Een vraagje:
Een koppelomvormer werkt d.m.v Atf vloeistof twee schoepen wielen+stator .
Loopt een koppelomvormer ook “leeg”als deze b.v. twee dagen heeft stilgestaan?
Ik vraag dit vanwege het volgende:
Als mijn auto (530d e39) enige tijd heeft stilgestaan(b.v. 2 dagen) en ik hem s'morgens start (vanuit P) en langzaam (bijna zonder gas) weg rijd hoor ik soms een zoevend/ schurend geluid. Het lijkt een beetje op het het geluid van de wieken van een (wind)molen.Een beetje een zoef- zoef- zoef geluid. Na een 15 meter is het geluid weg. Komt volgens mij niet van de motor, deze loopt stationair als een zonnetje.
Kan dit het geluid van de oliepomp of het geluid van een nog niet geheel gevulde koppelomvormer zijn?
Als ik op de weg rij (b.v) 70 km p/u(waar je maar 70 km mag) en de motor bijna niets (1.5 sreepje op de brandstof meter) hoeft te doen heb ik me wel eens het idee dat de auto soms iets versnelt en vervolgens snelheid afneemt. Vergelijbaar met alsof er af en toe een windvlaag(je) op de achterzijde van de auto zit.
Op de meters (toeren/snelheid) zie je niets.
De automaat is voorzien van nieuwe olie en schakelt uitstekend. Het lijkt er ook op of dat de auto meer PK's heeft gekregen schakelt zekerder en pakt veel sneller op met de nieuwe olie.
Maakt iedere koppelomvormer geluid (als je heel goed zou luisteren) zodat deze te herkennen is in de auto?
Kent iemand dit verschijnsel?