Ruitenwisser probleem E46

  • Vakman Ruud

    Hierbij de gegevens uit WDS:

    Basismoduul van de ZKE V

    De basismoduul van de centrale carrosserie-elektronica ZKE V stuurt de volgende functies aan:

    Ruitenwissen en -sproeien

    Koplampreinigingsinstallatie

    Elektrisch bediende ruiten

    Centrale vergrendeling

    Diefstalbeveiligingsinstallatie

    Interieurverlichting

    Verbruikersuitschakeling

    Afstandsbediening

    Toegevoegd vanaf diagnose-index 42 of 52 (introductie vanaf 03/2003):

    Spiegelmemory, spiegelverwarming en spiegelinklappen

    De basismoduul is in twee uitvoeringen beschikbaar:

    High-versie (volledige uitvoering)

    Low-versie (zonder elektrische bediende ruiten, achter)

    Varianten van de basismoduul

    Voor de basismoduul zijn de volgende ontwikkelingsfasen beschikbaar:

    Basismoduul met diagnose-index 40 (High-versie) of 50 (Low-versie)

    Toepassing tot 09/2002

    Basismoduul met diagnose-index 41 (High-versie) of 51 (Low-versie)

    Toepassing vanaf 09/2002

    Redesign-versie met de volgende wijzigingen:

    Gewijzigde hardware

    Uitgang interieurverlichting gepulseerd ter compensatie van boordnetschommelingen

    Extra uitgang uitschakeling stroomverbruikers VA2 voor regeleenheden

    Regensensor kan naar wisserstand 2 schakelen

    Aanpassingen aan E85 Z4 en E83 X3

    Basismoduul met diagnose-index 42 (High-versie) of 52 (Low-versie)

    Toepassing vanaf 03/2003

    Als de redesign-versie, echter bovendien met LIN-bus voor de spiegelfuncties en voor een centraal schakelaarblok

    Aansturing van de spiegelfuncties: Spiegelmemory, spiegelverwarming en spiegelinklappen

    Opslaan van de spiegelstanden bij spiegelmemory

    Spanningsvoorziening

    Elektronica

    Via pin 10 (klem 31) en pin 47 (klem 30) van de 54-polige stekker wordt de elektronica van de basismoduul van spanning voorzien.

    Belastingcircuits

    De belastingcircuits van de verbruikers die op de moduul zijn aangesloten, worden via de 15-polige stekker gevoed.

    Pin 1: klem 30 voor interieurverlichting, ruitensproeierpomp, ontgrendeling kofferdeksel/achterklep en verlichting van de verbruikeruitschakeling.

    Pin 8: klem 30 voor ruitmechanismen, voor.

    Pin 9: klem 30 voor aandrijving van centrale vergrendeling.

    Pin 10: klem 30 voor de ruitmechanismen, achter, of de elektrisch bediende uitstelbare zijruiten.

    Pin 15: klem 31 voor de aandrijvingen van de centrale vergrendeling en de ruitmechanismen.

    K-bus

    Algemeen

    De basismoduul staat via de K-bus in verbinding met andere regeleenheden. Hij ontvangt en verstuurt gegevens via de K-bus.

    De basismoduul ontvangt onder andere de volgende gegevens via de K-bus:

    Stand contactslot (status van klem R en 15)

    Intervaltijd ruitenwissers van regensensor

    Stadslicht (klem 58) ingeschakeld

    Aanrijdingsdetectie door airbagregeleenheid

    Status van EWS (sleutel in contactslot, sleutel geldig enz.)

    Diagnose

    Bovendien verloopt de diagnosewerking met de basismoduul via de K-bus.

    Vanuit de diagnosetester komen diagnosetelegrammen via de RxD-draad bij het instrumentenpaneel (combi). Van daaruit worden de gegevens via de K-bus aan de basismoduul doorgegeven.

    De diagnosegegevens die de basismoduul verstuurt, gaan via de K-bus, het instrumentenpaneel en de RxD-draad terug naar de diagnosetester.

