BMW E46 03 , aansluiten electrische gedeelte trekhaak

  • bmw330

    Voor mn bmw 330 cd heb ik een trekhaak gekocht , hier zat echter geen kabelset bij.

    Via via heb ik een Jaeger universele kabelset overgenomen .(voor autos met check control,er zit bij de set een anhangermodul en een check-control kastje )

    gaat deze universele set passen op de E46 of krijg ik conflicten met het i-bus systeem ?

  • sander 528I e39 1998 br40034

    geen idee

    vraag het bij jaeger zou ik zeggen

  • bmw330

    Dat is nu juist het probleem , in het boekje wat erbij zit staat dat je voor een bmw e46 een modelspecifieke set nodig hebt , op de site van jaeger staat dat de zgn i-bus kastjes ed alleen nodig zijn bij de e90 modellen .

    Volgens mij maakt de trekhaak electronica geen gebruik van i-bus , je hoeft alleen iets aan te sluiten in je dash (+ en een schakeldraad uit je lichtunit ) en er moeten draden aan massa en je achterlichten.

    Wie weet hoe het precies zit ?

  • Wiren 318i EXE E46 VIN:JJ57059

    En daarom kan je bij zulke dingen beter het originele spul kopen.

    Met die universele zooi is (bijna) altijd wel wat mee.

    Zie je mailbox.

  • sander 528I e39 1998 br40034

    tja

    toch even verder vragen bij jaeger denk ik

  • Vakman Ruud

    Het moet beslist een juiste set zijn.

    Zoniet kan het grote schade veroorzaken.

    Heb net een paar trekhaken gemonteerd met de juiste bekabeling en het is en blijft een behoorlijke klus. Zonder de juiste kennis / schema's is het niet te doen.

    Een klus was voor een andere garage die het al verpest had met een boze klant. Dus voor ons handel 1 dag werk voor het herstel.

    Er is trouwens voor Jaeger een verloop naar 7 plolig te koop.

    Groeten.

    Ruud

  • bmw330

    Heb ook even bij brink trekhaken op de site gekeken en daar staat bij de electro set dat de set voldoet aan de ISO11446.

    Bij mijn set van Jaeger voldoet ook aan de iso11446 norm.

    Kijk ik bij jaeger op de site dan zie ik dat hun electro sets met ibus aansturing voor de modellen e90 en verder zijn .

    Ruud , weet jij zo wat het i-bus systeem met de verlichting doet ? ik kan nl de link niet leggen , volgens mij pikt de aanhangermodule het signaal op van de achterlichten (als bv de remlichten gaan branden), schakeld op zijn beurt dmv een relais de remlichten van de aanhanger in .

    Ik heb begrepen dat de aanhangermodule er puur tussenzit om dat je anders teveel wats trekt .

  • Vakman Ruud

    Mis,

    De LMM controleerd ook de lichten van de aanhanger en schakelt het mistachterlicht uit via een schakelaar die in de stekker zit.

    Maar goed ik heb het juiste schema.

    Groeten.

    Ruud

  • Vakman Ruud

    Hierbij de tekst uit WDS.

    (AHM)

    De aanhangermoduul is een periferiemoduul van het licht-check-moduul en werkt alleen in combinatie hiermee. Het wordt samen met de speciale uitvoering trekhaak gemonteerd.

    Het is nodig om de belastingstroomcircuits van de aanhanger van de stroomcircuits van de auto te scheiden. Op deze manier is een gescheiden controle van de autoverlichting en de stroomcircuits van de aanhanger mogelijk.

    De diagnose wordt verzorgd via de licht-check-moduul.

    Knipperlichten, stadslicht, remlicht

    De aanhangermoduul krijgt de informatie voor het inschakelen van knipperlichten, stadslicht en remlicht via draden die op de achterlichten van de auto zijn aangesloten.

    Mistachterlicht, achteruitrijlamp, communicatie

    De mistlampen en de achteruitrijlamp worden niet direct door de verlichting van de auto geschakeld, omdat de betreffende verlichting van de auto niet moet branden als de aanhanger is aangekoppeld.

    De communicatie tussen aanhangermoduul en licht-check-moduul geschiedt via een gegevensdraad tussen de licht- en de aanhangermoduul.

    Het mistachterlicht en de achteruitrijlampen worden via deze gegevensdraad aangestuurd.

    De AHM stuurt naar de LM meldingen over storingen in de stroomcircuits van de aanhanger.

    Bij een onderbreking van de communicatie tussen de licht-check-moduul en de aanhangermoduul van langer dan twee seconden wordt het mistachterlicht uitgeschakeld.

    Telkens als klem 15 wordt ingeschakeld, wordt opnieuw geprobeerd de communicatie tot stand te brengen.

    Als reeds communicatie tussen de LM en AHM aanwezig is geweest die nu is onderbroken, wordt een storing opgeslagen in het storingsgeheugen van de licht-check-moduul.

  • bmw330

    Ruud ik snap het nu wel ongeveer hoe het werkt, de universele set van jaeger gaat niet passen omdat die het i bus signaal niet ondersteund.

    Ik heb nu een voertuigspecifieke set besteld bij bertelshofer.com(120 euro incl verzenden)

    Kost iets meer maar altijd nog 75 euro goedkoper dan de set die bmw aanbied (en waarschijnlijk bij dezelfde fabrikant vandaan komt )