koppelings platen vervangen e46

  • paulus

    mijn 320d moet de koppeling plaat vervangen worden ,wat moet er vervangen worden!!!! de plaat ,drukgroep druklager evt kering wat is jullie advies en moet het een orginele van bmw worden of is imitatie ook goed.!

  • **MARCe36_325tds_autom**

    hoi Paulus,

    hoeveel km heeft de auto gedraaid?

    advies:

    vervang koppelingslaat + drukgroep + druklager + priseaslager + kunstof paddestoel.

    Aandachtspunten:

    - er is en modificatie van BMW indien kopp.plaat +drukgroep vernieuwd wordt er tevens de bedieningsgaffel vernieuwd moet worden (ik weet niet of dat voor jouw auto geld). heeft te make met gewijzigde maatvoeringen

    - je auto heeft een dubbelmassavliegwiel. moet gecontroleerd worden. is tegenwoordig ook een slijtagedeel. zit een veenpakket in dat slijt afhankelijk van de grebruik van de berijder. LuK heeft controlegereedschap.(ik heb er nog geen ervaring mee)

    een nieuw vliegwiel kost ongveer 500 euro ex btw.

    - Achterste krukaskeering controleren op lekkage. bij voorkeur vernieuwen. vliegwiel moet er dan af. let op nieuwe bouten gebruiken voor montage van vliegwiel

    Als je een originele koppeling van bmw neemt heb je alleen een cetreerdoorn nodig. (SAC koppeling zit al opgespannen met kunstof montagering)

    Als je ander merk koopt heb je kans dat je koppeling op moet spannen met speciaal gereedschap.

    p.s er zijn best wel forumleden (o.a Vakman Ruud) die ervaring hebben met SAC koppelingen en 2 massavliegwielen.

    succes grt Marc

  • **MARCe36_325tds_autom**

    Nog even een correctie:

    Er zit een verenpakket in het dubbelmassavliegwiel.

    het dubbelmassavliegwiel heeft als functie : motortrillingen dempen. De demper is aan slijtage onderhevig.

    Er onstaat radiale en axiale speling. Dit kan je dus meten.

    Het is een erg belangrijk onderdeel ! krijgt nog veel te weinig aandacht.

    grt Marc

  • Vakman Ruud

    Over het vervangen van de koppeling denkt men over het algemeen te makkelijk.

    De bedoeling is dat de koppeling weer ca 250.000 km mee gaat.

    Helaas heb ik er een aantal overnieuw moeten doen omdat het zonder de juiste kennis door een vriendje gedaan was.

    Denk eens aan de arbeid die een koppeling verricht. Per km 10 keer gemiddeld schakelen is ca. 2,5 milljoen bedieningen voordat de koppeling het begeeft.

    Ook bij voorgespannen sets moet een doorn worden gebruikt om dat bij losmaken de plaat kan verschuiven en dan heb je helemaal een probleem.

    BMW gebruikt twee typen doornen. Ook is een universele te koop.

    De standaard set is van Sachs en die is ook in de handel te koop.

    Verder moet alles vervangen worden. De krukas kering is afhankelijk van de lekkage.

    Geen lekkage niet doen, verkeerde montage komt vaak voor en dan lekt de keering wel ineens.

    Slijtage van het dubbele vliegwiel hoor je aan de hand van een klonk bij het uitzetten van de motor.

    Succes.

    Ruud

  • paulus

    mijn 320d heeft 220.000km gedraaid,hij trekt in de 5 de versnelling plankgas er doorheen,ik denk dat ik alles los ga halen en naar de bmw garage ga,en daar alles laten zien-oplaatmeten en adviseren,ik heb wel ervaring 15 jaar geleden sleuten met auto´s,maar nu met sac kopelingen massavliegwielen is voor mij nieuw,mvg,paul.

  • E46driver

    Hoi Ruud,

    ik verwacht dat de mijne ook versleten zijn. Want als ik van stilstand ineens volgas op trek dan schiet deze er meestal ook doorheen. Bij normaal rijden merk je er totaal niets van. Of zou het ook iets anders kunnen zijn?

    Groeten

  • Zahied

    Nu hiertoch over e46 koppeling hebben. ik heb die van mij ook sindskort vervangen en alles is goed gegaan. Alleen ik zit met een probleem dat wanneer ik op 80 snelheid kom een fluit toon komt uit de versnellingsbak of middenin. Dit is nadat de koppeling vervangen is geweest. Ik dacht eerst dat de koppeling ingereden moest worden 5000km maar ik zit nu bij 8000km en nog steeds die fluittoon. Bij koude weer is het nog meer na mate het warm is dan houd het een beetje op maar nog steeds aanwezig. Hebben jullie hiermee ervaring wat het probleem eventueel kan zijn?. Ik toen een sachs origineel koppelings set gekocht bij BMW Leidschedam alles heb ik vervangen.

    1. geraffel

    2. koppelings vork

    3. prise-as lager

    4. druklager

    5. plaat

    6. drukgroep

    7. vliegwiel

    8. druklager geleider.

    Alles is volgens BMW gemonteerd en vast maakt op specificaties trekkracht.

    Zou het een drukgroep probleem kunnen zijn?

  • Vakman Ruud

    Als je de priseas niet hebt ingevet kan het daarvan komen.

    Ik neem aan dat je het druklager goed in de gaffel geplaats hebt en het kunststof draaipunt vervangen hebt.

    Groeten.

    Ruud

  • Zahied

    Ja Ruud echt alles wat er maar te vervangen viel. Prise-as is goed ingesmeerd met vet van BMW volgens specificaties en ook goed schoongemaakt op roest. Koppelings vork vervangen met kunstof draaipunt ding en de veer. Druk lager normaal ingesmeerd op de plekken waar het moest komen. Kan het van de achter terein komen?.. subframe zit ook goed en rubbers van differentieel ook geen schuren oid. Het enige wat ik me kan bedenken is aandrijfas of differentieel.

  • Jan

    Volgens mij is het fluiten afkomstig van de turbo - een gekend probleem bij BMW - snel je oliepeil nakijken is de boodschap, want die koelt de turbo. Ben reeds aan mijn derde turbo bezig en die fluit reeds vanaf de montage. Een grap die meer dan 2000 euro kost!