    LIN-bus

    Bij basismodules vanaf 03/2003 (diagnose-index vanaf 42 of vanaf 52) is op de moduul bovendien een LIN-bus aangesloten (LIN = local interconnect network). Op de LIN-bus kunnen de buitenspiegels en een schakelaarblok voor de verstelling van de spiegels en de elektrisch bediende ruiten zijn aangesloten

    Klem R

    Algemeen

    De status van klem R wordt zowel via de K-bus als via een draad geregistreerd. Dit maakt het gebruik van “klem R-afhankelijke” functies (bijv. ruitenwissers) mogelijk, ook als de K-bus een storing vertoont.

    Codering

    Algemeen

    Vele functies van de basismoduul zijn via codeergegevens aan optiegerelateerde componenten en verschillende landspecifieke eisen aangepast.

    Na het vervangen van de basismoduul moet dit daarom via het codeerprogramma

    Ruitenwissen

    De wisfuncties worden door de basismoduul V van de centrale carrosserie-elektronica (ZKE) aangestuurd.

    Ruitenwissen

    Algemeen

    Alle wisfuncties zijn vanaf stand 1 van het contactslot (klem R) actief.

    Wissersnelheid 1 en 2

    De wissersnelheden “1” en “2” worden afhankelijk van de rijsnelheid aangestuurd.

    Snelheid

    Schakelaar in stand 1

    Schakelaar in stand 2

    < 4 km/h

    Intervalwissen

    Wissermotor in stand 1

    > 4 km/h

    Wissermotor in stand 1

    Wissermotor in stand 2

    Bij een ingeschakelde snelheid 2 wordt bij > 210 km/h teruggeschakeld in snelheid 1 om het loskomen van de ruitenwisserarm te voorkomen.

    Intervalwerking

    In de eerste stand van de wisserschakelaar wordt de intervalstand van de wisser geactiveerd. De intervaltijd kan via een draaischakelaar op de wisserschakelaar in vier standen worden ingesteld. Bovendien wordt de intervaltijd door de rijsnelheid beïnvloed.

    Ruitenwisserschakelaar

    Schakelaarstanden

    De wisserschakelaar kan in de standen:

    interval = eerste stand

    wissersnelheid 1 = tweede stand

    wissersnelheid 2 = derde stand

    worden gezet.

    Deze standen worden via twee draden aan de basismoduul V doorgegeven.

    Draad SW 1

    Draad SW 2

    Werking

    0

    0

    Ruststand, wissers UIT

    1

    0

    Interval

    0

    1

    Wissersnelheid 1

    1

    1

    Wissersnelheid 2

    Potentiometer voor wisinterval

    Voor een variabele instelling van de intervaltijd is in de wisserschakelaar een potentiometer aangebracht die als draaischakelaar fungeert. De draaischakelaar kan in vier standen worden gezet. De basismoduul V herkent aan de hand van de verschillende weerstandswaarden de schakelaarstand en daarmee de ingestelde intervaltijd.

    Weerstand

    Schakelaarstand

    Intervaltijd(afhankelijk van de rijsnelheid 0 - 150 km/h)

    2 kOhm

    Stand 1

    25 tot 13 seconden

    4 kOhm

    Stand 2

    17 tot 7 seconden

    6 kOhm

    Stand 3

    10 tot 3 seconden

    8 kOhm

    Stand 4

    5 tot 2 seconden

    Ruitenwissermotor

    Wissermotor en wisserrelais

    De ruitenwissermotor heeft twee snelheden. Voor de stroomvoorziening zorgt een extern dubbelrelais.

    De uitgang WI 1 (signaalnaam) op de basismoduul schakelt de wisser in. De uitgang WI 2 (signaalnaam) schakelt de wissermotor in stand 2.

    Terugstelcontact

    Het terugstelcontact in de ruitenwissermotor dient voor het herkennen van de ruststand van de ruitenwissers. Het contact is als sleepring uitgevoerd.

    Blokkeerbescherming

    De informatie van het terugstelcontact wordt gebruikt voor het herkennen van een mogelijke blokkering van de ruitenwissermotor.

    Als bij een ingeschakelde ruitenwissermotor de terugmelding van het terugstelcontact gedurende 16 seconden uitblijft (omdat bijv. geen sproeiervloeistof aanwezig is), wordt de wissermotor onmiddellijk uitgeschakeld.

    De wissermotor wordt pas na een wachttijd van 3 minuten of na klem 3 uit weer ingeschakeld.

