Trillingsdemper motorsteun vervangen

  • Rob530DH2002

    Al een tijdje heb ik last van stoten bij het wegrijden, dit kan o.a. veroorzaakt worden door een hete of met olie besmeurde koppeling, een kapotte hardyschijf en bij mij hoogst waarschijnlijk een kapotte trillingsdemper van de rechtermotorsteun. Deze is behoorlijk voorzien van olie die uit de aanzuigbuis van de turbo is gedruppeld, zie foto:

    De vraag is (met name aan Ruud natuurlijk) of de beschrijving in TIS de enig juiste is of dat er ook wat te schipperen valt in de praktijk, bv. kun je volstaan met de motor op te krikken aan de rechterzijde en moet ook de linkersteun los bij deze operatie?

    Overigens klopt de foto in de TIS niet geheel, de lijn die door het hart van de demper gaat komt niet onder moer 10 uit.

    Groeten Rob

  • Getsmart

    Trillingsdemper.

    Ben zelf geen techneut maar heb gezien hoe beide bij mijn auto zijn vervangen.

    Deze hebben ze gewoon vanaf de onderzijde uitgebouwd links ging wat makkelijker dan rechts (als ik het goed heb). Omdat de demper er rechts niet tussenuit kon (meen dat een onderste draagarm in de weg zat) hebben ze de draagarm losgemaakt (was een bout) en deze ondersteund laten zakken.

    De demper er tussenuit en niewe erin en vastgezet . Vacuumslang gemonteerd draagarm omhoog bout erin en klaar.

    Was niet de BMW methode (motorblok moet vastgeklemd worden) maar merk verder geen problemen.

  • Vakman Ruud

    Klopt is simpel.

    Gewoon de motor steunen, ontlasten en de steun vervangen.

    Maar is het vacuum (als je dat hebt) niet lek?

    Als de vacuum vetraging lekt bonkt de motor sterk bij het uitzetten.

    Groeten.

    Ruud

  • Rob530DH2002

    Ruud,

    Hij bonkt niet bij het uitzetten, maar toen ik recent de turbo inspecteerde zag ik dat er veel olie over de trillingsdemper zat (die foto is na het schoonvegen gemaakt). Toen ik tegen het motorblok duwde zag ik dat de metalen ring die de demper ingaat heel beweeglijk was t.o.v. het rubber dat gewoon stil bleef staan, dus mijn vermoeden is dat de demper kapot is waarschijnlijk mede door de olie-inwerking. Ik ga binnenkort eens iemand de auto laten wegrijden met motorkap open, eens kijken of het blok erg kantelt en stoot.

    Getsmart en Ruud, beiden bedankt voor de recaties, ben weer iets wijzer geworden.

    Groeten Rob

  • Rob530DH2002

    Vandaag, ruim 3 jaar verder beide motorsteunen vervangen. De rechtersteun (zie foto in eerste bericht) was ingezakt en viel na demontage gewoon uit elkaar. De linkersteun leek nog in orde, die heb ik daarom maar niet weg gegooid. Overigens had ik geen last van trillingen met de kapotte rechtersteun, wel van één of twee kloppen wij het wegrijden.

    Is iemand bekend met het probleem van een olielekkende aanzuigbuis op de turbo (die er gewoon opgeschoven zit, zonder klem)? De olie is vrijwel zeker afkomstig van de carterventilatie en drupt op de de rechter motorsteun, dat is waarschijnlijk ook de hoofdreden dat deze kapot is gegaan. Een klem werkt niet echt op dat harde plastic van de aanzuigbuis. Als provisorische oplossing heb ik de nieuwe steun met duct tape ingepakt maar dat zal waarschijnlijk niet lang houden.

  • Rob530DH2002

    Het probleem met de olielekkende aanzuigbuis op de turbo lijkt opgelost door afdichtring nr. 7 te vervangen, de nieuwe heeft het rubber ook deels om de buitenzijde van de buis lopen waar deze ingeschoven zit en dicht daarom beter af.