roest e46 touring

  • Pieter

    Hallo,

    Heeft iemand een overzicht van alle zwakke plekken wat betreft roest (e46 facelift touring). Ik heb het op een dorpel en aan de binnenkant motorkap, allebei net op tijd kunnen aanpakken. Ik wil echter alle bekende zwakke plakken eens goed nalopen.

  • Vakman Ruud

    Auto op de brug boven het cardan en de velsnaad onderaan de dorpels.

    Controleer ook de aansluitingen (metalen gedeelte) van de flexibele remleidingen.(APK afkeur)

    Ik controleer het altijd bij een servicebeurt en spuit het dan in met bitac.

    Je kunt je garage dus eens scheef aankijken want het is een kleine moeite en zeker als het bij iedere gebeurt.

    Groeten.

    Ruud

  • jim van Stralendorff

    hallo Pieter t wil ook eens voorkomen in de hoeken van de achterklep daar waar de bewegende ruit invalt!

    succes!

  • Pieter

    Bedantk,

    Daar heb ik van de zomer al wat bobbeltjes in de lak weggehaald.

    Zat vreemdgenoeg geen roest onder.

  • pieter_bmw

    Van het weekend de auto weer eens goed onder de loep genomen, met hetvolgende (trieste) resultaat:

    - Roestpuntjes portier links voor, aan de binnenrand handvatzijde.

    - Roestportier links achter. Aan de binnenrand handvatzijde.

    - Twee roestpunten, ondeveer als een kwartje, op achterklep naas de bevastiging van de pneumatische veer rechts.

    - Roestvorming onder de rand linker achterdorpel.

    Alles maar wegehaald (leek niet door en door, maar oppervlakkig) met roestomvormer behandeld. Van de week bijtippen. Die dorples laat ik denk ik spuiten, omdat het zichtbaar is. Jammer dat zo iets bij een BMW kan gebeuren, het is toch geen 10 jaar oude Alfa.

    Vraagje: Langs de binnenrand van ieder portier ziet op 5mm van de rand een soort opstaande randke. Het lijkt op een meegespoten kitrand. Wat is de functie hiervan en moet ik hier extra op letten?

  • e46coupe

    Onder de gril, daar waar de gril en de bumper elkaar net niet horen te raken.

    Bij mij raakten ze elkaar destijds wel, na een kleine parkeerschade.

    Voor de rest ook op de eerder genoemde plekken, wat eigenlijk gewoon niet hoort op een BMW van 6 jaar oud.

  • pieter_bmw

    Inderdaad, hoort niet voor welke auto van 6 jaar dan ook.

    Maar ja, wat doe je er aan …..

  • pieter_bmw

    Vandaag bij de schadehersteller geweest. De achterdorpels zijn goed bij te werken, laat ik dan ook doen.

    De rest is weinig aan te doen, omdat het van binnenuit de kitrand komt. Het advies meegekregen het regelmatig bij te werken en pas te laten herstellen als het erger wordt en dan pas hoge kosten te maken.

    Volgens mij is het voordeliger om tegen die tijd 2 nieuwe deuren te kopen, te laten spuiten en ze zelf te monteren.

  • pieter_bmw

    Ik heb het linker achterportier bijgewerkt. Een stuk kitrand van 20cm eraf gehaald, zat voor een deel al los door de roest. De roest was zeer opervlakking. Alles goed kaalgemaakt met een dremel, Fertan er op en een paar dagen later afgewerkt. Nieuwe kit (bovenkant oude kit erop geplakt om weer een orginele look te krijgen, grondlak, en vervolgens afgelakt.

    Het ziet er weer als nieuw uit, hopelijk blijft het ook zo.

  • James E46 Tour 2000

    Weet je wat nu echt goed werkt: Wassen en was.

    Wat ik zelf altijd doe. 3x per jaar wassen, 1x voor de winter, 1x maal ergens halverwege (als het niet vriest natuurlijk!!!) en 1x als er zeker niet meer gestrooid wordt. Dat laatste is echt killing.

    Wasbeurt voor de winter:

    - Hogedruk erop. Deze ook goed richten tussen de naden van allerlei plaatwerk aan de buitenkant b.v. tussen de portieren, achterklep, dorpels, schermen, kunststof lining van de wielkasten. Het verbaast je nog hoeveel zooi daaruit komt die allemaal kan lopen etteren als je het laat zitten. Let wel op dat je er niets afschiet met de hogedruk en ook niet in de motorruimte gebruiken, want de elektra kan daar meestal niet zo goed tegen. Is ook niet echt nodig want compleet afgescherm met kunststof. dus tenzij je gaat snorkelen heb ik daar nog nooit water gezien.

    - In de was zetten. Ik gebruik zelf de vloeibare van Sonax (polish & wax) heet dat geloof ik. zit in een rode flacon. Goed schudden en dik erop smeren. Ik gebruik hiervoor de helft van die flacon.

    - Daarna licht afspoelen met de tuinslang zodat het witte goedje er optisch af is. Niet uit poetsen!!!. Nu komt de krux.

    - De overgebleven 40% meng ik met ca. 5 liter water. Goed roeren. Deze giet ik tussen al de naden die ik met de hoge druk heb uit gespoten. Die was komt overal waar het water ook komt (vandaar de vloeibare was).

    - In laten drogen en daarna licht met de tuinslang afspuiten.

    - Dan nog even de randen van alles wat aan de buitenzijde open gaat met de laatste 10% insmeren incl. de dorpels. Weer niet uit poetsen.

    -Op laten drogen en niets meer aan doen. Het ziet er niet uit maar water en zout hebben heel veel minder kans.

    Halverwege de winter de pekel er met de tuinslang af spoelen incl. bodemplaat.

    Na de winter, zelfde als voor de winter, maar dan kan jet evt wel uit poetsen. Daarbij dan ook de bodemplaat goed reiningen.

    Ik heb het met de 146 gedaan, 12 jaar oud geen spoortje roest, nu inmiddels verleden tijd vanwege de E46. Ik heb het met de motor gedaan waar ik 's winters mee doorreed (in de tijd dat je nog jong en onbezonnen was zonder 4 wielig vervoer. De oduerdom is inmiddels ook toegeslagen en dan is een beetje comfort ook wel lekker). Je houdt het niet 100% tegen maar wel grotendeels.

    Overigens nog een tip. Als je lichtmetaaltjes hebt. Goed reinigen zodat alle zooi eraf is. Daarna 2x insmeren met hetzelfde goedje = nooit meer overmatig zwoegen op aangekoekte remstof. Na elke wasbeurt weer even licht insmeren geeft heel veel plezier.

    Overigens is het wel van belang dat je velgen schoon zijn, want als het zich vermengd met die was en het hard uit is het niet meer prettig.