    Het inschakelen gebeurt echter niet automatisch, ook niet als de wisserschakelaar ingeschakeld blijft (kans op letsel), maar pas als de wisserschakelaar uit- en vervolgens weer wordt ingeschakeld.

    De blokkeerbescherming is bij alle wissersnelheden actief!

    Interne stroommeting in de basismoduul

    Interne stroommeting via diagnose

    De diagnose van het basismoduul van de ZKE V maakt het aflezen mogelijk van de stroomwaarde van de op de basismoduul aangesloten spoel voor het ruitenwisserrelais (fase 1 en fase 2) en het relais van de koplampreinigingsinstallatie.

    Om een exact meetresultaat te verkrijgen wordt bij de controle de te controleren spoel aangestuurd en de stroomwaarde uit het basismoduul afgelezen. De evaluatie van de stroom gebeurt in het testmoduul automatisch.

    Richtwaarde

    Voor een accuspanning van 8 tot 16 V gelden de volgende stroomwaarden:

    Relaisspoel

    Stroomwaarde

    Opmerking

    Wissersnelheid 1

    60 - 200 mA

    Spoel in het wisserrelais K11

    Wissersnelheid 2

    80 - 240 mA

    Spoel in het wisserrelais K11

    Koplampreinigingsinstallatie

    60 - 200 mA

    Spoel in de koplampreinigingsinstallatiemoduul K 6

    Storingsevaluatie

    Als bij de stroommeting de richtwaarde bereikt, dan zijn de volgende componenten in orde:

    Relaisuitgang in het basismoduul

    Leiding tussen basismoduul en relais

    Zekering en plusvoeding voor het relais

    Relaisspoel in het relais

    Als de richtwaarde niet wordt bereikt, kunnen de volgende storingen herkent worden:

    Meetwaarde

    Mogelijke storingsoorzaak

    0 - 20 mA

    Draad van de basismoduul naar het relais onderbroken of kortsluiting naar massa. Relaisspoel onderbroken. Uitgang basismoduul niet correct.

    20 mA - 60/80 mA

    Contacten geoxideerd. Relaisspoel niet correct.

    groter dan 200/240 mA

    Kortsluiting van de draad of de relaisspoel naar de plus

    De volgende storingen kunnen niet automatisch herkent worden:

    Relaiscontacten niet correct (belastingscircuit van het relais niet correct)

    Draad van het relais naar de ruitewissermotor/koplampsproeierpomp niet correct

    Ruitewissermotor/koplampsproeierpomp niet correct

    Deze componenten worden in de volgende teststappen gecontroleerd.

    Succes.

    Ruud

  • FSmit79

    Beste Ruud,

    kan ik uit je bovenstaande verhaal opmaken, dat als bij mijn computer van mijn E39 aangeeft dat er sluiting in het systeem is, dat het dan niet de relaiscontacten, draad van het relais en de motor zijn, getuige het allerlaatste stuk?

    "De volgende storingen kunnen niet automatisch herkent worden:

    Relaiscontacten niet correct (belastingscircuit van het relais niet correct)

    Draad van het relais naar de ruitewissermotor/koplampsproeierpomp niet correct

    Ruitewissermotor/koplampsproeierpomp niet correct"

    De voedingsdraad van de relais is een rood/witte. Mocht blijken dat, bij het uitvallen van de wissers, daar geen spanning op staat, kan ik dan direct spanning van de accu halen en er op zetten?

    Ik ben heel benieuwd naar de bestelde elektrische schema's, want ik wordt er doodziek van de auto niet te kunnen vertrouwen/gebruiken. Hopelijk kan ik met de schema's verder komen.

    groet Frank

  • Henk van Meel

    Vakman Ruud Schreef:

    ——————————————————-

    > Hierbij de gegevens uit WDS:

    >

    > Basismoduul van de ZKE V

    > De basismoduul van de centrale

    > carrosserie-elektronica ZKE V stuurt de volgende

    > functies aan:

    >

    > Ruitenwissen en -sproeien

    >

    > Koplampreinigingsinstallatie

    >

    > Elektrisch bediende ruiten

    >

    > Centrale vergrendeling

    >

    > Diefstalbeveiligingsinstallatie

    >

    > Interieurverlichting

    >

    > Verbruikersuitschakeling

    >

    > Afstandsbediening

    >

    > Toegevoegd vanaf diagnose-index 42 of 52

    > (introductie vanaf 03/2003):

