[E39] Plots airbag lampje + getriebenotprogramm en meer

• ZiNo

Hallo, sinds kort heb ik een rare storing in mijn 5 serie E39.

Onder het rijden gaat het airbaglampje plots branden, en dan vaak gelijk de melding erachter aan “ getriebenotprogramm”

Weet dat dit automaat in noodloop betekend, het gekke is dan dat de cruise control dan ook niet meer werkt, en de hele stuurwielbedienings knoppen vallen dan uit.

Ik heb het reeds eerder gehad enkele weken terug. Het lijkt wel of de modules niet genoeg spanning krijgen en dat dat dan een aantal vreemde meldingen spuugt.

Ik heb toen de accu losgehaald en op de lader gezet op mijn werk. en toen was ik er ook enkele weken vanaf.

Maar vandaag was het dus weer terug plotseling onder het rijden toen ik in de file stond op de snelweg. Eerst airbag lampje. toen automaatstoring melding in display. Het gekke is ook dat het lampje daarna even uitging in de file, maar kort daarna kwam het weer terug.

Ik denk zeld dat als de accu niet genoeg spanning zou geven, dan had hij het toch al meteen tijdens de koude start moeten aangeven en niet onder het rijden na dik 20 minuten als ik inmiddels op de snellweg zit?

Accu zit er net een jaar in.

Wat kan hier nou precies aan de hand zijn, zijn er van dit soort problemen bekend bij de E39?

Het acculampje gaat niet branden dus de dynamo laadt wel bij.

Toen ik vanmiddag naar huis wilde rijden en ik starte de motor bleef het airbag lampje gelijk branden.

Ik vermoed niet dat ik een harde airbag storing heb omdat dan anders het lampje steeds constant aan had moeten blijven, en dit gebeurd in combinatie met allerlei andere electrische dingen die dan een melding geven.

Ben bezorgd, moet zaterdag dik 500KM rijden met de auto en vertrouw nou niet erop

• sander 528I e39 1998 br40034

uitlezen lijkt me wel een idee

blijft de auto wel normaal rijden ?

heb je misschien gemerkt dat bij het aanzetten van een bepaalde functie optreed oid

ik heb een soortgelijk iets gehad (alleen niet met storingsmeldingen )dat bleek de schakelaar achter het contactslot daar werd slecht contact gemaakt

• Vakman Ruud

Heel eenvoudig het boordsysteem in onder de 11,4 Volt geweest, daardoor vallen belangrijke functies uit.

Ze komen pas terug bij minstens 12,3 Volt dat verklaart dat ze weg waren na het opladen van de accu weer terug kwamen.

Dus accu of dynamo/spaningsregelaar vervangen.

Is net zoiets als dat ABS niet meer werkt onder 5 km/uur anders kom je nooit meer tot stilstand.

Succes,

Ruud

• ZiNo

Bedankt voor de reacties.

Heb smorgens eigelijk alleen maar dezelfde verbruikers aan staaan dus het gebeurt niet plotseling bij het inschakelen van een bepaald iets.

Alleen verlichting, radio, en kachel staan altijd aan bij mij.

Ruud, ik vermoed ook dat het iets met te lage spanning te maken heeft omdat hij meteen allerlei dingen in 1 keer opgeeft. Of die accu wat ik er pas ingezet heb is niet helemaal 100 % maar die is net nieuw.

Of die dynamo, maar dan moet toch je accu lampje gaan oplichten of in ieder geval flauw oplichten op je dash?

• Vakman Ruud

Als de koolborstel bijna op zijn gebeurt het regelmatig dat er heel kort een spannings terugval is. Het klopt dat dan het lampje (heel kort) kan oplichten.

Maar als de dynamo te weinig vermogen (Ampere) levert licht het lampje niet op en zal de accu nooit genoeg geladen worden.

Laat de dynamo en accu doormeten.

Succes.

Ruud

• ZiNo

Vandaag op mijn werk de accu goed doorgemeten en een dynamotest uit laten voeren. beide zijn goed. met geen verbruikers aan levert de dynamo genoeg en met zo veel mogelijk gebruikers aan is er geen terugval te zien, ook volgens de testers was de sinus of iets dergelijks goed (dat alle koolborstels het doen, of zoiets)

De dealer om informatie gevraagd, die zeiden dat hij sowieso uitgelezen moest worden. maar wat hij ook zei is dat misschien het electrische gedeelte van het kontaktslot aan het overlijden is, soms kon het dan ook voorkomen dat het airbag lampje gaat branden enz. als de spanning daar onder de 5volt komt op de paarse draad??

Vanmorgen met geen gebruikers gereden, maar de storing sloeg er vanochten weer in bij starten en wegrijden. op mijn werk daarna geen meldingen meer gehad na starten, en ook niet met naar huis rijden vanavond. massapunten gecontroleerd en gereinigd en ingespoten vanmiddag.

Vreemde storing toch wel, het is echt zo van; dan wel, dan niet.

Dat van dat kontaktslot, kan dat waar zijn?

• Vakman Ruud

Wat is de KM stand.

En ja dat van het startslot klopt wel.

Groeten.

Ruud

• ZiNo

KM stand is 245.000.

Wat ik ook merkte vannacht. als de eerder vermelde storingen optreden en het airbag lampje brand ook: Stuurwiel bediening is compleet weg, verlichting van de stuurschakelaars is uit, en ook de claxon werkt niet meer. Maar als ik op de claxon druk, dan gaat het airbag lampje uit, laat ik de claxon los, dan gaat het lampje weer branden!

Ik maak in ieder geval een afspraak bij de dealer om te laten uit lezen denk ik omdat het zo'n bizarre storing is.

Maar wel vreemd het dat het lampje uit gaat als ik op de claxon druk, en weer aangaat als ik loslaat

• Vakman Ruud

Het dringend noodzakelijk om bij deze km stand de olie en filter van de bak te laten verversen.

Het lijkt op een slechte massa aansluiting van de dash. Die zit boven de pedalen achter het paneel.

Succes.

Ruud

• ZiNo

effe nog iets toevoegen op mijn laatste bericht.

Zaterdag dus naar limburg geweest en terug.

Tijdens de heenreis helemaal niks aan de hand, geen storingen. alles werkte. toen ik stopte halverwege op een parkeeplaats om een sigaret te roken zette ik de auto uit, toen ik later weer instapte en weg wilde rijden, na kontakt zetten direct airbag lampje en automaat noodpprog in scherm, gek he, dan wel en dan nietZiNo schreef:

>

> KM stand is 245.000.

>

> Wat ik ook merkte vannacht. als de eerder vermelde storingen

> optreden en het airbag lampje brand ook: Stuurwiel bediening

> is compleet weg, verlichting van de stuurschakelaars is uit,

> en ook de claxon werkt niet meer. Maar als ik op de claxon

> druk, dan gaat het airbag lampje uit, laat ik de claxon los,

> dan gaat het lampje weer branden!

>

> Ik maak in ieder geval een afspraak bij de dealer om te laten

> uit lezen denk ik omdat het zo'n bizarre storing is.

> Maar wel vreemd het dat het lampje uit gaat als ik op de

> claxon druk, en weer aangaat als ik loslaat