530D E39 automaat olie vervangen

  • Getsmart

    Hallo,

    Over het vervangen van de automaatolie heb ik een vraag.

    Mijn E39 530D schakelt met 250.000 km op de teller nog zijdezacht.

    Preventief wil ik mijn automaatolie laten vervangen.

    Mijn vraag is: Zitten er ook nadelen/risico's aan het vervangen van de olie?

    Hoe groot is het risico dat de automaat er “slechter” van wordt.

    Of is het risico net zo groot als het vervangen van motorolie (bijna nul).

    Indien er ververst wordt door een niet BMW garage (maar door een automaten revisie specialist) is de kans groot dat er deels een ander merk olie in komt (je krijgt immers niet alle oude olie er uit) kan dit kwaad?

    Wie het weet mag het zeggen………..Ruud?

  • Vakman Ruud

    Er zijn alleen maar voordelen.Maar niet alleen de olie maar ook het filter moet vervangen worden en de magneten schoon gemaakt worden.

    He filter ziet er net uit als een koffiefilter waar de prut een maand ingezeten heeft.

    Als het een GM bak is ben je mogelijk al te laat.

    De olie is afhankelijk van het type bak en een specialist weet welke de juiste is.

    Ook kan ik je dat vertellen aan de hand van de VIN.

    Kijk op onze site: www.rapservices.nl over de fotos van de verversing.

    Succes.

    Ruud

  • Rob530DH2002

    Er wordt vaak gespoeld bij het vervangen van deze olie, dan maakt het niet zoveel uit of je olie van het ene merk vervangt door die van een ander.

    Groeten Rob

  • Getsmart

    Bedankt Rob,

    Met risico's bedoelde ik eigenlijk het volgende:

    Indien Bij een Auto nimmer automaatolie is ververst. En er vanuitgaande dat de auto acht jaar of ouder is, kunnen we er vanuitgaan dat de reinigende werking van de olie misschien al 4 jaar (ik noem maar een getal) lang nul is. Indien de auto veel kilometers blijft maken blijft er troep onstaan die misschien niet oplost in de olie maar aankoekt(circulatie v.d. olie) in de hoekjes en plekken waar het weinig kwaad kan (en er dus geen storingen zijn).

    Indien er nu nieuwe olie wordt ingebracht heeft deze weer een reinigende werking. Indien de aangekoekte troep nu vrij komt (tijdens het rijden) en niet (direct) oplost kan dit misschien storingen geven(electronica?) .

    Nu weet ik niet wat “spoelen”precies inhoud; is dat nu precies datgene om bovenstaande tegen te gaan?

    Direkt moet ik zeggen dat ik een leek ben en hoop dat mijn gedachtegang door de kenners als niet realistisch kan worden betitelt.

    Als er wel een kern van waarheid in zit, is er alweer een bewijs dat men vooral tijdig moet verversen.

    Bovendien kan een chemisch bedrijf rijk worden door een reinigingsvloeistof te ontwikkelen (moet hij wel aan mij denken:).

    Zo, om te voorkomen dat ik nog verder ga doordraven stop ik er maar mee.

    Met vriendelijke groet.

  • Vakman Ruud

    Er zit in een gemiddelde automaat ca 12 liter olie. Deze olie is van zeer hoge kwaliteit.

    De functie van iedere olie is drieledig, smeren,koelen en reinigen.

    De metaaldelen worden door magneten opgevangen en verdere verontreiniging door het filter.

    ATF olie heeft een dusdanige viscositeit en reinigend vermogen dat er geen “grote” klonten ontstaan.

    Maar spoelen van de olie is altijd aan te raden, omdat bij het verversen slechts ca 50% vervangen wordt.

    Om te kunnen spoelen is specilale apparatuur nodig.

    Het ideale spoelen is met speciale olie met een temperatuur van ca 90 graden.

    Maar bij goed onderhoud van de bak, eerste verversing na ca 150.000 omdat alles nog nieuw is en daarna iedere 50.000 km blijft de bak gezond en vele,vele km's zijn werk doen.

    Kijk op onze site: www.rapservices.nl bij foto's

    Groeten.