    > Spiegelmemory, spiegelverwarming en

    > spiegelinklappen

    >

    > De basismoduul is in twee uitvoeringen

    > beschikbaar:

    >

    > High-versie (volledige uitvoering)

    >

    > Low-versie (zonder elektrische bediende ruiten,

    > achter)

    >

    > Varianten van de basismoduul

    > Voor de basismoduul zijn de volgende

    > ontwikkelingsfasen beschikbaar:

    >

    > Basismoduul met diagnose-index 40 (High-versie) of

    > 50 (Low-versie)

    > Toepassing tot 09/2002

    >

    > Basismoduul met diagnose-index 41 (High-versie) of

    > 51 (Low-versie)

    > Toepassing vanaf 09/2002

    > Redesign-versie met de volgende wijzigingen:

    >

    > Gewijzigde hardware

    >

    > Uitgang interieurverlichting gepulseerd ter

    > compensatie van boordnetschommelingen

    >

    > Extra uitgang uitschakeling stroomverbruikers VA2

    > voor regeleenheden

    >

    > Regensensor kan naar wisserstand 2 schakelen

    >

    > Aanpassingen aan E85 Z4 en E83 X3

    >

    > Basismoduul met diagnose-index 42 (High-versie) of

    > 52 (Low-versie)

    > Toepassing vanaf 03/2003

    >

    > Als de redesign-versie, echter bovendien met

    > LIN-bus voor de spiegelfuncties en voor een

    > centraal schakelaarblok

    >

    > Aansturing van de spiegelfuncties: Spiegelmemory,

    > spiegelverwarming en spiegelinklappen

    >

    > Opslaan van de spiegelstanden bij spiegelmemory

    >

    > Spanningsvoorziening

    > Elektronica

    > Via pin 10 (klem 31) en pin 47 (klem 30) van de

    > 54-polige stekker wordt de elektronica van de

    > basismoduul van spanning voorzien.

    >

    > Belastingcircuits

    > De belastingcircuits van de verbruikers die op de

    > moduul zijn aangesloten, worden via de 15-polige

    > stekker gevoed.

    >

    > Pin 1: klem 30 voor interieurverlichting,

    > ruitensproeierpomp, ontgrendeling

    > kofferdeksel/achterklep en verlichting van de

    > verbruikeruitschakeling.

    >

    > Pin 8: klem 30 voor ruitmechanismen, voor.

    >

    > Pin 9: klem 30 voor aandrijving van centrale

    > vergrendeling.

    >

    > Pin 10: klem 30 voor de ruitmechanismen, achter,

    > of de elektrisch bediende uitstelbare zijruiten.

    >

    > Pin 15: klem 31 voor de aandrijvingen van de

    > centrale vergrendeling en de ruitmechanismen.

    >

    > K-bus

    > Algemeen

    > De basismoduul staat via de K-bus in verbinding

    > met andere regeleenheden. Hij ontvangt en

    > verstuurt gegevens via de K-bus.

    >

    > De basismoduul ontvangt onder andere de volgende

    > gegevens via de K-bus:

    >

    > Stand contactslot (status van klem R en 15)

    >

    > Intervaltijd ruitenwissers van regensensor

    >

    > Stadslicht (klem 58) ingeschakeld

    >

    > Aanrijdingsdetectie door airbagregeleenheid

    >

    > Status van EWS (sleutel in contactslot, sleutel

    > geldig enz.)

    >

    > Diagnose

    > Bovendien verloopt de diagnosewerking met de

    > basismoduul via de K-bus.

    >

    > Vanuit de diagnosetester komen diagnosetelegrammen

    > via de RxD-draad bij het instrumentenpaneel

    > (combi). Van daaruit worden de gegevens via de

    > K-bus aan de basismoduul doorgegeven.

    >

    > De diagnosegegevens die de basismoduul verstuurt,

    > gaan via de K-bus, het instrumentenpaneel en de

    > RxD-draad terug naar de diagnosetester.

