Modificatie carterventilatie

• Rob530DH2002

Vraagje aan Ruud,

Vandaag heb ik het luchtfilter vervangen en de carterventilatie gedemonteerd en er zat een filter in de carterventilatie, dus het oude type dat problemen kan veroorzaken. Het was behoorlijk zwart van de neergeslagen oliedamp, het onderdeelnummer is 11127781465, bij realoem.com staat daarachter ENDED:

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=AL92&mospid=47642&btnr=11_2316&hg=11&fg=15

Bij bmwfans.info staat er een ander nummer bij en tevens het enige nummer dat bij de BMW dealer Keram Beek bekend is m.b.t. de 530D 2002, nl. 11127793163:

http://bmwfans.info/original/E39/Lim/530d-M57/ECE/L/M/2002/01/mg-11/ill-11_2316/

Nou wil het geval dat ze bij BMW Keram Beek niets weten van een modificatie en het onderdeel dat ze mij wilden meegeven bevat óók een fliter (blauwkleurig).

Ik heb dit exemplaar met filter nog maar niet aangeschaft.

De medewerker suggereerde om het filter gewoon er uit te halen.

Ruud wat weet jij hier over te melden?

Ik ga nu maar even het filter schoonmaken van de oude unit en terugplaatsen tot ik wat wijzer ben geworden.

Groeten Rob

• Rob530DH2002

Een foto van de carterventilatie en filter.

http://img170.imageshack.us/img170/859/carterventilatie04bd3.jpg

• Vakman Ruud

De foto staat gewoon op onze site.

En in ETK staat het nieuwe nummer, in TIS staat de modificatie. Maar welke dealer leest zijn fabrieksopmerkingen?

De tekening in ETK laat nog het oude filter zien bij de 5 (M57) serie, bij de 3 (M47) serie staat de modificatie op de tekening.

Als ik een noodreparatie doe dan haal ik het filter element eruit en plaats later de juiste (gemodifiseerde terug).

Het juiste nummer is: 11.12.7.793.163 en met dit nummer krijg ik altijd de gemodificeerde.

Wellicht heeft Keram nog een oude ongemodificeerde liggen.

Groeten.

Ruud

• Rob530DH2002

Triest om te constateren dat een officiële BMW dealer niks weet van deze modificatie en gewoon oud materiaal meegeeft. Maargoed, het filter is nu redelijk schoon (zie inzet op m'n foto) en laat het voorlopig zitten, zo tot de volgende luchtfilter vervanging denk ik…

Wat is eigenlijk het bezwaar om te volstaan met het verwijderen van het filter zoals de Kerammedewerker al suggereerde en jij ook wel eens als tijdelijke maatregel doet?

Groeten Rob

• Vakman Ruud

Ik verwijder het filterelement (vies klusje) alleen als er olie in het huis van de carterventilatie staat en het filter echt verzadigd van olie is.

Zelfs wel meegemaakt dat de olie al uit de afdichting lekt.

De kans bestaat dan dat de motor op zijn eigen olie gaat draaien en dus op hol slaat.

Het verwijderen van het filter heeft geen consequenties.

Groeten.

Ruud

• Rob530DH2002

Aha, dus als het verwijderen van het filter geen consequenties heeft hoef je dus helemaal niet naar de BMW-dealer te gaan en daar meer dan 40,- uit te geven als ik het goed begrijp…Nou in dat geval haal ik een volgende keer dat filtertje er uit en ben ik klaar, kwestie van dat plastic schuifje er uit trekken en het filter kun je zonder aan te raken er uit mikken. Bedankt voor je reactie Ruud.

Groeten Rob

• Vakman Ruud

Wacht even dat bedoelde ik ook weer niet.

Her verwijderen van het filter is een noodreparatie, zonder belangrijke consequenties.

Het lijkt me wel verstandig om darna de gemodificeerde uitvoering te plaatsen.

De fabrieksconstructeurs hebben dat niet voor niets bedacht.

Groeten.

Ruud

• sander 528I e39 1998 br40034

is dat filtertje niet daar geplaatst om de olie die door de carter ventilatie opening mee gevoerd word op te vangen en dan doordat het sponsje verzadigd is weer in het carter terug druppelt ?

waarschijnlijk word het filter vuil en werkt het systeempje daardoor niet waardoor de olie verder doorstroomt en dan een probleem kan gaan geven

of zit ik er helemaal naast?

• job

hmmmmmmm vreemd.

Ik gebruik een ander ontluchtingseenheid, bmw nummer= 11 12 7 799 225

bij deze uitvoering heb je gen filter materiaal meer ;-)

mijn auto=530dA okt 2002 193 pk versie

• Rob530DH2002

Ik maak me er inmiddels ook niet meer druk om, eens in de 50.000km dat filtertje een beetje soppen in de wasbenzine als ik het luchtfilter vervang en het scheelt me meer dan EUR 40,- is toch weer halve tank diesel hè? ;-)

Groeten Rob