Iedereen hier weet dat ik al jaren een roepende in de woestijn ben over het vervangen van de olie en filter van de automaat bij ca. 150.000 km.
Omdat ik met de E38 ( GM bak) een klein maar onverklaarbaar probleem had en uiteindelijk tot de conclusie kwam dat het wel eens uit de bak zou komen ging ik naar mijn oude bekende Henk Oudshoorn van ATR in Montfoort. Ook omdat ik denk dat ze een van de beste automaten revisie bedrijven in de NL zijn.
In de medische wereld heet dat een 2nd opinion.
Daar schaam ik me echt niet voor, integendeel het was een kwestie van vakidioten onder elkaar.
Maar goed.
Stelling van Henk:
De syntetische lifetime olie waarvan de autofabrikanten (BMW enz.) zeggen dat die nooit ververst hoeft te worden wordt door de olie leveranciers zelf maar 100.000 km gegarandeerd.
Na die tijd gaat de olie een chemische reactie aan met de metalen die vrijkomen door slijtage waardoor er extra slijtage in de bak veroorzaakt wordt.
Na de 100.000 moet er dan om de 50.000 km ververst worden omdat interne bakslijtage verder toeneemt.
Nou dan zijn we terug in de tijd.
Vroeger moest de automatenbak olie/filter iedere tweede inspectie II vervangen worden. Dat was om de ca. 80.000 km.
Consequenties voor de E38.
Revisie van de koppelomvormer, zwaardere plaat (modificatie) en een zwaardere hogedrukpomp.
(Modificatie?, doen ze dat dan bij GM niet?
Nee, in Amerika gaan ze anders met automaten om. Daar zit op iedere hoek van de straat een automaten boer.)
Nu ca 1500 Euro, zonder dat bij ca. 300.000km bak kapot en dus minstens het dubbele = >3000 Euro
Dus????
En dat alleen maar omdat ze denken dat je maar 300.000 km met een BMW rijdt.
Nou dan is de motor net los.
Ik heb vele BMW's met automaat gehad en tot nu toe nooit een kapotte bak gehad. Met de E32, 735 zelfs 500.000km met de bak en 600.000 met de motor met de toenmalige verversing.
Dus wederom let op je zaken en vertrouw in dit geval de dealer (garage) advies beslist niet.
Groeten.
Ruud
www.rapservices.nl