standaard 1 din radio in een e39

• Rubbere Ronnie

Vraagje over mijn radio in mijn 5serie.

Ik heb de standaard radio erin zitten zonder navigatiescherm.

Dus de cassette bovenin achter een houtkleuren klepje waardoor hij verborgen is.

Daaronder zit mijn schermpje van mijn boordcomputer en telefoonopties.

Is het mogelijk om alleen dat cassette gedeelte eruit te halen om deze te vervangen voor een standaard 1 din radio van bijvoorbeeld pioneer of elk ander merk??

Ik wil namelijk de mooie uitstraling van mijn interieur behouden en natuurlijk de mogelijkheden van mijn boordcomputer en telefoon behouden.

Maar ik wil achter dat klepje(lekker onzichtbaar) een andere headunit hebben zodat ik makkelijker cd's kan afspelen en dan kan ik ook een model kopen waar een usb aansluiting op zit.

• sander 528I e39 1998 br40034

een din raam kan prima kijk op ebay

maar het klepje behouden dat weet ik niet

• Rubbere Ronnie

dat is mooi, klepje behouden heeft natuurlijk wel de voorkeur.

Blijven de functie's van de boordcomputer en telefoon wel bestaan of vervallen deze??

• sander 528I e39 1998 br40034

geen idee man ik denk dat je dat even bij wheelsonline of thommy.nl moet vragen

ik denk dat die functies in de bc zitten?

gr

• ZiNo

hallo,

Een 1-din unit plaatsen kan wel, je kunt speciale frames kopen zodat er een 1din unit in gaat passen. Echter hebben alle frames die ik gezien heb de groote zodat ze de ruimte van de originele radio en de mid unit in beslag nemen.

Ik vind dat niet echt mooi omdat de hele uitstraling van het dash beinvloed wordt, hetziet een beetje cheap uit vind ik, maar dat is persoonlijk. Heb nog nooit een oplossing gezien dat de radio achter het klepje blijft en de mid unit blijft behouden. Vaak plaatsen mensen de mid unit in het Dashboard vak rechts en sluiten hem daar aan en monteren dan zo,n frame waar ik het net over heb gehad. Maar dat is wel onhandig.de boardcomputer blijft gewoon werken, de funkties die je daarop oproept worden allemaal aangeleverd over de i-bus.

Alleen de origgele radio za ie niet meer zien, dus die funkties vallen weg op de mid unit. Waarom niet meteen een grote upgrade uitvoeren en je auto een boost in meerwaarde geven, en investeren in een 16:9 scherm met radio en versterker en dsp achterin als je de centen ervoor zou hebben. Ziet er meteen stuk fraaier uit en klinkt beter met eventueel een set andere speakers. Als je dat wat vind, mail dan ( jetjejobje) eens, als je zoekt op die naam kom je zin mailadres wel tegen op deze site. Die levert wat je nodig hebt tegen zeer scherpe prijzen, en inbouw zal ook geen probleem zijn. Groeten

• Rubbere Ronnie

hey zino,

Heel erg bedankt voor je hele nuttige bijdrage(en dit is absoluut niet sarcastisch bedoelt)

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt dat het uiterlijk van het interieur minder mooi word.

Ik heb er inderdaad over nagedacht om een origineel bmw scherm te kopen om daar dan ook meteen mijn bc van te maken, alleen ik vind die schermpjes schreeuwend duur en dan wil ik er ook meteen navigatie bij. Tjing Tjing……

Nadeel van deze oplossing is dat de functie's nog steeds beperkt blijven.

Wat ik ben tegengekomen is dus een 1 din radio met uitklappend 7" scherm volop mogelijkheden.

Ik kan bijvoorbeeld een sd kaart hierop aansluiten(er in schuiven), maar ook mijn iphone een een usb geheugenkaart.

Daarnaast kan ik hierop ook een achteruitrijcamera en navigatie aansluiten.

Oh ja, hij heeft ook nog bluetooth om er hands free mee te bellen, en het is een touchscreen.

Deze radio met een navigatiesysteem hiervoor kost me dan nog geen 500 euro.

Het is dan wel geen bekend merk, maar heb al eens eerder zo'n systeem gehad(is gejat uit mijn oude 3 serie) en het werkte allemaal prima.

Maar vind het absoluut een geweldig idee om het mid scherm in mijn dash kastje te steken, hierdoor blijft mijn telefoon ook werken(heb ik niet perse mijn midscherm voor nodig.

• ZiNo

wat ik ook wel eens gezien heb is dat mensen de mid unit van een e38 7- serie gebruiken als vervanger van de huidige, die is een stuk platter en zo creeer je dus toch weer wat extra ruimte in het midden van je dash, die je weer kunt gebruiken om je klapscherm netjes te intregreren in je dash. Stond op een duits forum, www.e39treff.de of zoiets, heb nu de site effe niet bij de hand.

• ZiNo

sorry, site is www.e39-forum.de

• Rubbere Ronnie

Heb het meteen eens opgezocht op die site, helaas is mijn duits niet geweldig maar tja.

Wat ik een beetje begrijp is dat het min of meer zelfbouw is.

Je kan natuurlijk wel die raampjes vinden op ebay, maar die moet je dan ook nog aanpassen zodat er een e38 mid in past(volgens mij is dat slechts eens passend gat erin zagen).

Waar ik benieuwd naar ben is of het zo over te zetten is, zonder storingen of aanpassingen van de mid zelf.

Hiervoor is mijn duits dan weer niet goed genoeg ;-)

• Edwin

Dit kwam ik tegen op Internet….

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://i6.photobucket.com/albums/y212/impalaboy/Current%2520System/CurrentSystem12.jpg&imgrefurl=http://www.diymobileaudio.com/forum/showthread.php%3Ft%3D36182&usg=__3YKc7N5BamO6lUOIpY4PVZVkPs4=&h=768&w=1024&sz=99&hl=nl&start=17&um=1&tbnid=QwU96ZfL5WANRM:&tbnh=113&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3DDIN%2BBMW%2BE39%26um%3D1%26hl%3Dnl%26lr%3Dlang_nl%26sa%3DN

Precies wat jij zoekt volgens mij, maar inderdaad; het ziet er niet uit…. Ik ben ook op zoek naar een passende oplossing voor een externe radio.