Ruud: Juiste dichtring voor cardan/versnellingsbak olieverversen

  • Schleicher

    Dag Ruud en allen,

    Als ik -voorlopig nog- even op realOEM.com bmw parts kijk zie ik dat de aftap en vulstop (neem ik aan, want ze komen 2x voor) zowel met een aluminium dichtring A22x27 omschreven is maar de vulstop zelf M22x1,5 staat met O-ring omschreven. VIN EW81215 hoort bij het voertuig. Ik heb beiden 2x nieuw nodig, het is natuurlijk handig te weten dat er ook een alu ring onder zit mits juist omschreven want dan kan ik deze niet vergeten eruit te pulken als om later lekkage te vermijden. Maar waarom zit er zowel een alu ring in alsook een O-ring? Of wat klopt er niet? Welke snoerdikte heeft de O-ring ongeveer? Of welke snoerdikte gebruik jij meestal dan? Ik heb niet zo'n grote voorraad als een goed uitgeruste werkplaats dus ik koop liever 2+1 reserve voor die ene klus vandaar mijn vraag. En ja, deze moet ook oliebestendig en liefst temperatuur bestendig zijn, ik denk dan aan Viton kwaliteit.

    De aftap- en vulplug van de bak M24x1,5 heeft helemaal geen afdichtring? Alu of koper? Welke maat/dikte?

    Loctite: Nodig?

    Alvast bedankt!

  • sander 528I e39 1998 br40034

    oop bij ruud of mij een dvd setje dan weet je alles

    online catalogus is misschien niet nieuw

  • Schleicher

    Hoi, inderdaad als ik alles wist hoefde ik niets meer te vragen maar helaas hoe meer ervaring ik heb - de vragen blijven, ze zijn alleen anders. Die software heb ik nog niet lopend zo je weet. Daarnaast zijn de handboeken wel handig maar de dagelijkse ervaring met onderhoud, dan wordt je expert, levert vaak een handige aanvulling voor de quasi leek. Niet alles wat er in de boeken staat moet je 100% volgen. Immers als voorbeeld life time olie voor de cardan wil zeggen geen verversen nodig maar de praktijk zegt anders. Toch? Het is inderdaad geen grote kunst de olie te verversen. BMW heeft een behoorlijk vriendelijke, degelijke en toegankelijke constructie. Maar als je bepaalde afwijkende adviezen in de vakhandel vertrouwd kan je van een koude kermis thuiskomen zoals dat heet. Maar dat kan je die jongen achter de balie toch niet kwalijk nemen? Je bent als doe-het-zelver in zo'n geval immers zelf verantwoordelijk.

    Sommige klanten van mij willen tijdens hun project alles weten ook die dingen die puur de verantwoordelijkheid van ons bedrijf als leverancier is. De klant wordt er niets wijzer van want hij mist de expertise om er ook zelf iets mee te doen. Het zij zo. Dan zeg ik wel eens: Ons project zou de bouw van een Ferrari kunnen zijn en ik lever een werkplaats handboek bij de auto, verwacht je dan dat je al het onderhoud zelf kunt doen?

    Groet!

  • Vakman Ruud

    Er zit geen rubber o-ring onder de tap-en vulplug van het cardan maar onder de sensor v.d. km teller.

    Standaard zitten er aluminium ringen onder de pluggen, maar let op! ze vallen, door corrosie, uit elkaar als je ze eruit haalt.Je kunt aluminium of koper gebruiken.

    De bak kent geen afsluitringen die pluggen zijn namelijk conisch.

    Succes.

    Ruud.

    www.rapservices.nl

  • Schleicher

    Bedankt Ruud, scheelt een boel gerommel en tijdverlies als je toevallig de juiste maat eens niet bij de hand hebt!