    >

    > LIN-bus

    > Bij basismodules vanaf 03/2003 (diagnose-index

    > vanaf 42 of vanaf 52) is op de moduul bovendien

    > een LIN-bus aangesloten (LIN = local interconnect

    > network). Op de LIN-bus kunnen de buitenspiegels

    > en een schakelaarblok voor de verstelling van de

    > spiegels en de elektrisch bediende ruiten zijn

    > aangesloten

    >

    > Klem R

    > Algemeen

    > De status van klem R wordt zowel via de K-bus als

    > via een draad geregistreerd. Dit maakt het gebruik

    > van “klem R-afhankelijke” functies (bijv.

    > ruitenwissers) mogelijk, ook als de K-bus een

    > storing vertoont.

    >

    > Codering

    > Algemeen

    > Vele functies van de basismoduul zijn via

    > codeergegevens aan optiegerelateerde componenten

    > en verschillende landspecifieke eisen aangepast.

    >

    > Na het vervangen van de basismoduul moet dit

    > daarom via het codeerprogramma

    >

    > Ruitenwissen

    > De wisfuncties worden door de basismoduul V van de

    > centrale carrosserie-elektronica (ZKE)

    > aangestuurd.

    >

    > Ruitenwissen

    > Algemeen

    > Alle wisfuncties zijn vanaf stand 1 van het

    > contactslot (klem R) actief.

    >

    > Wissersnelheid 1 en 2

    > De wissersnelheden “1” en “2” worden afhankelijk

    > van de rijsnelheid aangestuurd.

    >

    > Snelheid

    > Schakelaar in stand 1

    > Schakelaar in stand 2

    >

    > < 4 km/h

    > Intervalwissen

    > Wissermotor in stand 1

    >

    > > 4 km/h

    > Wissermotor in stand 1

    > Wissermotor in stand 2

    >

    >

    > Bij een ingeschakelde snelheid 2 wordt bij > 210

    > km/h teruggeschakeld in snelheid 1 om het loskomen

    > van de ruitenwisserarm te voorkomen.

    >

    > Intervalwerking

    > In de eerste stand van de wisserschakelaar wordt

    > de intervalstand van de wisser geactiveerd. De

    > intervaltijd kan via een draaischakelaar op de

    > wisserschakelaar in vier standen worden ingesteld.

    > Bovendien wordt de intervaltijd door de

    > rijsnelheid beïnvloed.

    >

    > Ruitenwisserschakelaar

    > Schakelaarstanden

    > De wisserschakelaar kan in de standen:

    >

    > interval = eerste stand

    >

    > wissersnelheid 1 = tweede stand

    >

    > wissersnelheid 2 = derde stand

    >

    > worden gezet.

    >

    > Deze standen worden via twee draden aan de

    > basismoduul V doorgegeven.

    >

    > Draad SW 1

    > Draad SW 2

    > Werking

    >

    > 0

    > 0

    > Ruststand, wissers UIT

    >

    > 1

    > 0

    > Interval

    >

    > 0

    > 1

    > Wissersnelheid 1

    >

    > 1

    > 1

    > Wissersnelheid 2

    >

    >

    > Potentiometer voor wisinterval

    > Voor een variabele instelling van de intervaltijd

    > is in de wisserschakelaar een potentiometer

    > aangebracht die als draaischakelaar fungeert. De

    > draaischakelaar kan in vier standen worden gezet.

    > De basismoduul V herkent aan de hand van de

    > verschillende weerstandswaarden de schakelaarstand

    > en daarmee de ingestelde intervaltijd.

    >

    > Weerstand

    > Schakelaarstand

    > Intervaltijd(afhankelijk van de rijsnelheid 0 -

    > 150 km/h)

    >

    > 2 kOhm

    > Stand 1

    > 25 tot 13 seconden

    >

    > 4 kOhm

    > Stand 2

    > 17 tot 7 seconden

    >

    > 6 kOhm

    > Stand 3

    > 10 tot 3 seconden

    >

    > 8 kOhm

    > Stand 4

    > 5 tot 2 seconden

    >

    >

    >

    >

    > Ruitenwissermotor

    > Wissermotor en wisserrelais

    > De ruitenwissermotor heeft twee snelheden. Voor de

    > stroomvoorziening zorgt een extern dubbelrelais.

