Te brede banden

• vincent

Ola

Zit met een vraagje en misschien kan een van jullie me helpen.

Heb een bmw 318i e36 die ik naar de garage heb gebracht omdat die 1 jaar stil heeft gestaan alle onderdelen vervangen die vervangen moesten worden.Ook moesten er 4 nieuwe banden onder en hield gewoon de bandenmaat aan die er altijd al onder zaten en waarmee die ook al 2 keer door de apk is gegaan en gewoon werd goed gekeurd.Afijn ik dus naar de APK en alles is verder goed behalve dan dat me banden nu dus te breed bleken te zijn :( Het gaat om de banden maat 225/40/r18 dat grapje heeft me effe 600 euro gekost en ben er dus niet blij mee.weet iemand welke maat ik er beter onder kan doen of ergens anders laten keuren en hopen dat die er dan wel door heen komt

en bedankt ;)

• BMWMaX

De bandenmaat zoals jij het hebt kan zondermeer geen afkeur zijn. Deze maat wordt heel veel gebruikt bij vele E36's. Ik heb het zelf ook.

Waarschijnlijk heb je aanloopplekken waardoor ie werd afgekeurd.

• vincent

ja dat zei ik ook al en zei tegen de keurder misschien hebben er in hetverleden wel 19 inch banden onder gezeten maar kreeg daar geen reactie op,op de band zelf kon hij niks vinden want hij rolde vanuit de garage 3 kilometer verder de apk brug op

hij zei zet er maar 15 inch banden op en dan keur ik hem wel goed en na de goedkeuring mag je die 18 inch er van mij wel weer onder zetten????

beetje vaag maar ben ik nou gek of lult ie maar wat

• sander 528I e39 1998 br40034

wat is de et waarde van de velgen als die gewoon bij de auto passen kan ie de boom in

als je diep inveerd kan de band de wielkuip dan raken? nee? optieven en goedkeuren dan

wat wel kan is dat de banden te ver uit de wielkuipen steken en dan is het wel afkeur

kijk de et waarde na die is bepalend

• Rob

Te brede banden kan geen reden zijn tot afkeur, staat dat echt op je afkeurrapport? Ik geloof d’r niks van.

Reden van afkeur kan zijn te ver naar buiten komende wielen door het gebruik van velgen met verkeerde ET-waarde, door het gebruik van te brede velgen of door het gebruik van spoorverbreders.

Andere reden van afkeur kan zijn als zoals Sander al zegt dat je banden aanlopen, met name als de auto is verlaagd is daar grotere kans op met dat soort maten. De velggrootte maakt dan niet uit,17, 18 of 19 inch, maar wel de breedte van de band en velg (uitgedrukt in waarde J).

Als je ervan overtuigd bent dat de banden nooit aanlopen (en dat aanlopen hoor je echt wel) en de wielen niet uitsteken zou ik niet akkoord gaan met de afkeur.

Groeten Rob

• Vakman Ruud

Volgens de APK normen mogen de banden NIET buiten de wielkast komen als ze in de rijrichting staan en geen metalen delen van de wielkast raken.

Wel mogen er kleine raakvlakken op kunststof delen te zien zijn.

Het is van een afstand niet te bepalen, maar er zijn genoeg garages van een snelfit firma die hun APK gebruiken om extra “onnodige” omzet te maken.

En omdat het de APK betreft is de klant snel geneigd om toe te geven, met extra financiele gevolgen vandien.

Groeten.

Ruud