanaf maart 1996) heeft er geen snelheidsafhankelijk regeling van de ruitenwisser plaats.

    Ruitenwisser-opklapstand voor type E38

    Daar het opklappen van de wisserarm (b.v. voor het vernieuwen van het ruitenwisserrubber in de ruststand niet mogelijk is, kan de wisserarm indien nodig automatisch in een opklapstand worden geplaatst.

    De volgende procedure moet hierbij worden gevolgd:

    Ruitenwisserschakelaar in eerste schakelstand = intervalwissen

    Als de ruitenwisser in de parkeerstand staat, draai dan het contactslot in stand 0.

    De wisserarmen worden door de ruitenwissermotor in de opklapstand geplaatst

    Bij voertuigen van het type E39 of voertuigen met de speciale uitrusting Automatische Interval Control (AIC) (vanaf maart 1996) is deze opklapfunctie niet beschikbaar.

    Intensieve reiniging ruiten

    De intensiefreiniging van de ruiten wordt m.b.v. de ruitenwisserschakelaar ingeschakeld en eindigt automatisch.

    Eerst wordt de reinigingsvloeistof via een pomp op de voorruit gespoten. De ruitenwisser wordt met een zekere vertraging ingeschakeld. Vervolgens wordt de sproeierpomp ingeschakeld en de intensieve-ruitreinigingsvloeistof wordt weggespoeld. De wisser draait daarna even door zodat de ruit wordt drooggeveegd.

    De aansturing van de intensiefreinigingspomp wordt verzorgd door een extern dubbelrelaismoduul via welke ook de pomp voor de koplampreiniging wordt geschakeld.

    Koplampreinigingsinstallatie

    De koplampreiniging wordt bij elke vijfde inschakeling van de ruitensproeiers of intensiefreiniging ingeschakeld als de rijverlichting of het parkeerlicht is ingeschakeld. De koplampen worden daarbij tweemaal natgespoten.

    Na beëindiging van het schoonmaken is de koplampreiniging gedurende 3 minuten geblokkeerd.

    Het uitschakelen van klem R zet de herhalingsblokkering en de teller voor het aantal malen wissen terug. Na het weer inschakelen van klem R kan bij een ingeschakelde verlichting de koplampreiniging direct worden geactiveerd.

    De aansturing van de koplampsproeierpomp wordt verzorgd door een extern dubbelrelaismoduul via welke ook de pomp voor de intensiefreiniging is geschakeld.

    Aanlegdrukverstelling (ADV) voor type E38-serie tot 3/98

    De aanlegdrukverstelling is alleen in de E38-serie tot 3/98 gemonteerd.

    Afhankelijk van de rijsnelheid en de ingeschakelde wisserfunctie wordt de aanlegdruk van de wisserarm aan de linker voorzijde in vijf stappen versteld. Hier geldt:

    Snelheid

    Ruitenwisser uitgeschakeld

    Ruitenwisser ingeschakeld

    < 6 km/h

    Stand 0, als voorheen geen hogere stand actief was, anders stand 1.

    Stand 0, als voorheen geen hogere stand actief was, anders stand 1

    6 - 100 km/h

    Stand 1

    Stand 1

    100 - 140 km/h

    Stand 1

    Stand 2

    140 - 180 km/h

    Stand 2

    Stand 3

    > 180 km/h

    Stand 3

    Stand 4

    Bij het inschakelen van de sproeierpomp wordt de aanlegdruk steeds met één stand verhoogd.

    De positionering van het verstelmechanisme van de aanlegdrukverstelling wordt verzorgd via een nokkenschakelaar in de aandrijving. Deze schakelaar schakelt massa naar de basismoduul als een positie (= stand) bereikt is.

    Ter bescherming van de blokkering wordt de ADV-motor door de basismoduul door een tijdschakeling beveiligd. Als het signaal van de nokkenschakelaar door een storing uitblijft, wordt de ADV-motor na een bepaalde tijd uitgeschakeld.

    Het opheffen van deze uitschakeling wordt verzorgd door het uitschakelen van klem R.

  • FSmit79

    Dit had je volgens mij al eens eerder gepost, toch Ruud?

    Die 3 minuten zijn wel interessant, daarmee kan ik wellicht toch met de bmw blijven rijden, alleen af en toe even stoppen dus…..

    Wat mijn probleem met de ruitenwissers betreft, het zou zo kunnen zijn dat de sensor in de motor kapot is of dreigt te gaan, waardoor het benodigde contact af en toe niet wordt gemaakt en dus de motor wordt stop gezet voor 3 minuten. Dat kan verklaren waarom de motor het af en toe weer doet, na eventjes stilstaan. Het verklaart niet waarom de wissers het nog steeds niet deden na 2 weken stilstaan bij de garage, en ook niet dat ze het weer deden, als ik het contact even uit en aan zette.

    Ik ga er toch op letten, en uit voorzorg dan maar de motor vervangen. Ruud, heb jij er nog eentje liggen?

  • herbert morillo

    Geachte heer

    Meneer mijn ruiten wisser doet het niet meer.

    ik heb een bmw 523 i 1997, mijn vraag waar licht de relais???

    zondag wou ie niks meer doen , daarna tijdens het rijden weer geprobeert en begon ie te bewegen ik heb hem gestop en weer geprobeert ging weer in

    beweging,weer gestop en toen deed ie niks meer.

    ik heb de schakelaar geruild,maar niks

    wat kan het zijn???????

    Met vriendelijke groet

    Herbert

  • fsmit79

    Beste Herbert,

    het kan aan meerdere dingen liggen (zoals gewoonlijk), maar met het weer van de afgelopen dagen zou ik beginnen met te controleren of er water blijft staan in de bak waar de ruitenwissermotor in hangt. Dat doe je door de kap te openen, dan aan de bestuurderskant de microfilter uit te bouwen en het filter weg te halen (klusje van 2 minuten). Als er water in staat, zorg er dan voor dat je alle afvoerkanaaltjes vrij maakt van blaadjes en rotzooi. Laat de bak leeglopen. Geef de motor even tijd om op te drogen en probeer het daarna nog eens.

    Werkt dat niet, controleer dan de relais. Daarvoor moet je even zoeken op dit forum naar berichten van mij, of van Vakman Ruud. Bij mijn 525 uit 98 zit de relais precies aan de andere kant van de motor onder zo'n zelfde microfilter ind e computerbak. 't Is een lichtbruine redelijk grote relais.