Wat is toch die CAN-bus?

  • Vakman Ruud

    De CAN-bus (Controller Area Network) is een serieel bussysteem, waarbij alle aangesloten stations gelijkberechtigd zijn, d.w.z. elke regeleenheid kan zowel zenden als ook ontvangen. Eenvoudig uitgedrukt kunnen de aangesloten regeleenheden via de kabels met elkaar “communiceren” en onder elkaar informatie uitwisselen.

    Door de lineaire structuur van het netwerk blijft het bussysteem bij het uitvallen van een regeleenheid volledig functioneren voor alle andere regeleenheden. De verbinding bestaat uit twee dataverbindingen (CAN_L en CAN_H), die d.m.v. een afscherming (CAN_S) tegen storingen zijn beveiligd.

    Op dit moment zijn m.b.v. dit systeem de regeleenheden EGS, ASC/DSC, digitale motorelektronica en instrumentencombi met elkaar verbonden. Het opnemen van meerdere regeleenheden volgt. De volgende signalen worden tussen de EGS-, ASC/DSC-, DME-regeleenheid en de instrumentencombi via de CAN-bus uitgewisseld:

    gaspedaalstand

    belastingssignaal

    motortoerental

    koelvloeistoftemperatuur motor

    signaal stopschakelaar

    signaal kickdown

    rijprogramma

    versnelling

    motorbeïnvloeding

    wieltoerentallen

    aanduiding keuzehendelstand en programmainformatie

    aanduiding storing transmissieregeling

    kilometerstand

    De aangesloten toestellen moeten alle over dezelfde CAN-stand beschikken. Controle van de CAN-stand is mogelijk via de diagnose-interface.

    Goed he

    Ruud

  • Rob BMW520i E34 1991 VIN:BD38019

    Ja,dat is het zeker,werkt practisch op dezelfde manier als de I2C-bus van Philips,dit wordt wereldwijd gebruikt in flatscreens,dvd,spelers enz,bij welk merk dan ook,heeft er ook een patent op,alleen storing zoeken is wat lastiger.

    Rob

  • Franco 323 e46

    Dat is waar, maar qua onderhoud wordt dit juist wel stuk makkelijker, door deze wederzijdse communicatie, hebben de deelnemers ook zodanig de intelligentie dat zij zelf storingen aan hoofd computer doormeldt. en het opnieuw calibratie van bus-instrumenten wordt dan velemaal stuk vrolijker!. In procesautomatisering heet dit Profibus of Feldbus!…het is een gesuperponeerde signaal die om de 4-20 mA heen, welke voor dit extra communcatie verzorgt.

  • Rob530DH2002

    Leuk experimentje m.b.t. de CAN-bus:

    http://tweakers.net/nieuws/67326/boordcomputer-van-veel-autos-kwetsbaar-voor-hackpogingen.html