E39 vraagjes

  • Jim

    hallo,

    ben nieuw hier dus zal ik mij even voorstellen, ik ben Jim ben 28 en kom uit Rotterdam en sinds een paar weken in het bezit van een 520 uit 1998. Met bijna 170dkm op de teller

    Nou heb ik er een paar vraagjes over;

    ik vindt de versnellingsbak redelijk hakerig schakelen en dan met name van z`n 1 naar z`n 2. Je moet de koppeling echt helemaal op het schutbord trappen om soepel te schakelen. Bij de andere versnellingen is dit niet echt noodzakelijk.

    Heb van z`n 1 naar z`n 2 het gevoel dat ie door een dubbele weerstand heen gaat.

    Is dit een bekend kwaaltje, een matige synchromesh of zou bak olie verversen ook kunnen helpen? De koppeling lijkt mij niet want dan zou ie in alle versnellingen zo moeten schakelen.

    Dan vraag 2, er lijkt een soort geroezemoes uit de voortrein de komen, geen rammel maar omdat de auto zo lekker stil is dan hoor je het wel, zouden dit stabilisatie rubbers kunnen zijn?

    Als iemand het antwoord heeft dan hoor ik het graag.

  • Vakman Ruud

    Het kan zijn dat de synchromesch ring van de eerste versnelling wat versleten is.

    Je kunt voor alle zekerheid de olie (ATFIII) vervangen en het systeem ontluchten.

    Ook kan dit komen door te weinig vloeistof in het remmenreservoir.

    Het bovenste gedeelte is namelijk tbv de koppeling. Je ziet aan de linkerzijkant van het tankje de aansluiting voor de koppelingscilinders.

    Als je er last van blijft houden laat dan voor dat je de versnelling in 1 zet even in vrij de koppeling opkomen.

    Controle van de voorterrein is nodig. In de meeste gevallen zijn het de silentblocks van de reactie armen. Bij een normale beurt worden die over het hoofd gezien omdat ze achter kunststofkappen zitten vlak achter de bumper.

    De blokken kunnen vervangen worden zonder demontage van de armen. Ik heb daar zelf speciaal gereedschap voor gemaakt.

    Succes. en welkom.

    Groeten.

    Ruud

    www.rapservices.nl

  • Jim

    hoi ruud,

    bedankt voor je uitgebreide reaktie op mijn vragen.

    Het volgende is mij niet helemaal duidelijk

    -Ik maak uit de tekst op dat er dus automatische transmissie olie in de

    versnellingsbak zit en geen gewone bak olie?

    -Met ontluchten bedoel je neem ik aan de koppeling ontluchten, bijvullen met dot4?

    -De silentblocks, moet je daar en speling op kunnen waarnemen of iets dergelijks?

    gr jim

  • Vakman Ruud

    Op de zijkant van de bak staat een stikker met de juiste te vullen olie.

    Dat kan ATF II of ATF III zijn.

    Maar het beste is natuurlijk ATF III

    Sinds begin jaren 90 wordt er automatenbak olie door BMW gebruikt in de handgeschakelde bakken.

    Ja op de koppelings werkcilinder die links naast de bak zit bevind zich een ontluchtings nippel.

    Wat ook kan helpen is met een bezemsteel de koppeling volledig indrukken, klemmen tussen het pedaal en de stoel en een nacht laten staan.

    Eerst bijjvullen met dot4.

    Ja als je met een koevoet oid door het gat aan de onderkant van de kunststof afscherming gaat kan je de speling voelen van het rubber.

    Als het aluminium de zijkant raakt van de ophanging is dat het geluid.

    Succes.

    Ruud

  • Jim

    wederom bedankt voor je nuttige informatie, ik zal binnerkort de auto eens op de brug zetten.

    gr jim

  • Comprex

    Misschien handig link voor als de auto op de brug staat?

    http://babelfish.altavista.com/babelfish/trurl_pagecontent?lp=ru_en&trurl=http%3a%2f%2fbmw-e39.5go.ru%2f

    Ik weet dat de vakman veel zoniet alle info heeft over BMW, maar als er handige info op het www staat, waarom niet?

  • Jim

    hey bedankt, ik zal deze site eens door gaan nemen.

    gr jim

  • Vakman Ruud

    Ik heb alles in het Nederlands en ook het werkplaatshandboek wat de dealer ook gebruikt en dat tegen kostprijs, dus?

    Groeten.

    Ruud

    ww.rapservices.nl

  • Jim

    hoi dat is wel interessant, wat zou dat moeten kosten??

    gr jim

  • Vakman Ruud

    Kijk in je mail.

    Groeten.

    Ruud