ASC+T en ABS melding

• Jan Schouls

Hallo,

Voordat ik dit bericht heb geplaatst heb ik eerst gecontroleerd of iemand anders mijn probleem al had geplaatst. Hoewel ik diverse gelijksoortige problemen heb gelezen, is mijn situatie toch net weer iets anders:

Ik ben in het gelukkige bezit van een BMW530 Touring uit 2003. Sinds enkele weken gloeien SOMS de leds op van de ASC+T en ABS. Na dit gedrag enkele weken bijgehouden te hebben, is het mij opgevallen dat de de storing zich

eigenlijk ALLEEN maar voordoet als de motor warm is en de auto opnieuw wordt gestart (en dit gedrag is te pas en te onpas). Bij een start met een koude motor is het nog NOOIT opgetreden. De melding is één keer opgetreden tijdens een vrij hele lange rit (> 140 km). Ik ben er al mee naar de garage geweest. Na het uitlezen via de computer was de diagnose dat de sensor links-voor vervangen zou moeten worden. Na vervanging deed het probleem zich nog steeds voor (ook na herhaaldelijk resetten). Dus inmiddels zit de oorspronkelijke sensor er weer in. Het advies van de garage (geen BMW dealer overigens) was de ABS computer te vervangen, kosten € 580, excl/excl. Daar heb ik dus even geen trek in temeer het feit dat de ASC+T en ABS over het algemeen gewoon functioneren (heb ik getest). Zelf ben ik met mijn lekenkennis geneigd te zeggen dat er ergens iets vuil is slecht contact, of dat er misschien een kabel- of print breuk is ontstaan, maar vraag is dan natuurlijk “Waar dan?”.

Ik hoop dat iemand hier in kan adviseren.

Alvast bedankt…

• sander 528I e39 1998 br40034

ik heb vaak gelezen dat de sensor bij het linkerachterwiel de boosdoener was

?

• Rob530DH2002

Mogelijk is de storingsdiagnose niet correct. Ik sprak onlangs een BMW monteur en die zei dat er steeds vaker mensen naar de garage komen die aangeven wat kapot is (hebben dus zelf of door een andere garage al laten uitlezen) en dat het regelmatig voorkwam dat de BMW uitlees appartuur dan een andere storing aangaf, bv. airbag niet linksvoor maar rechtsvoor. Aangezien het sensorprobleem dat jij hebt zich meestal voordoet bij het linkerachterwiel zoals hierboven al aangegeven zou ik die eerst maar eens vervangen voordat je dat dure advies van je garage overneemt.

• Vakman Ruud

Als het linksachter is geven de toerenteller en km teller ook problemen.

Maar je weet het nooit.

Uitlezen met de juiste apparatuur geeft de oplossing en niet zo'n algemene testkast.

Groeten.

Ruud

• frankM5 e39

ik heb nu het zelfde probleem,maar ik lees regelmatig dat het een soldering in het ABS blok kan zijn.

• Jan Schouls

Allen,

Hartelijk dank voor jullie advies. Als ik vakman Ruud goed begrijp kan ik dit geval het beste “My Precious” bij de BMW dealer laten testen. Met de juiste apparatuur zal het euvel er dus vanzelf wel uitkomen. Er is inderdaad gebruik gemaakt van algemene testapparatuur. Toch ben ik zeer tevreden over dee dealer. Heb niet het idee dat ze me een poot willen uitdraaien.

Deze week langs de BMW-dealer gaan zit er waarschijnlijk niet in: druk druk druk druk…Maar de komende week wel. Ik zal dan het resultaat laten weten.

Nogmaals bedankt voor de reacties….!!!!!

• FSmit79

Maak maar vast een afspraak dan, want de dealers hier in Den Haag zitten bomvol tot ver in januari!

• Rob BMW 520I E39 2001 GY49132

Ja,en in Dordrecht ook,kan pas 7 januarie terecht voor een PDC sensor wissel achter.

Rob.

• Jan Schouls

Oeps….

Goeijuh business die sensors :-)

• Rob BMW 520I E39 2001 GY49132

Ja,maar in mijn geval nog garantie.

Rob