Weet je wat nu echt goed werkt: Wassen en was.
Wat ik zelf altijd doe. 3x per jaar wassen, 1x voor de winter, 1x maal ergens halverwege (als het niet vriest natuurlijk!!!) en 1x als er zeker niet meer gestrooid wordt. Dat laatste is echt killing.
Wasbeurt voor de winter:
- Hogedruk erop. Deze ook goed richten tussen de naden van allerlei plaatwerk aan de buitenkant b.v. tussen de portieren, achterklep, dorpels, schermen, kunststof lining van de wielkasten. Het verbaast je nog hoeveel zooi daaruit komt die allemaal kan lopen etteren als je het laat zitten. Let wel op dat je er niets afschiet met de hogedruk en ook niet in de motorruimte gebruiken, want de elektra kan daar meestal niet zo goed tegen. Is ook niet echt nodig want compleet afgescherm met kunststof. dus tenzij je gaat snorkelen heb ik daar nog nooit water gezien.
- In de was zetten. Ik gebruik zelf de vloeibare van Sonax (polish & wax) heet dat geloof ik. zit in een rode flacon. Goed schudden en dik erop smeren. Ik gebruik hiervoor de helft van die flacon.
- Daarna licht afspoelen met de tuinslang zodat het witte goedje er optisch af is. Niet uit poetsen!!!. Nu komt de krux.
- De overgebleven 40% meng ik met ca. 5 liter water. Goed roeren. Deze giet ik tussen al de naden die ik met de hoge druk heb uit gespoten. Die was komt overal waar het water ook komt (vandaar de vloeibare was).
- In laten drogen en daarna licht met de tuinslang afspuiten.
- Dan nog even de randen van alles wat aan de buitenzijde open gaat met de laatste 10% insmeren incl. de dorpels. Weer niet uit poetsen.
-Op laten drogen en niets meer aan doen. Het ziet er niet uit maar water en zout hebben heel veel minder kans.
Halverwege de winter de pekel er met de tuinslang af spoelen incl. bodemplaat.
Na de winter, zelfde als voor de winter, maar dan kan jet evt wel uit poetsen. Daarbij dan ook de bodemplaat goed reiningen.
Ik heb het met de 146 gedaan, 12 jaar oud geen spoortje roest, nu inmiddels verleden tijd vanwege de E46. Ik heb het met de motor gedaan waar ik 's winters mee doorreed (in de tijd dat je nog jong en onbezonnen was zonder 4 wielig vervoer. De oduerdom is inmiddels ook toegeslagen en dan is een beetje comfort ook wel lekker). Je houdt het niet 100% tegen maar wel grotendeels.
Overigens nog een tip. Als je lichtmetaaltjes hebt. Goed reinigen zodat alle zooi eraf is. Daarna 2x insmeren met hetzelfde goedje = nooit meer overmatig zwoegen op aangekoekte remstof. Na elke wasbeurt weer even licht insmeren geeft heel veel plezier.
Overigens is het wel van belang dat je velgen schoon zijn, want als het zich vermengd met die was en het hard uit is het niet meer prettig.