325 tds start warm slechter dan koud

  • Schleicher

    Dag!

    Heb sinds enkele weken een 325 tds touring code EW81215 produktie datum 11/95 met 280.000 op de teller, behoorlijk vertroeteld is ie. Motor start koud supersnel direct, warm echter heeft ie 3 omwentelingen meer nodig.

    Schijnt een standaard kwaal van de 325 tds te zijn, klopt dat? Stationair warm loopt ie bij circa 700 toeren, dus ruim onder 1100.

    Motor wordt niet super warm volgens watertemperatuur meter. De naald blijft maar iets voorbij het eerste streepje na het blauwe gebied staan bij de huidige buitentemperatuur van circa 4 graden op autosnelweg. Ik schat 60-65 graden? Bij 3000 toeren - 140km/uur. Beetje te laag voor mijn gevoel. De kachel werkt prima en bij hogere toerentallen gaat de temperatuur ook omhoog op iets over de helft. Weet niet wat het resultaat is bij warm weer of zware belasting. Historie is wel dat 1 jaar geleden airco compleet gereviseerd is en werkelijk elk slangklemmetje is origineel BMW. Ziet er goed uit allemaal.

    Voeler voor watertemperatuur vervangen?

    Motor heeft EGR maar deze heeft vorige eigenaar bewust afgesloten wegens de beroemde vervuiling van de manifold en voor het brandstofverbruik heeft het toch geen negatieve invloed, klopt? Heb even in de manifold gekeken en die had een dun laagje zwarte oliefilm die dus ook in de onderdruk slangetjes was gelopen. Beetje nattig met olie allemaal daarbinnen maar geen aangekoekte rommel of zo. Temperatuurvoeler in de manifold ook vies van olie, niet schoongemaakt. Dom? Juist wel schoon maken?

    Onderdrukslangetje direct achter de EGR aan onderzijde manifold was ook gaar gelijk vernieuwd (was vol olie gelopen of aangekoekt roet die is opgelost in reinigsmiddel - ik weet niet precies wat de vorige eigenaar heeft gedaan).

    Luchtfilter NIET gecontroleerd op vervuiling door stof of olie!

    Brandstofverbruik valt tegen met 8 liter/100km, maakt eigenlijk niet uit of ik 100, 120, 140, 150 km/uur rijdt. De motor loopt super en lekker rustig en trekt als een bezetene. Mijn gevoel zegt de motor blijft te koud en wordt daardoor met meer diesel gevoed dan nodig is. Momenteel winterbanden 195/65R15, geen superbrede sloffen of zo. Er zitten nogal wat sensoren ingebouwd, heb de BMW werkplaats DVD's wel binnen maar kan ze nog niet bekijken. Welke sensor of sensors zijn sterk bepalend voor koud rijgedrag? Staat dit onderzoekje op de DVD's beschreven? Bedankt voor de tip!

    Auto heeft Mtechniek onderstel. Leuk maar hard. De auto hangt rechtsachter circa 20 mm dieper, wellicht 1 nieuwe veer gemonteerd die te kort bleek of men had de Mtechniek veren vroeger vreeds ervangen voor een standaard touring set. Heb de veren nog niet gecontroleerd op breuk, zag alleen verschil in schonere zwarte kleur rechts achter. Vervelend is wel dat bij belading met 4 personen de rembekrachtiger niet juist wordt bijgeregeld door de beladingssensor zo lijkt het, dat is best even verrassend als je hard moet remmen. Of is dit fixie? Ik had even het gevoel dat de remblokken hard geworden waren door de geringe kilometers van de wagen het afgelopen jaar zo'n gevoel gaf het remmen bij belasting namelijk. Kan natuurlijk ook dat de rembekrachtiger zijn beste tijd heeft gehad of de olie echt wel vervangen moet worden (historie niet bekend). Jullie mening?

    Olie cardanas. Wel of niet vervangen, is immers long life olie? Wat is jullie mening? Beschermkapje voor de snelheidsensor op de cardan ontbreekt. Weet iemand van jullie of dat soms met opzet wordt gedaan? Beschermkapje moet beschermen tegen steenslag bijvoorbeeld maar misschien is de ervaring juist wel dat de sensor door het kapje helemaal inkoekt door vervuiling waardoor storing door het beschermkapje juist eerder optreedt. Klopt? Onzin?

