520I E39 Brandstofmeter werkt niet meer :-(

  • ZiNo

    Hallo, probleempje met mijn auto sinds gisteren.

    de meter stond op ongeveer 10 a 15 liter toen ik stopte bij het tankstation om te tanken.

    Volgetankt en ingestapt. Start de auto en zie dat de meter naar de zelfde stand gaat en de reichweite (range) in de display gaf 180KM aan. dat was de zelfde waarde die die aangaf voordat ik de auto vol ging tanken.

    Instrumentenpaneel test gedaan en daar werkt de brandstofmeter wel en gaat helemaal naar rechts en weer terug. Dus het metertje is goed.

    Toen ik de rit vervolgde ging de meter gewoon verder naar beneden en de range telde ook gewoon af vanaf de resterende 180KM. Op een gegeven moment was de meter helemaal op 0 stand en range ook op 0.

    Vermoed dat er iets met de vlotter aan de hand is. Kwam dit vaker voor bij deze modellen, en is het degene die aan de brandstofpomp zit of degene die aan de andere kant zit meestal?

    Hoop dat iemand wat weet, ik wil dit heel snel oplossen want voelt niet relaxed om zo te rijden

  • Vakman Ruud

    Je hebt twee vlotters links en rechts in de tank.

    Met uitlezen komt eruit welke stuk is.

    Groeten.

    Ruud

  • ZiNo

    In de instrumentenpaneel kan ik wel zien wanneer ik in het geheimmenu van de boordcomputer ga, en kijk onder stap 6:

    Tank links 14,2 tank rechts 0,0 totaal 14,2

    Zou het kunnen dat rechts de schuldige is dan, of is deze weergave niet betrouwbaar

  • Vakman Ruud

    Dat klopt wel. de pin waar Geber op de stekker staat is de draad naar de meter

    Groeten.

    Ruud

  • ZiNo

    Ik heb de vlotter inmiddels besteld. Komt maandag binnen.

    Is er iets waar ik op moet letten met vervangen? Lijkt me niet zo'n moeilijke klus.

    Volgens mij zit de opening onder de achterbank als ik het goed heb?

    Die brandstofpomp loskoppelen gaat doormiddel van klikaansluitingen ofzo denk ik.

    Opening aan de rechterkant van de achterbank moet ik hebben lijkt me

    Dank je wel alvast

  • Vakman Ruud

    Er zit een plaat met schroeven, die verwijderen.

    De slangen los maken en dan de kunststofring mbv een stuk hout en een hamer lostikken.

    Bij montage opletten dat de rubber rand goed zit, voordat je de draairing plaatst.

    Je kunt de pomp overzetten met nieuwe slangenklemmen.

    Succes.

    Ruud

  • Dennis

    Beste,

    Ik heb dit nu ook in mijn E34 uit 1993, een 520i. Gisteren 40 liter getankt en vandaag zakt ie opeens een halve minuut na het starten van 45 naar 5 liter, en de boordcomputer telde af van circa 400 naar 67 nu, en daar blijft ie op staan. Als ie start gaat de meter dus wel naar de goede waarde.

    Zal het met die vervelende kou te maken hebben?

    Hoe kan ik erachter komen of het één van de twee vlotters is? Hoe kan ik het “geheime menu” activeren van de boordcomputer?

    Alvast bedankt!

    vg Dennis.ZiNo schreef:

    >

    > In de instrumentenpaneel kan ik wel zien wanneer ik in het

    > geheimmenu van de boordcomputer ga, en kijk onder stap 6:

    > Tank links 14,2 tank rechts 0,0 totaal 14,2

    > Zou het kunnen dat rechts de schuldige is dan, of is deze

    > weergave niet betrouwbaar

  • marcel

    Van mijn e39 uit 1998 werkt de benzinemeter soms wel en soms niet. Als ik de test doe geven beide vlotters de juiste waarden aan, terwijl de meter te weinig aangeeft.

    Instrument test van de meters gaat ook goed.

    Iemand een idee wat dit probleem kan zijn?

    Marcel

  • dennisgaal

    Allen,

    Een paar jaar geleden ben ik hiermee naar de BMW garage gegaan en die hebben geprobeerd het op te lossen met het vervangen van de codeerstekker (kilometerstand gaat dan wel naar nul). Helaas, dat was het dus niet maar dat kostte me dus wel €200. Het enige dat het nog zou kunnen zijn volgens de BWM dealer was de printplaat vervangen, maar €500 euro om één metertje weer te laten werken vond ik toch wat teveel van het goede. Ik tank nu dus elke 500km de tank vol en dat gaat tot nog toe prima.

    Ik ben wel benieuwd wat het onderdeelnummer precies is zodat ik dat wellicht ergens goedkoop op de kop kan tikken. Weet iemand dat toevallig?

    Wat er dus gebeurt is het volgende:

    - Ik start de auto

    - De naald van de benzinemeter gaat naar ongeveer op 2/3 (zeg 55 liter).

    - Na één minuutje zakt de meter helemaal terug naar nul (links, het oranje/rode gedeelte)

    Soms duurt het wat langer, of blijft de meter op 2/3 staan. De boordcomputer kan niet zoveel met de stand, en telt óf af naar nul, of geeft alleen maar streepjes

    vg Dennis.