schokbrekers en veren

  • Schleicher

    Nu ik toch bezig ben, wat vinden jullie van tec tuning schroefsets?

    Het is niet mijn bedoeling de E36 325 tds touring VIN EW81215 te verlagen maar slechts weer op originele hoogte Mtechnik te brengen (voor en achter 15 mm lager dan standaard als ik het juist heb). Volgens Martin 18-01-2008 was voor een 325 tds sedan, 30mm voor en 15 mm achter verlagen nog net toelaatbaar om het geen stuiterbak te maken.

    Ik neem aan dat hij van standaard uit is gegaan.

    Of toch beter bij de originele schokbreker verensets blijven?

    Groet.

  • Vakman Ruud

    In ETK staat een verentabel, waarin de juist veren te kiezen zijn.

    Even langs de dealer en je weet het.

    Of je moet mij opgeven wat er in de auto zit.

    Succes.

    Ruud

  • Schleicher

    Dag Ruud,

    Martin heeft voor mij opgezocht in TIS gekeken en daar gevonden:

    Meetlint onder in het midden van velgrand tot aan de wielkuip.

    15" normale set 576mm +/-10mm

    15"sport / M tech onderstel 561mm +/-10mm

    Gemeten aan het voertuig is deze in tolerantie op de vooras met links circa 56 en rechts circa 55 cm, achter hangt het voertuig door/scheef met iets van 52cm links en 50cm rechts.

    Ik verwacht dat

    1) De schokbrekers achter vervangen moeten worden - belangrijkste oorzaak.

    Ik denk dat

    2) De veren ooit verschillend vervangen zijn (standaard en Mtechnik en wellicht nog kortere veren door elkaar, wellicht voor de APK wegens veerbreuk, rechts achter is schoner dan links achter) maar ik heb de huidige lengte niet gemeten en ik weet NIET wat nu gemonteerd is.

    3) Is het handig om de veren achter onbelast te meten?

    4) Welke lengte moeten Mtechnik veren hebben?

    Ik zie dat de achter de addtionele schokbrekers (rubberblokken) zijn vergaan en dat de stofhoes links achter loslaat.

    5) tec tuning maakt daar geen gebuik van.

    Preis ist heiss….

    Ik weet dat jij de voorkeur geeft aan Monroe, graag je reactie.

  • Vakman Ruud

    Je maakt een denkfout.

    de schokdempers hebben niets met de hoogte te maken. Dat maken de veren uit.

    De uitslag van de veren wordt wel door de schokdempers beperkt in samenwerking met de veerschotel.

    Gewoon beide veren vervangen.

    Groeten.

    Ruud

  • Schleicher

    Begrepen.

    Maar als van de achteras de aanslagrubber deels gescheurd is en de berschermhoes loshangt en wellicht gelijk mee vervangen zou moeten worden moet ook de schokbreker los, gezien de staat van de aanslagrubber denk ik dat de schokbrekers ook al heel wat kilometers achter de rug hebben en aan vervanging toezijn.

    1 Afwas maar wel een beetje extra investering op hardware en helaas veel op arbeid.

    Of is dit overbodige luxe??????

    Wat is je meing over dergelijke tuning schroefsets die ook voor de 6 cilinder motoren touring geschikt zijn?

    Groet!

  • Vakman Ruud

    Ik bedoel ook niet dat je de schoks niet zou moeten vervangen, ze kosten nou ook niet zo veel en als je toch bezig bent. Natuurlijk doen.

    Het gaat mij erom dat de schoks niet bepalend zijn voor de hoogte de rest laat ik aan je eigen inzicht over.

    Succes.

    Ruud