Hoi Rob,
Er zit wel enige ervaring en kennis achter mijn was wijsheid. Ik ben het met je eens dat veel ellende begint waar plaatwerk of wel omgezet of wel aan elkaar gebout is. Als het daar echt begint dan zal de beste wax van de wereld er niets meer aan doen. De clue is om te voorkomen dat minimale beschadigingen uit groeien tot probleemgebieden (zeker op plekken waar je niet snel bij kan).
Elke lak, of je nou 2K , 1K, watergedragen etc. hebt, is in meer of mindere mate poreus. Dat begint al af fabriek en wordt met de jaren erger door o.a. verwering, beschadigingen etc. Fabrieks aangebrachte lak + de aangebrachte zinklaag is het beste en ook de eerste verdediging tegen roest, gevolgd door de spuiter aangebrachte lakken en op de laatste plaats het betere huis-tuin-en-keuken werk. Door de porien kan er capilaire werking ontstaan. Deze werking wordt nog verstrekt onder invloed van zouten (pekelen). Deze zijn hygroscopisch en trekken daardoor vocht aan en versnellen het roest proces. Daardoor onstaat roest, wordt de beschadiging groter, trekt weer meer vocht aan etc.. E.e.a. wordt ook niet geholpen door het feit dat de gebruikte autolakken niet waterafstotend zijn.
Wat je nu doet met een wasbehandeling is de porieren voor een groot deel afsluiten, waardoor de inwerking van vocht minder kans krijgt en de lak waterafstotend maken. Het zou het beste zou zijn om daar bij een nieuw auto gelijk mee te beginnen en regelmatig te herhalen. Dat voorkomt o.a. dat er zouten in de lak/onder de was komen.
Daarbij dek je ook kleine beschadigingen af, die voor het oog niet te zien zijn. Hier geldt eigenlijk weer het zelfde voor. Je sluit het zo goed als mogelijk af voor water.
Reden 2 is hetgeen waarom ik altijd de “naden” van de auto goed uitspuit en de was erin giet. In die naden en achter het plaatwerk blijft een hoop zooi hangen (modder, bladeren, zouten!), die ook lang vochtig blijft. Laatst nog bij de (nieuwe tweedehandse) Soes van mijn vriendin gezien: ik had het voorscherm eraf gehaald, kwam daar een nog natte brei achter vandaan ondanks 2 weken geen regen en 20+ temperaturen. In andere seizoenen heeft dat dan heerlijk de tijd om te lopen etteren. Inmiddels die plekken ook van tectyl voorzien. Dus laat maar komen die meuk.
-D
De ervaring komt van o.a. op een 23 jaar oude motor in de winter forenzen (ietwat roest), 3 italiaanse auto's gehad (geen roest!) + het feit dat de kozijnenfabrikant van onze alu kozijnen aangeeft dat in kustgebieden de toepassing van was de levensduur verlengd.
En zeg nou zelf: Er is toch niets mooier dan na een regenbui als de zon achter de wolken vandaan komt, de regen als druppels op de lak te zien liggen terwijl je net gewassen bimmer staat te glimmen:)-D.
.