Lockup defect?

  • Hans

    Hoi allen,

    Ik heb een E30 325i Cabrio Automaat uit '88 met electronische baksturing. Heeft deze bak een lock-up?

    Want ik zie namelijk geen drop in toeren in de vierde versnelling. Daarnaast maakt het niet uit hoe hard ik rij, bij het gas geven komt er altijd direct 300 tpm bij. Het lijkt dus alsof hij nog steeds in de koppelomvormer rijd.

    Ook bij een lang eind rijden, wordt de bak gloeiend heet (komt zelfs rook af).

    Alvast bedankt voor het antwoord.

    Gr,

    Hans.

  • Vakman Ruud

    Aan de code op het type plaatje is te zien of er een lock-up of overdrive in zit.

    D= prise-direct

    S= overdrive

    Waarschijnlijk is het een 4HP22 die heeft een oliekoeler die onder de radiateur zit, kijk die maar een goed na, of te weinig olie in de bak. Dat moet bij warme/daaiende motor gecontroleerd worden

    Groeten.

    Ruuud

  • Hans

    Hoi Ruud,

    De radiator met oliekoeler is nieuw (november). Daarnaast heb ik net de leidingen ook vervangen want door veelvuldige hitte gingen die lekken op de aansluitingen.

    Ik heb drie weken terug olie en filter vervanging en magneten schoongemaakt. De olie die eruit kwam was keurig schoon en rook niet echt verbrand.

    Alleen nog steeds geen lockup en hij blijft hard schakelen van 4 naar 3.

  • Vakman Ruud

    Aangezien de oliekoeler deel uit maakt van de radiateur moet de temperatuur van de bak ca 89-90 graden blijven.

    De achterste leiding op de bak moet in de bovenste aansluiting van de radiateur.

    Zie ook onze site:www.rapservices.nl

    Indien een lock-up in de bak zit dan zal bij een constante snelheid van ca 80 km de toerenteller ca 300 rpm zakken.

    Succes.

    Ruud

  • Hans

    Hoi Ruud,

    Aansluitingen zitten goed. Ook gechecked. Temperatuur van de bak is zo hoog dat ik het metaal van de keuzehendel nauwelijks beet kan pakken na een lange rit snelweg. Als ik stil sta komt er ook behoorlijk wat walm onder vandaan.

    Ik zal eens naar het typeplaatje kijken.

  • Vakman Ruud

    Normaal gesproken is dat pas het geval als er een aanhanger achter zit.

    Met mijn 7 serie met de caravan van 1400 kg erachter.

    Dan kan de olie temperatuur tot 120 graden oplopen.

    Succes.

    Ruud

  • mike528

    Bij mijn 530 e34 ook met de 4hp22 werd de keuzehendel ook behoorlijk heet kon hem nog net vast houden , later een 730 met de 4hp22eh gehad en die werd niet warm .

    Als er teveel olie in de bak zit krijg je dat walmen ook en teveel olie kan al met 250cc teveel bijvullen , het komt erg precies en de peil procedure ook.