Rubber lager achteras e30

  • Chrisco

    Ben bezig de rubber achteras lagers (silent blocks), die ronde waar de achteras drager mee aan de auto vast zit.

    Nu is het probleem dat het rubber zo erg stuk is dat het middelste metalen deel bovenin vast zit en het buitenste deel aan de drager. Daardoor krijg ik niet de plaat van de trekker bovenop. Van bovenaf gaat niet, het is een cabrio daar kom je niet bij. Onderin steekt hij maar een kleinstukje uit dus weing houvast. Weet iemand een truc om dat middenstuk eruit te krijgen zonder heel de achteras te moeten uitbouwen?

  • Vakman Ruud

    Het is een behoorlijke klus, maar er zijn een aantal mogelijkheden.

    Er is eigenlijk speciaal gereedschap voor maar dat heb je dus niet.

    Dan het volgende boor het rubber helemaal weg rondom het middenstuk (branden kan ook, maar dat is gevaarlijk) dan kan je dat eruit halen en hak of zaag de bus door om die eruit te halen.

    Let op de punten in de buitenste behuizing en dezelfde uitsparingen in de nieuwe bus. Die moeten in elkaar passen anders komt de bus er weer uit.

    Inpersen is eenvoudig op de brug een assteun onder de bus en de brug laten zakken.

    Neem wel de tijd, een paar uur per kant

    Succes.

    Ruud

  • Chrisco

    Bedankt voor de reactie Ruud. Dat weghalen van het rubber valt niet mee. het is zo taai als de … uiteindelijk heb ik als volgt gedaan:

    Eerst m16 in het gat van het middenstuk getapt. Daar een lange m16 bout in en dan door aan de achterkant op de kop te slaan komt het middenstuk los van de auto.

    Toen aan de bovenzijde opgevuld en met de krik onder de asdrager het gewicht van de auto gebruikt om het oude rubberlager eruit te persen. Opvullen deed ik met een grote moer en een blokje beukenhout wat ik toevallig had liggen. Die moer was perfect want in het gat valt dan het middengeddelte aan de bovenzijde. Alles wat net iets minder dan 60 mm is kan je gebruiken. Met wat tikken en kruipolie ertussen komt het lager door de voorspanning van het auto gewicht eruit.

    nieuwe lagers ook weer met de krik erin geperst.

    De eerste koste me met al het gepuzzel en gezoek naar de juiste spullen 4 uur maar de tweede zat er in 2 uur onder.

    Als iemand hetzelfde klusje wil gaan doen dan heb ik eventueel ook foto's, mail maar.

  • Herman Jansen

    Chrisco Schreef:

    ——————————————————-

    > Bedankt voor de reactie Ruud. Dat weghalen van het

    > rubber valt niet mee. het is zo taai als de …

    > uiteindelijk heb ik als volgt gedaan:

    >

    > Eerst m16 in het gat van het middenstuk getapt.

    > Daar een lange m16 bout in en dan door aan de

    > achterkant op de kop te slaan komt het middenstuk

    > los van de auto.

    > Toen aan de bovenzijde opgevuld en met de krik

    > onder de asdrager het gewicht van de auto gebruikt

    > om het oude rubberlager eruit te persen. Opvullen

    > deed ik met een grote moer en een blokje

    > beukenhout wat ik toevallig had liggen. Die moer

    > was perfect want in het gat valt dan het

    > middengeddelte aan de bovenzijde. Alles wat net

    > iets minder dan 60 mm is kan je gebruiken. Met wat

    > tikken en kruipolie ertussen komt het lager door

    > de voorspanning van het auto gewicht eruit.

    > nieuwe lagers ook weer met de krik erin geperst.

    >

    > De eerste koste me met al het gepuzzel en gezoek

    > naar de juiste spullen 4 uur maar de tweede zat er

    > in 2 uur onder.

    >

    > Als iemand hetzelfde klusje wil gaan doen dan heb

    > ik eventueel ook foto's, mail maar.

    Hallo Chrisco,

    Zou je me je bevindingen willen mailen met foto's op Loenen@kpn-officedsl.nl.

    Mijn E30 is net niet door de APK door deze rubbers die zeer slecht zijn.

    Verder heb ik de wagen in top konditie.

    Van nieuwe zuigerveren tot een komplete koprevisie.

    Nu dit weer. Een beetje hulp om niet opnieuw het wiel weer uit te vinden is van harte welkom.

    Zie uit naar je foto's etc.

    Herman

  • Chris

    Ze komen er aan!

  • mack

    hoi

    kan ik mischien ook de foto's van je via mail krijgen?

    heb wel een e36 maar denk dat ik dezelde rubbers moet vervangen

    bvd mack

    mail is: marcvla@msn.com

  • Chris

    Dat zou goed kunnen. Ze zijn verzonden, succes!

  • thierry

    wil je mij de foto's ook sturen

    dank je

  • Feek van der Heemst

    Beste Chris,

    Zou je mij misschien ook de foto's kunnen mailen van het vervangen van de achteraslager.

    Wil dit klusje ook gaan klaren en kan alle informatie zeer goed gebruiken.

    Thnxx alvast

    Gr Freek

    316 i 1990