BMW E39 Onderhoud

  • Mike

    Hallo mede BMW eigenaars,

    Ik ben Mike en sinds kort trotse (2de) eigenaar van een BMW 525i Exec. Aut. Sedan BJ. 2002 met maar weinig KM's op de teller.

    Deze auto is full options met volledig onderhouds historie en is altijd onderhouden geweest bij de BMW dealer in Den Haag. Ik heb de auto via een tussen handelaar met inruil van mijn oude VW voor een redelijke prijs op de kop kunnen tikken.

    De 1ste eigenaar heeft de auto omgeruild voor een E60 530D, ook een mooi exemplaar trouwens.

    Ik twijfelde eerst tussen een Lexus IS, BMW 520i en BMW 525i.De daarop volgende proefrit nam al mijn twijfels meteen weg. De BMW 525i zou het worden.

    De auto rijdt werkelijk fantastisch op de weg, sterker nog hij zweeft (lees vliegt) over de weg. Mede door de 5 traps Steptronic boterzachte automaat die vloeiend door alle versnellingen heen schakelt, overschrijd je binnen no time de legitieme snelheden.Niet te spreken over de gigantische koppel /trekkracht en de brute kick-down, die je nog verder katapulteert richting nog illegalere kruissnelheden!

    Overigens de keuze voor een automaat ligt voor mij voor de hand omdat ik vaak in de file sta / rijd, ideaal, scheelt mij een paar lamme benen bij aankomst op bestemming.Werkelijk verbluffend veel comfort, luxe en sportiviteit biedt deze bolide en dat voor een auto van 6 jaar oud!

    Hoewel ik nog dagelijks nog steeds met veel plezier deze auto berijd, moet mij toch nog een paar dingen van het hart.

    1) Na 4 weken gereden te hebben in deze subliem E39 525i deed de airco /kachel ineens raar. Na inspectie door BMW dealer bleek dat de kachel-weerstand defect was, kosten reparatie 90 euro's! Schijnt een bekent fenomeen te zijn bij de E39 van deze leeftijd.

    2) Nadat de kachel /airco was gerepareerd, deed de onboard radio/ cd-wisselaar het niet, navigatie vreemd genoeg wel echter geen geluid!

    Door BMW dealer alles laten doormeten qua kabels en zekeringen, ze konden niets ontdekken. Ze vermoedden dat de audio versterker het had begeven, kosten voor een nieuwe module 800 euro's!

    Onverrichte zaken teruggekeerd ben ik zelf maar op onderzoek uitgegaan, na een speurtocht van nog geen 3 minuten had ik het probleem al getraceerd. Wat bleek afgezien van de “normale” zekeringen zitten er ook nog afzonderlijk zekeringen( weliswaar goed verstopt en even zoeken) op de eindtrap versterker en de cd wisselaar. Deze bleken beiden gesprongen te zijn.

    Ik snel naar de plaatselijke automaterialen handelaar en identieke zekeringen gehaald, vervolgens de oude zekeringen vervangen, alles aangesloten en Voila! Het geluid doet 't weer!!

    3) Afijn! Dacht ik nu eindelijk te gaan genieten van m'n mooie 525i, doet zich nu het volgende probleem voor. Tijdens het rijden is er een klein piepend geluid hoorbaar in het interieur. Eerst dacht ik dat de oorzaak aan de airco/ radio /cd wisselaar lag, echter zonder dit aan, blijft het piepend geluid aanwezig!

    Deze piepjes hoor je ook duidelijk bij het intrappen van het rem pedaal. Bij het intrappen van het gas pedaal hoor je vreemd genoeg geen piepend geluid!

    Het lijkt ook wel of het piepen steeds erger / luider wordt, voorheen was dit irritante gepiep er niet. Waar zou dit aan kunnen liggen? Banden, remmen , velgen , remschijven, stabilisator, rubbers o.i.d?

    4) Bij een koude start ratelt en geeft de motor een piepend geluid.

    Nadat de motor is warm gedraaid , draait ie daarna superstil.!!

    Waar zou dit evt. aan kunnen liggen? aandrijf riem / as, v-snaar , carter, automaat o.i.d?

    Ik was altijd in veronderstelling dat BMW immers kwaliteits auto's bouwden zonder bovenstaande gebreken cq. kuren t.o.v. concurrenten als Mercedes Benz en VAG auto's.

    Tenslotte zoek ik een goede garage / dealer /persoon die betrouwbaar genoeg is om m'n BMW E39 te voorzien van regulier onderhoud en de betreffende inspecties cq. reparaties. Het liefst in Den Haag of in omstreken. Ik ben best wel bereid te betalen voor service, kwaliteit en vakmanschap, maar niet tegen de astronomische bedragen die de officiele BMW dealers hanteren. Deze persoon moet natuurlijk voldoende afweten van BMW's en tevens een fervente liefhebber zijn net als ik.

    Mijn excuses voor dit lange relaas, maar ik wilde dit graag met jullie delen.

    Wellicht hebben jullie er nog iets aan of kunnen jullie mij wellicht op de juiste weg helpen.

    Met vriendelijke groet,

    Mike Looks

  • nummer22 G 006524

    Ik heb exact dezelfde BMW 525i life style edition ook eind 2002, ook automaat etc. Kleur zwart. Is inderdaad een hele fijne auto.,

    Neem contact op met vakman Ruud voor onderhoud.

    Weet en kan alles van en met een BMW.

    succes

    Piet

  • Vakman Ruud

    BMW staat in Duitsland op de tweede plaats na Mercedes ivm betrouwbaarheid en weinig reparaties.

    Maar een tweedehands neemt altijd de de kwaliteit? van de vorige eigenaar mee.

    Dus?

