versnelingsbak

  • rudy van lanen

    ik heb een e46 van 99 en als je de koppeling helemaal intrapt en dan net voor het eind zit een dood punt en als je dan je hand op de pook heb liggen(als hij vrij staat) voel je deze iets bewegen wat kan dat zijn koppeling is voor 5000 km terug vervangen is dan nu de bak kapot of weer de koppeling groetjes rudy

  • Vakman Ruud

    Dat is zo verder zo niet te zeggen.

    Belangrijk bij vervanging van de koppeling is het feit dat de extra onderdelen zoals de speciale veer en het kunststof draaipunt ook vernieuwd moeten worden.

    Helaas gebeurt dat in de meeste gevallen niet omdat die onderdelen niet in de koppelingsset zitten en speciaal bij BMW besteld moeten worden.

    Ik heb zelfs wel gehad dat ik tot de ontdekking moest komen dat een garage de koppeling gemonteerd had waarbij het draaipunt voor 50% versleten was.

    Dus: na 20.000 opnieuw de boel eruit.

    Ook moet de spiebaan van de priseas goed schoon gemaakt worden en licht met speciaal vet worden ingesmeerd.

    Met ingang van 1997 is er een gemodificeerde bedienigshefboom gemonteerd. Auto's voor die datum moeten bij reparatie alsnog die hefboom krijgen.

    Klassiek is beschadigde paspennen van de bak of verkeerde montage van de pasbussen/tussenplaat, waardoor de bak scheef zit.

    Als laatste kan het nog lucht in het hydrailische gedeelte zijn, of (heel stom) de mat zit klem onder het pedaal.

    Moraal van dit verhaal.

    Laat het door een goede monteur controleren.

    Succes.

    Ruud

  • rudy van lanen

    dag ruud

    dit is bij een bmw garage gebeurd dus mag aan nemen dat ze alles vervangen is wat nodig is je schrijft ook over een bedieningshefboom wat is dat

  • Vakman Ruud

    Dat is de hefboom tussen het draaipunt en het druklager.

    De modificatie staat in TIS (dealer werkplaatshandboek)

    Je moet zeker terug gaan. Dat het een BMW garage is wil niets zeggen.

    Ik heb wel eens een E39 gehad die net bij de dealer een beurt had gehad en zat het luchtfilter verkeerd.

    Succes.

    Ruud

  • Schleicher

    Of wat dacht je van het merk met de ster dealer: Heb ik destijds mijn leasebak gebracht voor een beurt - had men even vergeten de motor met nieuwe olie te vullen. Maar het voertuig stond buiten op de parkeerplaats klaar om afgehaald te worden…toch maar goed altijd even de olie te peilen als men aan je auto heeft gezeten. Vervelend als je wegrijdt!

    Of ..diezelfde dealer vervangt de remschijven en blokken rondom maar men vergeet überhaupt maar iets te vertellen aan de bestuurder. Gelukkig was het voertuig niet gewassen en kon je duidelijk alle vingerafdrukken zien die alle activiteit wel duidelijk maken. Zonder blikken of blozen de weg op gaan kan gevaarlijk zijn als je niet verwacht dat je remmen nog niet zo goed werken.

    Circa 2 Maanden geleden wilde ik een zeer lange rit starten midden in de nacht over de Duitse Autobahn, ga je even de firma wagen vol tanken en dan zie je terloops dat de looprichting van de winterbanden verkeert om is… Gelukkig was er nog een wagen beschikbaar.

    Allemaal simpele dingen om te voorkomen zou je zeggen maar toch gebeurt het.

  • Rob

    Ik kan dit soort verhalen alleen maar bevestigen want ik kom wekelijks over de vloer bij universele autobedrijven en dan hoor je wel eens wat.

    Het is een misvatting van velen die denken dat wanneer ze hun auto maar bij de échte dealer laten onderhouden dat het dan altijd goed wordt gedaan, want redeneert men als je een gepeperde rekening onder je neus geschoven krijgt met een achterlijk uurtarief weet je tenminste wel dat het goed is gedaan…

  • Schleicher

    Maar ja zijn we allemaal foutloos dan?

    Zelf heb ik zelf jaren geleden per abuis eens een motor van een Golfje gevuld met gewone hydrauliek olie ipv motorolie, klant was al weg! Snel erachter aan en alsnog even op locatie de olie opnieuw ververst, olie filter even opnieuw vernieuwd en rijden maar. Niets aan de hand gelukkig. Oorzaak, de drum met motorolie was vervangen met eenzelfde type drum van hydrauliek olie, zelfde kleur drum, even schoon, zelfde deuken, zelfde geur olie dus gewoon niet op het etiket gekeken……….kan gebeuren.

    Maar heel anders wordt het als je bij Bosch een schokkende en af en toe hikkende Audi 100cc (5 cilinder benzine injectie, het is even geleden) aan de analyse apparatuur gooit omdat je echt niet weet wat de oorzaak is en de operator zegt dood leuk dat de motor prima in orde is terwijl de motor toch wel een griepje heeft….. o ja en wel 75 gulden voor de analyse betalen graag.

    Dan pas weet je de expert die zijn vak eet, drinkt, slaapt pas te waarderen. (van slaap komt natuurlijk niet veel hè, maar iedereen in zijn of haar omgeving is daar inmiddels al aan gewend….)

  • Rob BMW520i E34 1991 VIN:BD38019

    Ruud,

    Ik neem aan dat het om item 3,5 en 6 gaat,zie

    http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=HB51&mospid=47370&btnr=21_0223&hg=21&fg=05

    Rob

  • Vakman Ruud

    Dat klopt.

    Groeten.

    Ruud

  • Rob BMW520i E34 1991 VIN:BD38019

    Dank je wel,mijn koppeling is vier jaar geleden in zijn geheel vervangen,maar gaat nu weer zwaar en pakt hoog op,dus de volgende keer zal ik ze bij de dealer er eens fijntjes aan herinneren en het prise-aslager laat ik gelijk meevervangen,is nog weleens een bron van ellende.

    Rob.