Achterruitenwisser E46 touring

• Ton van der Laan

Ik heb een 318d touring uit 2002. Nu werkt sinds afgelopen week de achterruitenwisser, hij is midden op de ruit still blijven staan, en ook de achterruitenwisserpomp niet meer. Nu heb ik dit vorige winter ook een keer gehad, maar toen is het na een maand automatisch weer overgegaan na een harde ping (ik vond het als een relais klinken). Ik denk dan ook dat het relais een keer vervangen moet worden. Mijn vraag is nu waar kan ik het relais wat de achterruitenwisser en achterruitenwisserpomp bediend vinden in een E46 touring. Alvast bedankt, Ton

• julesger

Hoi Ton,

Ik heb ongeveer hetzelfde problem met mijn E46 touring diesel uit 2003. Achterruitenwisser ging steeds langzamer en daarna helemaal niets meer. Hij is ook niet handmatig te bewegen met geopend achterraam. Ik vermoed stof/zand o.i.d. in de as van het motortje. Weet je al wat bij jou de oorzaak was?

• Ton van der Laan

Nog even een update. Net als de vorige keer hoorde ik na een paar weken een soort ping en werkt de hele boel weer. De achterruitenwisser gaat de laatste tijd zeker met de kou wel heel langzaam heen en weer dus als het weer wat warmer wordt zal ik de boel eens loshalen en goed schoonmaken, kijken of het dan weer wat soepeler gaat. Ik kon trouwens de ruitenwisser ook niet handmatig bewegen toen hij het niet deed, bleef gewoon midden op de achterruit staan. Als er weer wat gebeurd of als ik wat meer weet laat ik het even weten.

• Benny

Hallo,

hebben jullie al gevonden waar de relais zich bevindt?

Heb hetzelfde probleem, mijn wisser en spoeier ( achterkant ) doen het niet meer.

Benny

• Martijn

Heb hetzelfde probleem. De pling die je hoort komt doordat het palletje uit het aandrijfsysteempje schiet. Als je je achterruit los van de klep wilt openen, merk je ook dat er wat spanning op staat. Mijn auto gaat volgende week even naar de garage. Kwam vaker voor zeiden ze. Met name kwestie van schoonmaken en invetten begreep ik. Kost ze daar ongeveer 3 kwartier hebben ze me beloofd.

Martijn