    Vooras onderste draagarmrubbers zijn gescheurd. Hoewel bijna niet voelbaar toch maar gelijk vervangen ook wegens aankomende APK. Handig om gelijk powerflex in te zetten? www.powerflex.co.uk Wat is jullie ervaring?

    Terugzetten service interval. Zal wel via de stekker onder de motorkap moeten via kortsluiten, toch? Welke stekker neem je dan, het voertuig heeft 1 stekker rechts en 2 stuks naast elkaar aan de linker kant.

    Voertuig heeft comfort sluiting met CV en 2 originele BMW handzenders. 1 handzender werkt slecht, de ander werkt goed maar ze zijn oud. Is het mogelijk niet originele sleutels te gebruiken (bijvoorbeeld klapsleutel) en deze te programmeren? Of moet dit per sé bij de BMW dealer. Wie weet dat?

    Motorolie. De auto loopt altijd op de autosnelweg zonder files (Duitsland) en circa 45.000 km per jaar. Ik wil eigenlijk gewone 10W40 inzetten en dan gewoon op tijd vervangen. Wat is jullie ervaring? Oliefilter (met alu deksel): Is die van Bosch geschikt (papier)? Of beter een ander merk, welke nemen jullie eigenlijk?

    Een boel vragen maar ik hoop dat jullie met de antwoorden van de specialisten ook geholpen zullen zijn.

    Alvast bedankt!

  • Vakman Ruud

    Als eerste wil ik even stellen dat dit allemaal heel normaal is bij die km stand.

    Omdat ik moe ben en naar bed ga kom ik er morgen uitgebreid op terug.

    Groeten.

    Ruud

  • Schleicher

    Hoi!

    Bedankt alvast voor de informatie.

    Motorolie: toch maar Presteza MSP 5W30 die kroon voorschrijft? (produktiedatum 11/1995) dan zou de 10W40 minder geschikt zijn. Ik wil zaterdagochtend olie kopen want deze moet worden ververst.

    Cardanolie: welke?

    Groet.

  • Schleicher

    www.spritmonitor.de

    Voor degene die gemiddeld vebruik willen weten (Duitse Autobahn en Bunderstrasse).

  • Vakman Ruud

    Let op:

    Bij verkeerde cardanolie gaat het cardan mogelijk brommen.

    5W30 is uitstekend gebruik ik ook.

    Succes.

    Ruud

  • Schleicher

    Met welke cardanolie heb je de beste resultaten dan? Liever nog geen truukenolie om de cardan geluidarm te krijgen of zo want ik heb het idee dat deze BMW tot 1 jaar terug zelfs nog bij een dealer onderhouden is geweest. Dus de voorgeschreven olien heeft gekregen.

    En nog graag een hint waarom de 325 tds koud beter start dan warm, is dat gewoon zo? Of is het gewoon het beste van alle mogelijke nadelen van dit blok met 280.000 op de teller? Ik haal hem voorlopig liever niet uit elkaar want hij loopt eigenlijk prima. Motor gewoon te koud? Thermostaat beter maar vervangen? Of teveel brandstof? Graag je reactie!

  • Schleicher

    Hoi nog even,

    Slecht starten als motor warm is. Wat is de ervaring? Slechtere compressie bij warme motor? Slechtere brandstof toevoer bij warme motor? (dus opbrengst meten bij warme en koude motor?) Startmotor die bij warme motor niet full power levert? Sensor die four worst aangestuurd bij warme motor? Kkun je dat laten uitlezen? Motor is netjes droog, geen zichtbare brandstof lekkage, geen diesellucht maar misschien blaast ie wel een beetje (beetje nattig van olie in de manifold)Graag reactie!

  • Vakman Ruud

    Bij een dergelijk aantal km is dat vrij normaal.

    In de meeste gevallen is het een combinatie van verstuivers en versteld inspuitpunt.

    Het eerste kan door toevoeging van verstuiver reiniger aan de brandstof beter worden. Of laten testen/reviseren van de verstuivers bij de Boschdienst.

    Het afstellen van het inspuitmoment moet met speciaal gereedschap.

    Zie onze site www.rapservices.nl bij Diesel/gereedschap.

    De verstelling komt door rek van de distributiekettingen.

    Dat de Diesel beter start bij koude komt omdat onder de 60 graden motor temperatuur de gloeibougies werken.

    Groeten.

    Ruud