silentblock

• davidko E36 M43

heb al eerder een post geopend “bonkend geluid” maar krijg geen antwoord meer.

Kan iemand mij zeggen waar die dingen zitten? Ruud had het het over een fotoreportage, maar hij reageerd ook niet meer. Is er een schema ergens op het net waar ik kan zien waar dat zit?

Heb de ETK & TIS, maar mijn eigen pc is gecrashed en heb even een leen laptop van een vriend, dus kan het niet zelf checken.

Bedankt alvast.

Groet David

• Robin

Bij mij waren het die rubbers die net voor de achterwielen zitten. Dus als je voor het achterwiel onder je auto kijkt.Staal op staal geluid had ik, hard geklapper.

Hier heb je ook ETK

http://bmwfans.info/original/E36/Cou/316i-M43/ECE/L/M/1997/02/

groeten Robin

• John

Beste Davidko, heb zelf ook een E36 M43 (Touring 1995).

De silentblock zit inderdaad voor het achterwiel, als je het wiel er af haalt zie je de draagarm vanaf het wiel naar het chassis lopen. Hij zit in het huis dat met 4 bouten vast zit. Je moet de vier bouten los draaien en de draagarm naar beneden trekken. De silentblock zit met een bout vast in het huis. Als je de bout los hebt (en het rubber is erg versleten) dan kan je hem er gemakkelijk uit halen. Als het een oud model silentblock is dan zit er nog een aluminium huis in de draagarm, die moet je er dan voorzichtig uit slijpen (met een dremel) want de nieuwe silentblock ziet er iets anders uit, die past niet in het aluminium huis.De nieuwe block er in zetten is iets lastiger, die moet je met een speciaal gereedschap of een poelietrekker er in trekken of hem er voorzichtig in kloppen met een stuk pijp. Je moet wel van te voren even opletten hoe het huis van de silentblock in het chassis zit zodat je hem onder dezelfde hoek er weer in zet. Heb dit zel vorig jaar gedaan, was geen gemakkelijke klus maar het is wel gelukt. Gr. John