CAN bus problemen

• arno313

Prachtig systeem, die CAN bus. Echter ik heb het volgende probleem met de CAN bus meegemaakt. Door een defecte regensensor werd de CAN bus met een extra + gevoed waardoor uiteindelijk alle apparaten binnen de groep uitvielen. in mijn geval was dit de K bus, waardoor o.a. Airco en Niveauregeling niet meer werkten, maar ook via de computer niet meer werden herkend. Fa Laarman (hulde) in Den Ham heeft de storing gevonden door elk afzonderlijk pinnetje van de stekker van deze lus aan en af te sluiten totdat Airco en Niveauregeling begonnen te werken. Toen bleek dat de pin van de Regensensor afgesloten was. Na vervanging van de Regensensor herkende de computer alles weer en waren alle storingen in no time opgeheven. Wellicht een tip voor mensen met CAN bus storingen, waarbij de computer de afzonderlijke apparatuur niet herkend, om eerst in alle rust alle apparaten binnen de bus te lokaliseren en op functioneren te controleren voordat er maar lukraak regeleenheden (voorstel dealer) vervangen gaan worden. Groet Arno

• sander 528I e39 1998 br40034

jaaa leve de electronica

er is ontzettend veel gemak van maar daarmee komen ook storingen die moeilijk op te sporen zijn

• BMW-e32

Tegenwoordig hebben auto's vele verschillende bussen. Maar een K-Bus is geen CAN bus. Een CAN bus heeft een differentieel signaal waardoor deze ongevoeliger is voor storingen zoals jij had. De K-bus is volgens mij een enkele draads interface.. Als je hier een harde 12v opzet (dus niet via een pull up weerstand o.i.d.) is de bus altijd hoog en is communicatie niet meer mogelijk.

Ook leuk: bij een e38/e39 zit de gateway tussen verschillende bussen in je IKE. Als je dan je tellerklok eruit trekt zijn ineens de verschillende netwerken van elkaar gescheiden. Kan ook voor leuke puzzels zorgen

Wat je eigenlijk moet doen als je zo een storing hebt is de signalen op de verschillende bussen gaan meten met een scope. Dan zie je vanzelf aan het signaal wat voor type deffekt je hebt en op welk segment. Zo staat het ook in de BMW handleiding.

In ieder geval mooi dat het allemaal weer werkt! Want je kunt er helemaal gestoord van worden!!!

• Wil Nabuurs

Beste BMW liefhebber,

Wie kan mij helpen met het volgende probleem?

Ik heb een BMW 318 i E46 Bwj.2000.

De regensensor werkt niet volgens de gebruiksaanwijzing, en heb hem onlangs uit laten lezen bij een BMW dealer, maar geen enkele fout gevonden.

Deze week nog een nieuwe voorruit in laten bouwen, maar dit helpt ook niet.

Wat kan er aan de hand zijn ???????

Groet Wil Nabuurs te BAARLO

• Rob530DH2002

Wat bedoel je met ‘werkt niet volgens de gebruiksaanwijzing’, bedoel je dat ie wel werkt maar niet perfect of dat ie helemaal niets doet?

Ik had onlangs ook problemen met de regensensor nadat er een nieuwe ruit in was gezet, de sensor werkte meestal maar 1 à 2 slagen en stopte er dan mee. De oorzaak bleek de doorzichtige tape waarmee de sensor tegen de ruit zit geplakt, daar zaten bubbels in door amateuristische montage van het autobedrijf. Nadat ik de sensor er af had gehaald en de tape ontdaan had van de bubbels werkte de sensor weer goed (ondanks het feit dat de tape niet helemaal perfect zat, was mat geworden maar moet eigenlijk helder doorzichtig zijn).

• bmw-e32

Officieel moet je na het vervangen van de ruit de sensor op nieuw inleren via de diagnose computer.

Als je een ruit koopt bij BMW zit het stuk glas waaraan de regensensor vast zit er al aan. Dus heb je ook geen bubbels.

• Rob530DH2002

Officieel misschien, maar in de praktijk blijkt het dus niet nodig want de sensor functioneert nu normaal. Bovendien heb je bij de BMW-dealer geen nieuwe ruit incl. nieuwe lijst er in zitten voor € 245,-.

B)

• Wil Nabuurs

Beste Rob,

Bedankt voor je antwoord.

Voor dat er een nieuwe voorruit in kwam, werkte de regensensor ook al niet.

Ben er toen mee naar een BMW Dealer geweest voor deze uit te laten lezen.

Echter geen enkele fout gevonden, en stelde me voor om de auto een paar dagen daar te laten, om toch de oorzaak te zoeken,

maar dit kon flink in de papieren lopen, en heb dit niet gedaan.

Vanaf maandag j.l heb ik een nieuwe voorruit erin gekregen, maar de oude sensor is op de nieuwe voorruit overgezet met een of ander kliksysteem.

Zou de sensor die op de voorruit zit geplakt niet kapot zijn ?????

Volgens het Autoruitschade bedrijf is deze keurig overgezet, zonder bobbels. !!!!!!!

Groet Wil Nabuurs

• Michel

Hoi allemaal,

Ik had ook problemen met de K-bus (E46) 320d sedan. Hierdoor deed de airco het niet, diverse problemen met starten en cv en ook problemen in de combi. Richtingaanwijzers en verlichting en ook de deuren open/dicht waarschuwing viel uit. Na lang zoeken kwam ik erachter dat ik wel kabels had liggen in de kofferbak links tbv een cd wisselaar. Deze kabel was sluiting gaan maken en dus erosie. Kabel doorgeknipt en afgeplakt (wel even accu los ivm sluiting maken).

Hierdoor alle storingen opgelost. Ook airco werd plat gelegd door deze sluiting en het systeem kon hierdoor niet uitgelezen worden. Dus inderdaad even alles nalopen.

Nu weer blije e46 rijder!

• Erik

Beste Wil,

heb je ooit een oplossing gevonden voor de niet werkende regensensor?

Ik heb precies hetzelfde met een 320d uit 2001. garage ook uitgelezen niets gevonden en verwachten dat de sensor zelf stuk was. Nieuwe ruit met nieuwe sensor laten monteren, maar regensensor reageert nog steeds niet :S:S:S

Als ik mijn ruitenwisser op de eerste stand(interval) zet dan wist hij gewoon door, net als de normale stand. Dus interval en regensensor doen niets

gr Erik