    >

    > De uitgang WI 1 (signaalnaam) op de basismoduul

    > schakelt de wisser in. De uitgang WI 2

    > (signaalnaam) schakelt de wissermotor in stand 2.

    >

    > Terugstelcontact

    > Het terugstelcontact in de ruitenwissermotor dient

    > voor het herkennen van de ruststand van de

    > ruitenwissers. Het contact is als sleepring

    > uitgevoerd.

    >

    > Blokkeerbescherming

    > De informatie van het terugstelcontact wordt

    > gebruikt voor het herkennen van een mogelijke

    > blokkering van de ruitenwissermotor.

    >

    > Als bij een ingeschakelde ruitenwissermotor de

    > terugmelding van het terugstelcontact gedurende 16

    > seconden uitblijft (omdat bijv. geen

    > sproeiervloeistof aanwezig is), wordt de

    > wissermotor onmiddellijk uitgeschakeld.

    >

    > De wissermotor wordt pas na een wachttijd van 3

    > minuten of na klem 3 uit weer ingeschakeld.

    >

    > Het inschakelen gebeurt echter niet automatisch,

    > ook niet als de wisserschakelaar ingeschakeld

    > blijft (kans op letsel), maar pas als de

    > wisserschakelaar uit- en vervolgens weer wordt

    > ingeschakeld.

    >

    > De blokkeerbescherming is bij alle wissersnelheden

    > actief!

    >

    > Interne stroommeting in de basismoduul

    >

    >

    > Interne stroommeting via diagnose

    > De diagnose van het basismoduul van de ZKE V maakt

    > het aflezen mogelijk van de stroomwaarde van de op

    > de basismoduul aangesloten spoel voor het

    > ruitenwisserrelais (fase 1 en fase 2) en het

    > relais van de koplampreinigingsinstallatie.

    >

    > Om een exact meetresultaat te verkrijgen wordt bij

    > de controle de te controleren spoel aangestuurd en

    > de stroomwaarde uit het basismoduul afgelezen. De

    > evaluatie van de stroom gebeurt in het testmoduul

    > automatisch.

    >

    > Richtwaarde

    > Voor een accuspanning van 8 tot 16 V gelden de

    > volgende stroomwaarden:

    >

    > Relaisspoel

    > Stroomwaarde

    > Opmerking

    >

    > Wissersnelheid 1

    > 60 - 200 mA

    > Spoel in het wisserrelais K11

    >

    > Wissersnelheid 2

    > 80 - 240 mA

    > Spoel in het wisserrelais K11

    >

    > Koplampreinigingsinstallatie

    > 60 - 200 mA

    > Spoel in de koplampreinigingsinstallatiemoduul K

    > 6

    >

    >

    > Storingsevaluatie

    > Als bij de stroommeting de richtwaarde bereikt,

    > dan zijn de volgende componenten in orde:

    >

    > Relaisuitgang in het basismoduul

    >

    > Leiding tussen basismoduul en relais

    >

    > Zekering en plusvoeding voor het relais

    >

    > Relaisspoel in het relais

    >

    > Als de richtwaarde niet wordt bereikt, kunnen de

    > volgende storingen herkent worden:

    >

    > Meetwaarde

    > Mogelijke storingsoorzaak

    >

    > 0 - 20 mA

    > Draad van de basismoduul naar het relais

    > onderbroken of kortsluiting naar massa.

    > Relaisspoel onderbroken. Uitgang basismoduul niet

    > correct.

    >

    > 20 mA - 60/80 mA

    > Contacten geoxideerd. Relaisspoel niet correct.

    >

    > groter dan 200/240 mA

    > Kortsluiting van de draad of de relaisspoel naar

    > de plus

    >

    >

    > De volgende storingen kunnen niet automatisch

    > herkent worden:

    >

    > Relaiscontacten niet correct (belastingscircuit

    > van het relais niet correct)

    >

    > Draad van het relais naar de

    > ruitewissermotor/koplampsproeierpomp niet correct

    >

    > Ruitewissermotor/koplampsproeierpomp niet correct

    >

    > Deze componenten worden in de volgende teststappen

    > gecontroleerd.

    >

    > Succes.

    > Ruud

  • sander

    die kun je niet uitschakelen henk!

    die staat altijd aan!!