trillende koplamp

• Maarten 528i Touring

Mensen,

Gisternacht op de A6 over een groot, dood dier gereden (kon niet echt uitwijken).

Behoorlijke klap, maar wonderwel geen schade.

Echter zag ik dat de rechterkoplamp trilde. Ik vermoed dat 'ie van het stelschroefje (?) is gesprongen. Is dat makkelijk zelf te bekijken?

dank alvast,

Maarten

• Maarten 528i Touring

Net even gekeken onder de kap.

Blijkt dat de twee lampen die in het rubberen omhulsel hangen, rrechts meer bewegen dan links. Dus het zit waarschijnlijk in de unit. Is dat makkelijk open te halen?

• sander 528I e39 1998 br40034

geen idee maar haal de unit er eens uit das wel eenvoudig dan zie je vanzelf of je erbij kunt komen

• Vakman Ruud

528I Touring maar welke? E34,E39,E61

Groeten.

Ruud

• Maarten 528i Touring

Oh ja, een '99 e39

• Vakman Ruud

De koplamp unit van de E39 zit op een kunststof plaat gemonteerd.

De unit schuift in deze plaat.

Het is wel zeker die gebroken is.

Let op bij de upgrade is de plaat ook anders geworden dus niet uitwisselbaar.

Als je het BMW nummer wilt moet ik de VIN hebben

Succes.

Ruud

• Maarten 528i Touring

Even een update:

Ik had vandaag even de tijd om de unit uit de auto te halen en open te maken.

De witte plastic dingen die achter de reflector zitten zijn op twee plaatsen gebroken, vandaar dus het trillen. Zijn dit zaken die los besteld en gemonteerd kunnen worden in de bestaande unit, of moet de hele unit vervangen worden? (waar ik niet zo'n zin in heb qua kosten ;-).

Overigens mijn VIN: GS42482

• E61dwin

Ik hoop dat je de afgelopen 4 1/2 jaar nog even tijd hebt gevonden voor de vervanging ;-).

De witte kunststof stelschroeven verharden in de loop der jaren en zijn na een jaar of 10 zo hard en inflexibel geworden dat ze bij een flinke versnelling (rijden over verkeersdrempel, steen, dood beest) gewoon in stukken uiteen vallen; licht uit de koplamp begint dan inderdaad te trillen.

Revisiesetje (zitten twee verschillende stelschroeven in, genoeg voor 1 koplamp) kost ongeveer 16 Euri bij de dealer

Vervangen is niet moeilijk: koplampunit uitbouwen (had xenon), twee maal twee schroeven aan de achterzijde. Heel voorzichtig plastic meegespoten stripje aan de onderkant-voorzijde lamp verwijderen; scharniert aan spatbordzijde. Lamphouder van knipperlicht losmaken. Koplamp naar voren toe uit auto halen.

Voorzichtig lamp'glas' openklikken. Even opletten hoe ver de stelschroeven op de schroefdraad zitten. Stelschroeven volledig uitdraaien met stelwielen aan achterzijde koplamp totdat ze uit de schroefdraad vallen. Restanten van de stelschroeven (witte plastic kopjes) uit de reflector achterzijde wippen met schroevendraaier. Nieuwe schroeven monteren (gaan heel stroef in de gewrichtjes, drupje WD40 en voorzichtig wat druk uitoefenen) en weer indraaien met stelwielen tot ongeveer de juiste afstand. Rest omgekeerd aan demontage.

Drie kwartier werk per lamp (als je het voor de eerste keer doet)

Succes!