Olielekkage - E39 - 2001

• Rinze

Ik heb wat lichte olielekkage die vanaf bovenkant blok naar beneden komt, is slecht te zien waar die vandaan komt.

Volgens dealer zou het gaan om een lekkende blindplug van de oliefilterbehuizing, zou een bekend probleem zijn bij de E39.

Iemand hier ervaring mee ? Is nogal een prijzige lekkage, hele filterbehuizing zou vervangen moeten worden, totaal ca. 500 Euri.

• Schleicher

Hoi, voor 500 Eur zou ik nog even verder zoeken. Ik ken dit type niet, kan wel eens vragen in Duitsland. Vaak zijn de echte oplossingen en dus verhelpen van de echte oorzaken een stuk goedkoper. 5 Euro of zo.

• Vakman Ruud

Afhankelijk van het type motor kan het ook de aansluiting van de oliekoeler op de bak zijn.

Dan is het een kwestie van twee o-ringen een nieuwe clamp en een uur werk.

Succes.

Ruud

• Chris Andriessen

Heb olielekkage van boven aan het blok. Eerst dacht ik door een verstopping van de carterventilatiefilter bovenop. Is ondertussen vervangen maar de lekkage is nog niet opgelost.

Kan het de kleppendekselpakking zijn ? Is dit een zwakke plek ? Af en toe krijg ik een melding oliepijl controleren terwijl het carter recent met 7 liter olie gevuld werd…..

Blijkbaar is dat een fout aan de isensor onderaan het carter> Waar zou het lek nog kunen zoeken ??

• Ad

Hallo beste Chris,

Aan welke zijde van het blok is de lekkage aanwezig?

Stuurzijde of bijrijders zijde.

Ik had nl ook een olielekje, dit zat aan de stuurzijde van de auto.

Hier betrof het de rubber pakking die tussen het blok en het oliefilterhuis zat.

Deze pakking heb ik dus vervangen, samen met de 2 pakking ringen van de banjobout van de olieleiding van de Vanos.

Ook heb ik de carterontluchting/olieafscheider vervangen, met alle slangetjes, deze lekte ook iets, doordat het kunststofhuis een klein scheurtje vertoonde.

Ik heb het blok dus netjes gereinigd, zodat ik controle heb, of de lekkage is verholpen.

Vaak zijn dit de onderdelen die de lekkage veroorzaken.

Soms kan het zijn, dat de lekkage net ietsje hoger zit, denk dan aan de kleppendeksel pakking, die kan vaak ook uitgehard zijn, en dan lekt deze.

Succes.

Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,

Ad