Temperatuur schommeling

• hjalmar316

Hallo,

Ik weet dat dit onderwerp al eerder aan bod is geweest, maar ik wil toch graag weten of het hier om hetzelfde gaat? mischien dat een van jullie mij kan helpen.

Het gaat om een E39 van "96, 520

Sinds kort gaat de temperatuurmeter van normaal(midden) naar warmer, dit doet hij niet alleen als ik stil sta, ook bij lagere snelheden.

Ik heb onlangs gekeken hoeveel koelvloeistof er nog in zit en dit was gedaald.Dit heb ik bijgevuld en ik heb gelijk deze laten ontluchten.Ik zag ook witte aanslag aan de buitenkant de radiator zitten(niet onbelangrijk)

Dit is nu 4 dagen goed gegaan en bleef de meter zoals altijd stil in het midden staan. Maar vanochtend begon deze weer. Kan het zijn dat ik toch de thermostaat moet veravngen of de viscokoppeling???

Ik hoor graag van een van jullie.

groetjes

• Vakman Ruud

Je moet als eerste de dop van de radiateur vervangen.

De overdruk staat erop (of aan de onderkant) bv. 140 dat is 1,4 Bar.

Daarna de thermostaat als het dan nog blijft.

Succes.

Ruud

• hjalmar316

Ruud,

Ik ga het gelijk vanmiddag vernieuwen.

Dank je wel, ik hoop dat dit het is.

gr

Hjalmar

• hjalmar316

Ruud,

Ik was net bij de Brezan, en deze meneer zei dat er geen dop op de radiateur zit…hij vroeg of jij anders het exspansievat daar de dop van bedoelde?

Daarnet toen ik de kap open deed hoorde ik wel gesis ergens bij de radiator vandaan komen, zegt dat nog iets?

Gr.

Hjalmar

• Vakman Ruud

Alleen bij de 520 M54 motor is het een los tankje, maar de dop is hetzelfde

De dop is een 2.0 bar BMW nummer is: 17.11.1.742.231

En alleen bij de dealer te krijgen en zeker niet bij Brezan.

Groeten.

Ruud.

• Rob530DH2002

De viscokoppeling is zeer eenvoudig te testen, als de motor goed warm is gereden en je de fan makkelijk met de hand kan draaien (weinig weerstand) is de viscokoppeling defect. Als de auto alleen warmloopt wanneer het koelvloeistoniveau is gedaald is in jouw geval het meest waarschijnlijk dat je radiateur kapot is, gelet op de witte uitslag en sissend geluid.

• Jos

Defecte viscokoppeling ?

Bij mijn BMW 535i E39 uit 1998 heb ik een ander probleem. De ventilator blijft nl altijd draaien sinds ik de waterpomp heb moeten laten vervangen. Dus ook als ik gewoon op de snelweg rij. Kan het de viscokoppeling zijn die defect is geraakt, of toch iets anders ? De temperatuurmeter blijft gelukkig gewoon bij warme motor in het midden staan.

• Jos

Nog even op het voorgaande bericht van mij.

Tijdens het parkeren van mijn auto voor de deur na een snelwegrit, sprong het lager eruit van de waterpomp. Misschien dat dit het beeld nog wat verduidelijkt.

Groetjes,

Jos