Luchtmassameter E39

  • Patrick (E39-525D)

    ik had de laatste tijd nogal last van inhouden van mijn E39 525d. Op aanraden van onder andere Ruud het vacuumsysteem op de schop genomen en daar enkele gescheurde slangetjes vervangen, ook gelijk de EGR klep afgedopt. Met merkbaar resultaat maar het was nog niet perfect. Vervolgens de carterontluchting vervangen die zat helemaal dicht met aangekoekte motorolie, gaf ook verbetering maar er bleef nog wat te wensen over. De LMM schoongemaakt met remmenreiniger, dat maakte ook verschil maar de auto bleef af en toe inhouden, dus het leek erop dat de LMM niet alleen vies was maar ook kapot aan het gaan was. Prijs voor een nieuwe opgevraagd en dat kwam alles bij elkaar op zo'n 350 Euro, wat ik toch een hoop geld vond voor een experiment ik wist immers niet zeker of dat wel het probleem was. Toen kwam ik op een Duits forum een thread tegen over een ander type LMM die onder andere in Audi, Mercedes en Volkswagen wordt toegepast. Het gaat hier om de Pierburg nummer 7.22684.07.0, kosten inclusief BTW Euro 76,00. De oude eruitgeschroefd, de nieuwe erin en de auto gaat als een raket. Veel koppel van laag tot hoog, inhouden is verleden tijd en ik heb het idee dat de auto ook zuiniger loopt. Let wel, ik wil niemand aanmoedigen om niet-BMW onderdelen in hun auto te monteren, maar dit experiment is zo goed geslaagd (tegen lage kosten) dat ik het toch ff wilde melden.

    Als iemand denkt dat het kwaad kan om dit onderdeel te monteren hoor ik dat uiteraard ook graag…

  • sander 528I e39 1998 br40034

    waarschijnlijk koopt bmw de lmm ook van pierburg

    dus why not

  • Patrick (E39-525D)

    de originele is van Bosch en werkt met 2 draadjes, de Pierburg werkt met een plat elementje. het werkt in ieder geval wel voor 1/5 van de kosten

  • Rob530DH2002

    Als je Googled op dat onderdeel nummer kom je op andere fora terecht waar blijkt dat deze LMM vaker als goed werkend alternatief wordt gebruikt.

  • Getsmart

    Hallo,

    Vaak hoor je dat een nieuwe (orginele) luchtmassa meter via het BMW computersysteem (DIS ?) aangemeldt moet worden.

    Weet niet of dit noodzakelijk is… maar bij een Pierburg hoeft dit niet ?

  • Vakman Ruud

    kijk maar op:http://www.luchtmeters.nl/webshop/

    Groeten.

    Ruud

  • Patrick (E39-525D)

    de Pierburg heb ik er zo ingeschroefd zonder software update. Plug & Play zeg maar. Bespaard je dus ook nog eens de kosten voor het uitlezen van de computer

  • Rob530DH2002

    Hey Patrick,

    Hoeveel km's heeft je beamert op de klok? Ik vraag dit omdat ik ook een M57 blok in het vooronder heb liggen en vind het interessant om te weten bij welke km-standen dingen stuk gaan. Ik meen me te herinneren dat ik ook een Pierburg LMM heb gezien toen ik een paar maanden geleden het luchtfilter heb geinspecteerd en gereinigd, dat zou dus betekenen dat ie al ooit eens is vervangen?

    Groeten Rob

  • Patrick (E39-525D)

    Ha Rob,

    De mijne heeft nu 246500 op de teller staan. Pierburg heeft voor zover ik heb kunnen nagaan nooit officiele replacement LMM's geleverd voor het M57 blok maar het kan natuurlijk dat iemand die er ooit in heeft gezet. Het verschil tussen de Pierburg en de standaard Bosch LMM is dat op de Bosch 2 draadjes zichtbaar zijn in de pijp, bij de Pierburg zijn de draadjes vevangen door een aluminium-kleurig plaatje. De buitenkant ziet er voor de rest hetzelfde uit, alleen de clip sluiting is anders zodat de Pierburg LMM niet vastklikt. Geeft niks want die stekker valt er echt niet uit.

    Nog ff voor jouw info: de volgende onderdelen heb ik zelf vervangen:

    remschijven bij 206.000km (incl blokken)

    turbo bij 210.000km

    complete motor en nog een keer de turbo bij 210.050

    brandstof opvoerpomp (die onder de bestuurdersstoel) bij 235.000

    groet Patrick

  • Rob530DH2002

    Motor vervangen….da's geen kattepis. Wat was er gebeurd dan met de vorige motor? En ander vraagje, wat heeft je de turbo gekost? De mijne fluit behoorlijk, met name koud en heeft radiale speling. Ik heb nu ruim 2,5 ton op de klok staan.

    Groeten Rob