stoelverwarming en shuif/kanteldak

• sanniebmw

aan ruud of andere bmw kenners

beste ruud ik ben nieuw hier op het forum en heb wat vragen aan u,ik heb als trouwkado een e36 325td automaat gehad en heb sindskort een lederen intrieur gekocht met electrice lendesteun en stoelverwarming.

mijn auto is van 09-92 en nu is mijn vraag als er geen kabels onder mijn stoelen ligen voor het aansluiten van de stoelverwarming kan ik dit dan zelf doen door twee originele schakelaars te kopen en dan deze aan de stoelen en aan de plus aansluiten,ik ben een vrouw en heb geen idee hoe dat moet kan jij mij dat alsjeblieft uileggen die lendesteun is geen probleem daar zit de knop op de stoel dat is alleen maar 12 volt bij zetten.

en dan heb ik nog een vraag ik heb een met de hand draaibare schuif/kanteldak maar door mijn spierziekte kan ik soms moeilijk het dak openen en dichten,als ik een electrice motortje koopt die bij de electrice daken zitten van de e36 kan ik deze dan gewoon plaatsen door het klepje weg te halen en de andere aan te sluiten of moet je daar ook weer een ander kabelboom voor trekken of kan je dat zelf oplossen door stroom te trekken en hoe moet ik dat doen en kan ik daar mischien ergens een schema van krijgen of uitleg?

met vriendelijke dank

sandra de wolff

• Vakman Ruud

Helaas zitten er in de E36 weinig losse draden tbv extra's

Je zult dus de bedrading moeten monteren. Dat kan door complete bedading bij de dealer te kopen of alles zelf te maken.

Dat is geen klusje als je niet weet wat je doet, ivm zekeren enz.

Ik kan je wel aan hulpmiddelen helpen zoals:

ETM E36: dat is het bedradingsschema

EBA: dat zijn de inbouw'instructies voor extra's

enz.

Succes.

Ruud

• sanniebmw

beste ruud ik heb je ook gemailt maar doe het voor de zekerheid zo ook nog een keertje,mijn auto is na 3 maanden weer terug nieuwe motor erin en kan weer rijden mijn man heeft het leder intrieur ingebouwd en zit als gegoten.

alleen zijn de stoelen verwarmd en er zit een electrice lendesteun in daarvoor heeft mijn man het gekocht omdat ik een spierziekte heb fibromologie en de verwarmde stoelen zouden een must voor mij zijn,mijn man heeft al 3 maanden lang overal heen gebeld en gereden om iemand te zoeken die dat voor ons kan doen maar niemand weet wat en niemand is thuis.

wij zijn al enige malen zoals ik u vertelde in mijn vorige mailtjes zwaar in de maling genomen door andere garagisten en zelfs de bmw dealer waardoor ze ons blok kapot gemaakt hebben en wij 3 maanden onze auto kwijt zijn geweest.

mijn vraag is of u alsjeblieft mij kan helpen al moet ik vanuit belgie naar waar naar toe rijden het maak me niet uit of dat u iets maakt wat ik dan eventueel op kan halen en zelf monteerd, ik weet niet wat ik moet doen nog het schema wat u gestuurd heeft daar komen we ook echt niet uit,mijn man kan veel maar stroom is zijn zwakste kant helaas,ik hoop echt van harte dat u mij wilt helpen dan kan ik eindelijk eens genieten van de verwarmde stoelen want daar zijn ze in principe voor gekocht nu heb ik een mooi intrieur maar niet waarvoor we het gekocht hebben.

ik hoop echt op u we hebben al zoveel geprobeerd maar we komen van de wal in de sloot.

met vriendelijke groeten sandra de wolff

• sanne

hoi ruud,

sorry voor de late reactie maar ik ben erg ziek geweest en niet in staat geweest om te mailen of wat dan ook.

zou jij die schema's op willen sturen,en is het voor iemand zoals mijn man die niet veel van stroom afweet maar wel heel bijdehand is en twee rechter handen heeft

om dit via jou schema in te bouwen? de knoppen hebben we al om de stoelen in 3 standen te kunnen verwarmen dus dan met jou schema zal dat denk ik wel lukken.

ook zitten er op allebij de voerstoelen een electrice lendesteun de knopjes zitten ingebouwd naast de stoel mijn man heeft ze met een acculader geprobeerd en deze werken perfect alleen lig hier natuurlijk ook geen draden voor,mijn man wil jou vragen hoe hij deze moet aansluiten omdat ze allebij gewoon een + en een- nodig hebben om te werken,maar moet daar nog een zekering tussen en aan welke draden moet je deze koppelen? zou jij daar ook een schema voor kunnen maken? want hij wilde gewoon een plus en een min van bv de accu trekken en die op de plus en min van de stoelen bevestigen zodat ze het doen.

hij is er maar niet aan begonnen want zonder schemas en niet weten waar je de draden moet plaatsen gaat het op zeker fout.

nou we hopen op jou hulp dan zal het zeker goed komen.

mvg sanne

• mark-1978@live.nl

hoi, is er nog iemand die dit schema voor elektrische stoel(verwarming en lendensteune) heeft liggen. Zo ja, svp sturen naar mij.

groet,

Mark1978

• mark-1978@live.nl

hoi Sanne, die stoelverwarming zit niet zo heel ingewikkeld in elkaar geloof ik. Je hebt als het goed is per zetel 2 stekkers. Dit zijn 4 polige stekkers. Nu zijn daar 4 polen van voor de stoelverwarming (1 element zitvlak, 1 element rugvlak).

Nu heb je eigenlijk 2 schakelaars nodig, een zekeringhouder incl. zekering, 4 van die connectoren en draad.

Dan is het een kwestie van draadleggen en solderen.

groetjes,

Mark

• bert slegers

goede dag,kan iemand mij helpen aan een stoelverwarmings element voor een ford explorer?

mvg bert slegers mierlo

0622563109

• Rob530DH2002

Yoho Bertje! Je zit hier op een BMW forum, Ford staat voor ‘Found On Russian Dump’.

(:P)

• Don

goedendag, ik ben op zoek naar een (ETM E36: dat is het bedradingsschema

EBA: dat zijn de inbouw'instructies voor extra's) schema om de stoelverwarming in mijn e36 aan te sluiten. Bij de bmw dealer zijn deze niet meer te krijgen omdat het een 94ér is. Deze deelde me ook mee om dit zelf te maken.

Nu las ik het verhaal van vakman Ruud en wil dit zelf doen, weet iemand hoe ik hieraan kan komen?

alvast bedankt,

Don

• Vakman Ruud

Ik kan je alles leveren, mail me direct.

Groeten.

Ruud