    Ik zie veel andere merken bij bevriende garages en ik zeg altijd tegen mezelf Thank God for BMW als ik de enorne hoeveelheid werk zie die ze moeten verrichten die ik bij een BMW met twee vingers in mijn neus doe voor een vergelijkbare reparatie.

    Groeten.

    Ruud

  • sander 528I e39 1998 br40034

    nou nou lui laten we wel rieel blijven

    OOK BMW MAAKT FOUTEN

    we weten allemaal dat de verschillende modellen ook hun kwalen kennen en dat er reparaties nodig zijn die nie allemaal makkelijk gaan

    ik denk dat elk merk zn voor en nadelen heeft

    alleen blijft het wel zo (in mijn ogen )dat een bmw het fijnste rijd en een enorm gevoel van vertrouwen geeft

  • geertjo E39-528i&E30-325iC

    Precies Sander,

    Bmw's zijn auto's die zeer fijn rijden maar ook veel problemen kennen. Onderhoud heeft daar niet altijd iets mee te maken. Van waardeloze E30-stoelen tot E39 pixel-uitval, sensoren die om de haverklap kapot gaan, airbaglampje's die telkens blijven aangaan (wat heb ik toch een hekel gekregen aan electronica zeg!), torenhoge rekeningen voor de meest eenvoudige reparaties. Als je je financieel graag wil laten naaien moet je BMW rijden. Simpel as that!

    geert

  • Mike

    Beste Piet,

    Ik heb inderdaad de E39 BMW 525i life style edition ook eind 2002, nu 115d op de teller ook automaat etc.alleen dan in de kleur Toledoblauw metallic.

    Alleen al tegen de machtige V6 geroffel kan de Lexus niet tegenop.

    Afgezien van de kleine piepjes bij het remmen en de koude start geratel een hele fijne auto om mee te rijden. Wat zou dit overigens kunnen zijn?

    Ik zou best de auto bij Ruud de Vakman willen onderbrengen voor onderhoud, echter volgens zijn website zit hij in IJsselstein, niet bepaald bij mij om de hoek, ik woon in Den Haag, of ik moet er een vrije dag voor uittrekken.

    Neemt niet weg dat ik door zijn vele goede adviezen op dit forum overtuigd ben van zijn expertise en kunde over BMW's. Hij verstaat zijn vak uitermate goed.

    Ieders zijn vak zeg ik maar altijd, mijn vak is ICT / Computers daar weet ik alles van. Van auto's, BMW's in het algemeen heb ik weinig kaas gegeten. Dus dat laat ik liever over aan de expert.

    Toch zou ik willen vragen aan Ruud of hij iemand in Zuid-holland kan aanraden die gedegen onderhoud kan plegen voor mijn E39. Ik heb het niet zo op de officiele BMW dealers, zeker niet na de perikelen met de zekeringen waarvoor zij mij bijna een extra oor wilden laten aannaaien.

    Groet,

    Mike

  • Vakman Ruud

    Ach ik ben ook maar een eenvoudige ingenieur verbrandingsmotoren.

    En MRP,ECAD,MCAD,PDM en flued dynamics engineer, maar door ziekte (twee hart aanvallen) tot BMW specialist gebombardeerd.

    Tja, het kan gek lopen in het leven.

    Groeten.

    Ruud

  • Vakman Ruud

    Ik ben het daar absoluut niet mee eens.

    Koop maar eens een VW of Audi, dan piep je wel anders.

    Groeten.

    Ruud

  • Mike

    Ben ik het eigenlijk wel mee eens! Iedere auto merk heeft last van bepaalde kuren en eigenaardigheden, kijk maar 's op de verschillende BMW forums hoe daar de meningen over de Beierse bolides zijn verdeeld.

    Ik reed 's een keer in een nieuwe Opel Astra (lease), was nauwelijks de show-room uitgereden en de achterste rem-schijven blokkeerde spontaan!

    Verder nog een keer een turbo opgeblazen van een VW Golf TDI (ook lease), kon niet harder dan 80 Km/u rijden in z'n vijf. Viel gelukkig nog onder de garantie ander was het een duur geintje geweest.

    Anyways het neemt niet weg dat BMW's qua wegligging en rij ervaring fantastische machines blijven om in te rijden!!

    Freude am fahren, was het toch!

  • Vakman Ruud

    O ja mijn zoon heeft een Audi TT cabrio 4 wheeldrive en daar heeft hij spijt als haren op zijn hoofd van.

    Ernstige Haldex problemenen, airco (waar de dealer en de nodige specialisten niet uit komen) hardtop verbindingen waar de dealer geen raad mee weet, olie vervangen van de haldex waar ze een vermogen voor vragen (wat ik in 15 minuten maar gedaan heb) enz.enz.

    Hij loopt nu financieel volkomen leeg en gaat binnenkort toch op een Z4 over.

    Ik heb voor een bevriende garage, omdat die geen tijd had en de auto van zijn vrouw is, een cilinderkop van een A4 vervangen. Nooit meer en dan meen ik echt nooit meer. wat een kl…. auto.

    Dan zeggen ze dat de bumper eenvoudig in service stand kan. Daar bedoelt men mee dat de bumper enz. ca 30cm naar voren gaat zodat je makkelijk bij de motor kan.

    Ik was echt onder de indruk. Dat is slim.

    Ze vergeten er echter bij te vertellendat je bijna een halve dag bezig bent om alles zo ver los te maken dat die bumper echt naar voren kan.

    En dan spreek ik niet eens over de voorwielophanging. O wee als je daar de bovenste fusee moet vervangen.

    Maar de Engelsen hebben een goed spreekwoord: het gras is altijd groener bij de buren.

    Groeten

    Ruud