roest e46 touring

• Rob530DH2002

De meeste roest komt vanuit de binnenkant, bv. waar plaatwerk op elkaar gelast is zoals de felsranden van deuren en spatborden. Daar tegen helpt wax vrijwel niet. Mijn vorige -22 jaar oude- auto heb ik gedurende 11,5 jaar niet in de wax gezet omdat die lak heel erg streepte (zat waarschijnlijk een laagje verweerde of slecht uitgeharde vernis op) en de plaatsen waar zich roest vormde waren plaatsen waar wax niet zou hebben geholpen.

Natuurlijk is het beter om wax te gebruiken zodat de lak beter bestand blijft tegen verwering en inwerking van schadelijke stoffen zoals bv. vogelpoep. Vuil hecht zich minder aan lak met een laagje wax. Schoonmaken gaat dus makkelijker en dat geldt in nog grotere mate voor velgen. Anderzijds zijn er autoshampoos waar wax in zit dus is het de vraag of die intensieve waxbeurten wel zinvol zijn, ik neem echter het zekere voor het onzekere en zet m'n auto in maart en september in de wax.

Tip voor mensen die een garage hebben: als je de auto nat naar binnen rijdt de garagepoort de eerste uren niet helemaal sluiten, dit zorgt voor ventilatie waardoor het water aanzienlijk sneller verdampt.

• James E46 Tour 2000

Hoi Rob,

Er zit wel enige ervaring en kennis achter mijn was wijsheid. Ik ben het met je eens dat veel ellende begint waar plaatwerk of wel omgezet of wel aan elkaar gebout is. Als het daar echt begint dan zal de beste wax van de wereld er niets meer aan doen. De clue is om te voorkomen dat minimale beschadigingen uit groeien tot probleemgebieden (zeker op plekken waar je niet snel bij kan).

Elke lak, of je nou 2K , 1K, watergedragen etc. hebt, is in meer of mindere mate poreus. Dat begint al af fabriek en wordt met de jaren erger door o.a. verwering, beschadigingen etc. Fabrieks aangebrachte lak + de aangebrachte zinklaag is het beste en ook de eerste verdediging tegen roest, gevolgd door de spuiter aangebrachte lakken en op de laatste plaats het betere huis-tuin-en-keuken werk. Door de porien kan er capilaire werking ontstaan. Deze werking wordt nog verstrekt onder invloed van zouten (pekelen). Deze zijn hygroscopisch en trekken daardoor vocht aan en versnellen het roest proces. Daardoor onstaat roest, wordt de beschadiging groter, trekt weer meer vocht aan etc.. E.e.a. wordt ook niet geholpen door het feit dat de gebruikte autolakken niet waterafstotend zijn.

Wat je nu doet met een wasbehandeling is de porieren voor een groot deel afsluiten, waardoor de inwerking van vocht minder kans krijgt en de lak waterafstotend maken. Het zou het beste zou zijn om daar bij een nieuw auto gelijk mee te beginnen en regelmatig te herhalen. Dat voorkomt o.a. dat er zouten in de lak/onder de was komen.

Daarbij dek je ook kleine beschadigingen af, die voor het oog niet te zien zijn. Hier geldt eigenlijk weer het zelfde voor. Je sluit het zo goed als mogelijk af voor water.

Reden 2 is hetgeen waarom ik altijd de “naden” van de auto goed uitspuit en de was erin giet. In die naden en achter het plaatwerk blijft een hoop zooi hangen (modder, bladeren, zouten!), die ook lang vochtig blijft. Laatst nog bij de (nieuwe tweedehandse) Soes van mijn vriendin gezien: ik had het voorscherm eraf gehaald, kwam daar een nog natte brei achter vandaan ondanks 2 weken geen regen en 20+ temperaturen. In andere seizoenen heeft dat dan heerlijk de tijd om te lopen etteren. Inmiddels die plekken ook van tectyl voorzien. Dus laat maar komen die meuk.:)-D

De ervaring komt van o.a. op een 23 jaar oude motor in de winter forenzen (ietwat roest), 3 italiaanse auto's gehad (geen roest!) + het feit dat de kozijnenfabrikant van onze alu kozijnen aangeeft dat in kustgebieden de toepassing van was de levensduur verlengd.

En zeg nou zelf: Er is toch niets mooier dan na een regenbui als de zon achter de wolken vandaan komt, de regen als druppels op de lak te zien liggen terwijl je net gewassen bimmer staat te glimmen:)-D.

.

• pejoen

kan iemand mij vertellen hoe ik de interieurlijsten van een E46 (2003) het beste kan demonteren? (en andere lijstejn weer kan monteren) ?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

• Marcel van der Maas

Hallo.

Ik heb even een vraag aangaande je oproep.

Weet je al hoe je die lijsen moet demonteren?

Ik wil ze zelf een andere kleur gaan geven, maar heb geen flauw idee hoe ik ze er uit moet halen.

Als je weet hoe het moet hoor ik het graag!!!

Met vriendelijke groet,

Marcel

• l.verdonk

hallo , de lijsten kun je er gewoon uit wippen , een klein schroevendraajertje eronder steken en op lichten .mvgr leo.alleen de middencosole zit met twee schroefjes vast . rubber oplichten en klaar