koppelings platen vervangen e46

• paulus

mijn 320d moet de koppeling plaat vervangen worden ,wat moet er vervangen worden!!!! de plaat ,drukgroep druklager evt kering wat is jullie advies en moet het een orginele van bmw worden of is imitatie ook goed.!

• **MARCe36_325tds_autom**

hoi Paulus,

hoeveel km heeft de auto gedraaid?

advies:

vervang koppelingslaat + drukgroep + druklager + priseaslager + kunstof paddestoel.

Aandachtspunten:

- er is en modificatie van BMW indien kopp.plaat +drukgroep vernieuwd wordt er tevens de bedieningsgaffel vernieuwd moet worden (ik weet niet of dat voor jouw auto geld). heeft te make met gewijzigde maatvoeringen

- je auto heeft een dubbelmassavliegwiel. moet gecontroleerd worden. is tegenwoordig ook een slijtagedeel. zit een veenpakket in dat slijt afhankelijk van de grebruik van de berijder. LuK heeft controlegereedschap.(ik heb er nog geen ervaring mee)

een nieuw vliegwiel kost ongveer 500 euro ex btw.

- Achterste krukaskeering controleren op lekkage. bij voorkeur vernieuwen. vliegwiel moet er dan af. let op nieuwe bouten gebruiken voor montage van vliegwiel

Als je een originele koppeling van bmw neemt heb je alleen een cetreerdoorn nodig. (SAC koppeling zit al opgespannen met kunstof montagering)

Als je ander merk koopt heb je kans dat je koppeling op moet spannen met speciaal gereedschap.

p.s er zijn best wel forumleden (o.a Vakman Ruud) die ervaring hebben met SAC koppelingen en 2 massavliegwielen.

succes grt Marc

• **MARCe36_325tds_autom**

Nog even een correctie:

Er zit een verenpakket in het dubbelmassavliegwiel.

het dubbelmassavliegwiel heeft als functie : motortrillingen dempen. De demper is aan slijtage onderhevig.

Er onstaat radiale en axiale speling. Dit kan je dus meten.

Het is een erg belangrijk onderdeel ! krijgt nog veel te weinig aandacht.

grt Marc

• Vakman Ruud

Over het vervangen van de koppeling denkt men over het algemeen te makkelijk.