    Ruud

  • Getsmart

    Ruud bedankt,

    Ben nu helemaal gerustgesteld en laat de olie bij een Automatenrevisie bedrijf op de Veluwe spoelen/verversen (de auto blijft een nacht afkoelen/uitdruppelen) . Uiteraard als ik nog niet te laat ben. De auto schakelt (ook volgens kenners) nog soepel en zonder slip, mag ik hieruit opmaken dat de bak nog niet (erg) versleten is?

    Ruud kun je uit je praktijk opmaken dat een automaat met problemen doorgaans vieze (drap) olie en veel slijpsel laat zien. En een soepel schakelende bak doorgaans schonere olie met weinig verontreinigingen zodat de olie ook zonder (machinaal)spoelen vervangen kan worden? Of is hier geen “oliepeil” op te trekken?

    En nogmaals bedankt voor je gratis (het bestaat nog !!!) adviezen.

  • Vakman Ruud

    Dat is afwachten.

    Als de olie een verbrande lucht heeft is dat bijvoorbeeld een teken dat de koppelingsplaatjes versleten zijn.

    Ook geeft de mate van verontreiniging van de olie, filter en magneet(en) een indicatie.

    Zie de foto's op onze site.

    Succes.

    Ruud

    www.rapservices.nl

  • Rob BMW520i E34 1991 VIN:BD38019

    Ruud,

    Ik dacht ergens gelezen te hebben,dat de oliefabrikanten de olie maar tot 100.000km garandeerden,of heb ik het mis?

    Rob

  • fred

    heb ik gevraagd bij bmw garage, die tevens versnellingsbakken reviseerd.volgens instruktieboekje is de automatische bak levenslang gesmeerd. volgens bmw garage is het niet nodig de automatische bak te verversen, tenzij de bak lekt.de e 39 kan je ook niet meer peilen zoals vroeger, maar als er geen olie onder de bak ligd moet je er vanuit gaan dat er geen olie uit de automaat verdwenen is, ook onze 530 d automaat schakeld nog zijdezacht, met nog maar 217.000 km, met vorige audi 100 tdi. 500.0000 km gereden automaat was nooit ververst, schakelde nog als nieuw, dus ik denk dat het met het onderhoud van een automaat verder wel meevalt.Getsmart schreef:

    >

    > Hallo,

    >

    > Over het vervangen van de automaatolie heb ik een vraag.

    >

    > Mijn E39 530D schakelt met 250.000 km op de teller nog

    > zijdezacht.

    > Preventief wil ik mijn automaatolie laten vervangen.

    >

    > Mijn vraag is: Zitten er ook nadelen/risico's aan het

    > vervangen van de olie?

    > Hoe groot is het risico dat de automaat er “slechter” van

    > wordt.

    > Of is het risico net zo groot als het vervangen van motorolie

    > (bijna nul).

    >

    > Indien er ververst wordt door een niet BMW garage (maar door

    > een automaten revisie specialist) is de kans groot dat er

    > deels een ander merk olie in komt (je krijgt immers niet

    > alle oude olie er uit) kan dit kwaad?

    >

    >

    >

    > Wie het weet mag het zeggen………..Ruud?

  • Rob530DH2002

    Dus jij vertrouwd een BMW revisiebedrijf dat aan je kan verdienen eerder dan iemand als Ruud met een enorme kennis van BMW techniek die belangeloos adviezen geeft?

    Jij vergelijkt een Audi 100 TDI met de motoren die vandaag de dag in het vooronder liggen?

    Natuurlijk heeft ook de rijstijl effect, maar jouw 530D heeft rond de 400NM koppel en als je dat regelmatig gebruikt krijgt je bak er stevig van langs.

    Zelfs als je Ruud niet gelooft, wat zeggen dan al die andere posts op dit forum en andere fora waar mensen met enorme rekeningen te maken kregen omdat hun automaatbak rond de 2 à 3 ton kapot gingen?

    Vervang die olie en filter als ik jou was, het kost maar een fractie van een revisie!

    Waarschijnlijk komt ook bij jouw bak een mengsel van olie en slijpsel er uit i.p.v. heldere olie.

    Groeten Rob

    PS: ik heb bewust voor een handbak gekozen, ik vind het meerverbruik (15-20%) en prestatievermindering van de conventionele automaatbak onacceptabel.