Hoi!
Ik neem aan dat je E36 hebt en tevens velgen in je bezit maar je weet niet van welke 2 Serie? Dus deze velgen wil je voor zomerbanden of winterbanden gebruiken. Er is een banden startpagina en voor velgen kun je daar ook genoeg vinden. Op www.realoem.com kun je vrij snel zien welke velgen jouw E36 verdraagt, als je de laatste 7 cijfer/letter combinatie invoert kom je direct op het juiste voertuig uit zoals deze origineel hoort te zijn. De ET waarde (EinpressTiefe) is eigenlijk het belangrijkste, overdreven afwijkingen daarin kunnen voor problemen zorgen, je weet wel die ongein dat het wiel in de wielkast aanloopt. De ET-waarde geeft het aansluitpunt van het wiel weer en bepaalt of een wiel hol of bol is. Hoe hoger dit getal is, des te verder dit aansluitpunt naar buiten ligt. Het wiel zal in dat geval verder in de wielkast naar binnen komen. Een lage ET-waarde betekent dat het wiel meer naar buiten komt. Dit beïnvloed in hoge mate zowel het stuurgedrag als het rijden en remmen. Per autotype en wielbreedte kan de ET-waarde variëren tussen een ondergrens en een bovengrens. Hierbuiten zijn aanpassingen aan de auto vereist. Ik kan niet controleren welke ET deze velg heeft maar anderen van het forum kunnen het BMW Nummer wellicht direct controleren, ik denk iets van 42 - 45 - 46 - 47. Naafdiameter zal wel kloppen, uit mijn hoofd iets van 73 mm maar dat kan je zo vergelijken, wil je geen wiel lostrekken dan meet je even je reservewiel na. Ook de velgbreedte staat op die realoem site. Maar de velgbreedtes en bandenmaten staan ook in het instructieboekje van je auto. 7J alu is wel geschikt voor 195 banden. Misschien moet je voor de zekerheid nog even de wielmoeren controleren of die passen anders een passend nieuw setje erbij kopen. Www.ej-banden.nl geeft een overzicht van de meest gestelde vragen over banden. Snelheidsindex is wel belangrijk, voor zomerbanden moet deze aan de maximum haalbare snelheid van het voertuig voldoen met winterbanden mag je afwijken mits een sticker op het dashboard goed zichtbaar voor de bestuurder is aangebracht waarop de dan geldende maximum snelheid voor de band en dan ook voertuig staat geschreven. Je kunt heel gemakkelijk ook hogere snelheden dan vereist monteren maar kies wel altijd het zelfde type band (dus alleen verschil in snelheid, die kun je gewoon door elkaar monteren op 1 as want de rijeigenschappen blijven hetzelfde.) Koop vooral geen oude banden, misschien kun je inmiddels 2008 banden kopen maar als ze van 2006 zijn en als ‘nieuw’ worden aangeboden dan moet je deze eigenlijk met korting kunnen krijgen. Kortom, kijk altijd even het bouwjaar van je nieuwe banden na. Je hebt er van die grapjassen bij. Tweedehands banden is ook zoiets, welke geschiedenis deze hebben gehad weet je vaak niet. Een goedkoop nieuw setje via het internet is ook niet altijd safe, een goede bandenman controleert de wielen altijd op zijn bandenautomaat en het liefst bij een hoge snelheid want dan pas zie je ongerijmdheden in bandenvlak die je bij snelheid nul nooit zult zien. Kan tot zekere afkeur leiden. Voor de velgen geldt dat ook, grote afwijkingen zijn snel te zien op de bandenautomaat. Je kunt wel iets corrigeren maar een flinke optater in de hoogte richting is niet te corrigeren. Is de afwijking groot maar acceptabel zet deze dan op de achteras dan merk je het niet zo tijdens het rijden. Markeer die velg voor jezelf zodat je er altijd aan herinnerd wordt mocht je deze van as willen wisselen.
Ventiel. Altijd vervangen, zelfs als de wielen een beetje ouder worden kunnen banden verharden. Ik heb al Michelin banden gehad die 5.5 jaar op 1 auto op 1 as hebben gezeten met meer dan 200.000 km. Uiteindelijk had ik lekkage omdat de ventielen begonnen te scheuren op het vlak waar deze de velg beginnen te raken. En dit was bij een lage snelheidauto, een snelle BMW zal veel meer te lijden hebben. Dus ventiel een beetje omtrekken en controleren op scheurtjes hoort gewoon bij de regelmatige controle van bijvoorbeeld de bandenspanning.
Succes.