Oliedruk 645

  • GV

    Ik heb een bmw 645 met ca. 65.000 km op de teller.

    Sinds gisteren komt er in beeld “oliedruk te laag, niet doorrijden, meteen stoppen”

    Voor ik eigenlijk kan stoppen is deze al uit

    Zo kwam ik net van de snelweg, onderaan moest ik stoppen, en hij sprong aan toen ik net stilstond. Bij het wegrijden ging hij meteen weer uit. Bij de eerste bocht en het eerst volgende stoplicht vise versa.

    Volgens mij is het alleen met een warme motor, maar dit kan ik niet met zekerheid zeggen.

    De olie staat precies tussen min en max in.

    Nou moet hij donderdag toch naar de BMW garage voor het volg systeem….maar misschien heeft iemand…(vakman Ruud???) een suggestie??

    olie tot het max bijvullen….of is het echt ed druk, en kan het geen effect hebben op een te laag oliepijl??

  • Rob BMW 520I E39 2001 GY49132

    Ik zou zeggen,ga naar de dealer voor nader onderzoek,voordat er mogelijke motorschade optreedt,dit mag bij zo'n lage kilometerstand niet voorkomen.

    Succes

    Rob.

  • Rob530DH2002

    Het kan dat de oliepomp het ene moment net te weinig en het andere moment net genoeg druk levert, het kan ook zijn dat de oliedruksensor defect is. Bij te weinig oliedruk ontstaat vrijwel altijd grote slijtage of direct merkbare schade. Ga dus absoluut niet meer rijden met deze auto tot je zekerheid hebt over de oorzaak.

    Afslepen naar de garage is het advies.

    Groeten Rob

  • sander 528I e39 1998 br40034

    zou dit een bekende storing zijn??

    bij volvopenta zijn bepaalde typen motoren uitgerust met een oliedruksensor die bij 0,5 bar gaan alarmeren

    deze motoren hebben die oliedruksensor in een leiding zitten waar soms iets minder olie druk heerst bijvoorbeeld na een tijdje op vollast te hebben gedraaid en dan ineens het gas eraf genomen gaat het alarm af (heel even)

    wij vervangen die sensor dan voor een nieuwe die een drempeldruk heeft van 0,3 bar en presto probleem opgelost

    wie weet is dit ook zoiets

    laat igg wel de dealer er direct naar kijken al was het maar ivm de garantie

  • Vakman Ruud

    Er zijn twee zaken in het geding.

    De olieniveau schakelaar, hierbij gaat het lampje geel branden en geeft de OBC de melding dat het niveau te laag is.

    De oliedrukschakelaar daarbij gaat het lampje rood branden en geeft de OBC oliedruk te laag.

    In de meeste gevallen is de oliedrukschakelaar stuk, laat deze vervangen. De dealer kan als voorzorg de oliedruk bij warme motor meten.

    vloeistofdruk bij stationair 1,0 bar

    regeldruk 4-6 bar.

    Succes.

    Ruud

    www.rapservices.nl

  • GV

    Ruud,

    Ten eerste bedankt voor je informatie. Toen ik gisteren naar huis reed, ben ik niet meer thuis geraakt, want het rode lampje brandde continu. Heb de auto langs de kant van de weg gezet, laten “opslepen” en vandaag wordt deze naar de BMW garage gebracht.

    Doorrijden vond ik een te groot risico.

    Ik ga ervanuit dat ze de druk zullen meten en de sensor vervangen, en dat het probleem dan opgelost is.

    Is dit eigenlijk een vaker voorkomend probleem bij zo een auto?

    mvg

    GV

  • Vakman Ruud

    Nee beslist niet

  • GV

    Ruud,

    Vreemd verhaal dan

    De zaterdagnacht ervoor (paar dagen geleden dus) had ik wel even de top getest, daarna nog 40 km rustig gereden, thuis gestopt en toen pingde hij voor de eerste keer

    Maandag morgen bijna op het werk weer hetzelfde verhaal

    misschien was het ritje van zaterdag toch niet zo verstandig dan

  • Rob530DH2002

    Die auto is gemaakt om met hoge snelheid over die Autobahn zu fahren, dus met dat ritje is niks mis, tenzij je zeer langdurig de topsnelheid hebt gereden. De meeste auto's hebben een lagere maximum kruissnelheid dan de topsnelheid. Dat je niet verder rijdt is erg verstandig, de gok nemen dat het wel het oliedruksensortje zal zijn kan achteraf een héle dure gok blijken…

    Laat eens weten wat de oorzaak was?

    Groeten Rob

  • GV1979

    ??